تفسیر سونوگرافی پستانها، چگونه است؟

منبع: نی نی بان

63

1398/4/20

16:45


استفاده از امواج صوتی یا به اصطلاح اولتراسونیک جهت تصویربرداری از داخل سینه به سونوگرافی پستان (Breast Ultrasound) معروف است. این تست با نام سونوگرام (sonogram) نیز شناخته می‌شود. از سونوگرام به عنوان یک روش غربالگری برای بررسی سلامت سینه و یا کمک در روند تشخیص برخی از اختلالات، مانند سرطان سینه استفاده می‌شود.
سونوگرافی پستان اغلب پس از یک ماموگرافی یا معاینه بالینی انجام می‌شود. یعنی پس از اینه در معاینه بالینی، پزشک متوجه وجود مورد مشکوکی در پستان فرد شود، دستور به استفاده از سونوگرام را می‌دهد. در این مقاله هرچیزی که باید از تست سونوگرافی پستان بدانید بیان شده است. لطفا تا پایان مطالعه بفرمایید.

هدف استفاده از سونوگرافی پستان چیست؟
بافت پستان زنان به طور طبیعی به مرور زمان و با افزایش سن متراکم‌تر، بزرگتر و چگال‌تر می‌شود. متاسفانه ماموگرافی برای پستان‌هایی که بافت متراکم و چگال‌تری دارند، زیاد توصیه نمی‌شود.
به دلیل اینکه در این حالت تصاویر واضح نیستند. و جزئیات به درستی نشان داده نمی‌شوند. در این حالت استفاده از سونوگرافی پستان مطرح می‌شود. سونوگرافی، تصاویر واضح تری نسبت به ماموگرام ثبت می‌کند. اغلب زمانی سونوگرام تجویز می‌شود که مشکلی در بافت سینه وجود داشته باشد.

رنج عملکرد تست سونوگرافی پستان
سونوگرافی به طور معمول برای بررسی سلامت پستان استفاده نمی‌شود. در مورد توده‌ها و تومورهای کوچک، بهترین تست ماموگرافی است. زیرا دقت و وضوح توده‌های کوچک، در ماموگرافی بیشتر از سونوگرافی است. علاوه بر این، سونوگرافی‌ها در زنان دارای چاقی یا سینه‌های بسیار بزرگ به اندازه کافی دقیق نیست.

سونوگرافی سینه هیچ خطری ندارد
اعتقاد بر این است که اولتراسوند پستان بدون ریسک است. در این تست، از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود. برخلاف سایر روش‌های تصویر برداری، هیچ خبری از اشعه‌های مضر در این تست نیست. با توجه به بی خطر بودن سونوگرام، از آن در غربالگری پستان بیشتر استفاده می‌کنند. همچنین تجویز این تست برای زنان زیر، رایج و مرسوم است:
زنانی که در سینه خود ایمپلنت یا پروتز دارند
زنان باردار
زنان شیرده
پس ملاحظه می‌فرمایید به خاطر اینکه این روش، هیچ خطری برای مادر و نوزاد یا جنین ندارد به راحتی و بدون دغدغه این تست برای زنان بارداری که مشکل یا بیماری در سینه دارند تجویز می‌شود.

قبل از سونوگرافی پستان
قبل از انجام سونوگرافی سینه به هیچ نوع آمادگی خاصی نیاز نخواهید داشت. اگر برای تست از قبل وقت گرفته‌اید، فقط سعی کنید چند دقیقه زودتر از موعد مقرر در مطب حاظر باشید. اگر در راه رسیدن به مطب با مشکلی مواجه شدید، سعی کنید زنگ بزنید و منشی را از تاخیر احتمالی باخبر کنید.

مناسب‌ترین زمان در طول روز برای سونوگرافی پستان چیست؟
در هر تایم و زمانی از روز می‌توانید سونوگرافی بدهید. وقت خاصی برای انجام این تست تعیین نشده است و حتی در طول شب نیز می‌توانید سونوگرافی شوید.

در چه مکانی باید سونوگرافی بدهید؟
برخی از پزشکان سونولوژیست، در مطب خود تجهیزات سونوگرافی و اولتراسوند دارند. شما ممکن است به دفتر چنین پزشکانی مراجعه کنید. همچنین پزشک شما ممکن است، شما را به یک مرکز تصویربرداری پیشرفته یا بیمارستان مجهز به تجهیزات سونوگرافی اراجاع دهد.

