۷ نکته برای خوردن افطار مقوی و سالم

122

1400/2/13

14:23


۷ نکته برای خوردن افطار مقوی و سالم

سلامت نیوز: پس از یک روز تمام روزه‌داری، افطار وعده‌ای مهم و اساسی است. آگاهی از اینکه چه غذاهایی را برای افطار مصرف کنیم، باعث می‌شود که سلامتی خود را در ماه مبارک رمضان حفظ کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، درست است که در ماه رمضان شیوه مصرف غذای ما تغییر می‌کند اما این کار لزوماً قرار نیست به بدن آسیبی بزند. با رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای سلامت بدن در هنگام روزه‌داری آسیب نخواهد دید.

۱- خرما قند زیادی دارد. آیا برای پیشگیری از چاقی نباید خرما بخوریم؟

خرما دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است یعنی هر خرما حدود ۱۸ گرم کربوهیدرات دارد. با این حال، خرما دارای شاخص قند خونی پایینی است، به این معنی که با سرعت کمتری در بدن جذب می‌شود، بنابراین قند خون را به آرامی بالا می‌برد. خرما حاوی مقدار زیادی فیبر است و به همین خاطر به هضم و کاهش کربوهیدرات در خون کمک می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان نیز دارد. با این اوصاف باید گفت که مصرف خرما (حدود سه عدد) در هنگام افطار مفید است.

۲- چه غذایی برای افطار سالم است؟

کربوهیدرات‌ها مانند سیب‌زمینی، ماکارونی، برنج یا نان باید حدود یک چهارم بشقاب شما را تشکیل دهد. یک منبع پروتئین خوب مانند مرغ، ماهی یا گوشت باید یک چهارم دیگر بشقاب را تشکیل دهد. بقیه بشقاب در حالت ایده آل باید مخلوطی از سبزیجات باشد.

۳- آیا افراد باید در طول ماه رمضان برای جبران غذایی که در طول روز نخورده‌اند بیش از حد معمول غذا بخورند؟ چگونه می‌توانند اطمینان حاصل کنند که مواد مغذی کافی دریافت می‌کنند؟

مردم اغلب فکر می‌کنند که باید بیش از حد معمول غذا بخورند. با این حال، شما باید این اصل را به خاطر بسپارید که مصرف و ذخیرۀ کالری باید با هم نسبت داشته باشند. اگر در طول روز خیلی فعال نیستید پس نباید به همان مقداری غذا بخورید که در طول روزهای پر تحرکتان مصرف می‌کنید. سعی کنید نه تنها در ماه رمضان بلکه هر روز تا جایی که می‌توانید غذاهای خانگی مصرف کنید.

۴- در ماه رمضان چه مقدار آب باید نوشید؟

به طور ایده‌آل باید همانقدر آبی که در روزهای عادی مصرف می‌کنید را در ماه رمضان هم مصرف کنید. یک بزرگسال در طول روز ۲ لیتر آب لازم دارد. اگر در طول روز فعال هستید مصرف آب باید افزایش یابد. آب معمولاً چیزی است که پس از افطار فراموشش می‌کنیم. آب خوردن را فراموش نکنید. ساعات مشخصی را در فاصله افطار تا سحر برای خود مشخص کنید و در آن ساعات ۱-۲ لیوان آب بخورید حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید.

۵- آیا مردم باید در ماه رمضان شیرینی بیشتری بخورند؟

همه چیز در حد اعتدال! هر چند وقت یکبار خوردن کمی شیرینی مشکلی ندارد، اما نباید قسمت اصلی غذای روزانه شما شیرینی باشد.

۶- چه دسرهایی مصرف کنیم؟

میوه‌های تازه همیشه بهتر از میوه‌های خشک هستند (البته مقدار آنها کمتر از میوه های تازه است) دسرها را خانگی تهیه کنید تا کمتر از غذاهای فراوری شده استفاده کنید. اگر چیزی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، ممکن است بیشتر هوس آن چیز را داشته باشید اما باید با هوس‌های خود مبارزه کنید.

۷- اگر افراد می‌خواهند تغذیه سالم داشته باشند یا لاغر شوند برای سحری چه باید بخورند؟

غذا خوردن سالم و کاهش وزن دو شاخه جداگانه از یک مسیر واحد هستند. پخت و پز با روغن کمتر و به‌اندازه خوردن خیلی اهمیت دارد، خصوصاً در وعدۀ سحری.

منبع: ALARABIYA news


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو