طی هفته های گذشته، لایحه رقابت استراتژیک با چین در کمیته روابط خارجه سنای ایالات متحده ارائه شد که شامل اولویت‌ها، تعریف اهداف و پیشنهاد ابتکارعمل‌های خاص برای رقابت استراتژیک آمریکا با چین بود.  در این لایحه چین متهم شده که از قدرت سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی، فناوری و ایدئولوژیک خود به عنوان اهرمی برای تبدیل شدن به یک رقیب جهانی استراتژیک و نزدیک به همتای خود یعنی ایالات متحده استفاده می‌کند.

با این حال در آخرین لحظات برای تایید در کمیته روابط خارجی اصلاحیه ای به این لایحه اضافه شده که مورد مناقشه قرار گرفته است. متیو پتی با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی ریسپانسیبل استیتکرفت با عنوان «سناتور ارشد دموکرات بی سر و صدا قرص سمی ایران را وارد لایحه چین می کند» نسبت به این اصلاحیه واکنش نشان داده و معتقدست این اصلاحیه با آن که در ذیل لایحه رقابت استراتژیک با چین قرار گرفته، ولی در واقع مذاکرات وین و به بن بست کشاندن آن را هدف گرفته است.

شفافیت بیشتر یا تلاش برای سنگ اندازی

به نوشته متیو پتی به نظر می رسد این اقدامی اساسی در راستای شفافیت بیشتر باشد. اما برخی از دموکرات های سنا نگرانند که اصلاحیه ای که بی سر و صدا به لایحه مربوط به چین اضافه شده، به طور بالقوه یک قرص سم پنهان برای دیپلماسی با ایران باشد.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «قرصِ سمی پنهان در دیپلماسی ایران و آمریکا» بخوانید.