سعید جلیلی در گفتگویی رسانه‌ای، با بیان اینکه مبنای انتخاب دولت فعلی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ این بود که مدعی بودند می‌توانند با تحریم‌ها مقابله کنند، گفت: در حال حاضر ۸۰۲ تحریم پیش از برجام به بیش از ۱۵۰۰ تحریم تبدیل شده است؛ یعنی روند هشت ساله دولت نه تنها از تحریم‌ها نکاست، بلکه آن ها را دو برابر کرد.

وی با بیان اینکه، مردم به نتیجه اهمیت میدهند و نه تحلیل‌های مختلف، تصریح کرد: امروز نتیجه این است که تحریم‌ها بیشتر شده است.

دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان با یادآوری سخنان خود در نشست کمیسیون ویژه برجام در مجلس دهم، گفت: همان زمان در کمیسیون ویژه برجام در مجلس نیز بیان کردیم که بسیاری از تحریم‌ها باقی می‌ماند؛ امروز مردم قضاوت می‌کنند که تحریم‌ها رفع «شد» یا «نشد»!؟

جلیلی افزود: تمام توان دولت در این هشت سال این بود که همان مسیری را که برای رفع تحریم پیشنهاد کرده است، به جد دنبال کند؛ ما آن زمان می‌گفتیم این مسیر نه تنها جواب نمی‌دهد بلکه مسیر اشتباهی است. این مسیر دشمن را جری می‌کند و در نهایت علیرغم انجام تعهدات، تحریم‌ها برداشته نشد.

وی با بیان این نکته که باید اهرم تحریم از دست دشمن خارج شود، اظهار داشت: اگر امروز دشمن ما تحریم را به صورت یک اهرم در دست گرفته و علیه ما به کار می‌برد، باید این مسئله مطرح شود که چگونه می‌توانیم این اهرم را از دست او خارج کنیم؟

عضو شورای راهبردی روابط خارجی افزود: دشمن در این مسیر احساس کرد اگر تحریم یک اهرم کارساز است که طرف مقابل حاضر است در برابر امتیاز بدهد و از حقوقش منصرف شود، پس می‌تواند از آن بیشترین استفاده را ببرد.

جلیلی با طرح این نکته که نمی‌توان کشور را معطل تصمیمات طرف مقابل گذاشت، تاکید کرد: در شرایطی که دشمن به طمع می‌افتد، تحریم را اهرم مناسبی برای اعمال فشار می‌داند و ادعا می‌کند هروقت که بخواهد زیاده‌خواهی کند از آن استفاده می‌نماید، آیا می‌توان فضای اقتصادی کشور را معطل چنین مسیری کرد؟

وی دراین‌باره اضافه کرد: مردم و فعالان اقتصادی انتظار دارند شرایطی مهیا باشد که تنها به اداره کشور اکتفا نشود، بلکه کشور رشد داشته، پیشرفت کند و ارتقاء نیز بیابد. بنابراین، این شرایط نیازمند یک محیط با ثبات در عرصه اقتصادی است که نمی‌تواند معطل فلان گفتگو یا نظر فلان فرد خارجی بماند.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی در ادامه با رد گزاره‌ی «مذاکره‌ برای رفع تحریم خطاست»، خاطرنشان کرد: من مخالف مذاکره برای رفع تحریم نیستم اما نوع مذاکره به خودی خود بسیار مهم است؛ تاکید من این است که نباید معطل مذاکره ماند.

جلیلی در این‌باره تصریح کرد: مشخصا می‌گوییم که مذاکره اگرچه لازم است اما کافی نیست؛ برای بی اثر کردن تحریم، باید راه‌های اساسی و محکم دنبال شوند که مذاکره می‌تواند یکی از ابزارهای این برنامه جامع باشد.

وی با اشاره به نتیجه نگرفتن دولت از تمرکز ۸ ساله بر سر مذاکره، گفت: مهم‌ترین کارویژه‌ی دولت، ایجاد یک بستر ثبات اقتصادی است؛ شما نمی‌توانید اقتصاد کشور را معطل اموری کنید که نه تنها قابل اتکاء نیستند بلکه تابع اراده دیگران نیز بوده و نتیجه آن صرفا دست شما نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقابله با تحریم نیازمند یک مجموعه کار بوده و تک‌بعدی نیست، افزود: اینطور نیست که اراده دشمن همیشه پیروز بوده و هروقت خواست بتواند از اهرم تحریم استفاده کند؛ همان دشمنی که اولین تحریم‌ها را در صنایع دفاعی ایجاد کرد، امروز با پیشرفته‌ترین صنایع دفاعی و نظامی در ایران مواجه است.

وی با طرح این پرسش که وقتی می‌توانیم تحریم موشکی را بی اثر کنیم، آیا نمی‌توان مشکلات مرغ و ... را بی اثر کرد، عنوان داشت: امروز مردم نیز به خوبی اذعان دارند که روند ۸ ساله این دولت در قبال تحریم‌ها، جواب نداده است. اگر نگاه به تحریم جامع و درست نباشد، علاوه بر عوارض اقتصادی، این تحریم‌ها می‌تواند عوارض سیاسی و امنیتی نیز داشته باشد.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: اعمال سیاست‌ فشار حداکثری پس از اعمال تحریم‌ها محصول شرایطی بود که عده‌ای فکر میکردند می‌توانند با مذاکره تحریم را برطرف کنند.

جلیلی با بیان اینکه اگر دشمن احساس کند که تحریم برای شما ترسناک کرد، جری خواهد شد، تاکید کرد: نباید فرصت استفاده از تحریم، مجددا برای دشمن معتبر شود؛ شما باید نشان بدهید که ملت شما می‌تواند این تحریم‌ها را بی اثر کند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های مقابله با تحریم‌ها نظیر مذاکره، دور زدن آنهاست، خاطرنشان کرد: «دور زدن تحریم» همچون «مذاکره»، مسیر دیگری برای مقابله با تحریم‌هاست که ممکن است در آن راه درست یا غلط طی شود و باید جلوی خطای آن را گرفت اما علاوه بر این دو راه، مسیر دیگری نیز وجود دارد.
 

جلیلی، بی‌اثر کردن تحریم‌ها را راه سوم مقابله با تحریم برشمرد و اذعان داشت: «بی‌اثر کردن تحریم»، راه سوم مقابله با تحریم‌هاست که پایدار، جدی و قابل اتکاست. برای بی‌اثر کردن تحریم، علاوه بر وجود نگاه سیاسی و امنیتی، باید یک نگاه اقتصادی متفاوت داشت.