برای سونوگرافی پستان چه لباسی باید بپوشید؟
هنگانم سونوگرافی سینه لازم است که ناحیه شکم، سینه و کمر بدون پوشش باشد. پس بهتر است از لباس‌هایی استفاده کنید که به راحتی بالا کشیده شوند. بهتر است است از یک تاپ راحتی استفاده کنید. قبل از اینکه سونوگرافی بدهید، مطمئن شوید که دوش گرفته‌اید.

قبل از سونوگرافی سینه چه چیزی بخوریم؟
شما می‌توانید قبل و بعد از سونوگرافی به‌ راحتی بخورید و بیاشامید. قبل از سونوگرافی آنقدری غذا نخورید که برای خم شدن به مشکل بر بخورید و یا احساس ناراحتی کنید.

چه چیز برای جلسه سونوگرافی سینه به همراه داشته باشیم؟
اگر پیشتر آزمایش یا پروسه‌های زیر را انجام داده‌اید، سعی کنید آن‌ها را نیز در جلسه سونوگرافی پستان با خود به همراه داشته باشد:
فهرستی از آخرین ماموگرافی احتمالی که انجام داده‌اید
اگر جراحی سینه داشته‌اید
هرگونه درمان، بیوپسی و یا جراحی که بر روی پستان شما صورت گرفته باشد.
آوردن آن‌ها ضروری نیست، اما ممکن است به پزشک کمک کند. سعی کنید دفترچه بیمه درمانی خود را نیز به همراه داشته باشید. شاید برای انجام پروسه سونوگرافی مجبور باشید مدت طولانی در صف باشید. برای اینکه حوصله شما سر نرود سعی کنید مجله یا روزنامه بخوانید و یا آهنگ ملایم گوش دهید. این کارها برای کاهش میزان استرس شما موثر خواهد بود.

ملاحظات دیگر در سونوگرافی سینه
اگر دچار کمر درد هستید، که باعث می‌شود نتوانید به درستی دراز بکشید، به اپراتور سونوگرافی اطلاع دهید. او ممکن است بتوانند به شما در پیدا کردن بهترین پوزیشن برای کم کردن درد کمک کند.

در طول سونوگرافی سینه چه اتفاقی می‌افتد؟
تجهیزات اولتراسوند شبیه به یک ایستگاه کامپیوتری همراه با تعدادی مانیتور است. کلیه این تجهیزات به تکنولوژیست سونوگرافی کمک می‌کند انواع و اقسام تست‌های اولتراسوند را اجرا کند. اتاق سونوگرافی معمولا کم نور است تا اپراتور اولتراسوند بتواند تصاویر گرفته شده از طریق امواج صوتی را با دقت و وضوح در مانیتور مشاهده کند.

یک ژل شفاف روی پوست شما و در محلی که قرار است سونو شود، قرار داده می‌شود. اپراتور یک مبدل سونوگرافی کوچک را روی ژل و پوست شما به حرکت درمی‌آورد. ممکن ایت از شما خواسته شود دست خود را به بالای سر هدایت کنید. دقیقا مشابه حالتی که در یک معیانه بالینی ممکن است انجام دهید. تا تصاویر بهتری ثبت شود.
اپراتور، مبدل را روی سینه شما به عقب و جلو هدایت می‌کند. ممکن است فشاری نیز روی سینه شما اعمال شود، که بسیار اندک است و جای نگرانی در این مرحله وجود ندارد. اعمال این فشار جزئی برای ثبت تصویر روی مانیتور لازم است. در همین حین اپراتور دستگاه، تصاویر ایجاد شده روی مانیتور را تماشا می‌کند.

سونوگرافی پستان چیست؟
آنها تصاویر ثبت شده را ذخیره می‌کنند. و ممکن است تصاویر را با اندازه گیری برای رادیولوژیست علامت بزنند. پروسه سونوگرافی سینه معمولا بدون درد است. کل فرآیند ممکن است بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه به طول بیانجامد. پس از تکمیل فرآیند می‌توانید ژل را پاک کنید و لباس بپوشید. اگر تصویر ثبت شده واضح نباشد، ممکن است که برای بار دیگر از شما سونو بگیرند. پس ار ثبت اولین عکس سونولوژیست تصاویر را چک می‌کند.

بعد از تست سونوگرافی پستان
دقیقا بعد از گرفتن سونوگرافی سینه تصاویر نیز قابل مشاهده است. می‌توانید آنها را نگاه کنید. اما به یاد داشته باشید که شما توانایی تفسیر آنها را ندارید. حتی سعی نکنید از سونولوژیست یا تکنسین سونوگرافی بخواهید تا نتایج را برای شما تفسیر کنند. آن‌ها فقط با تکنیک‌های خاصی تصاویر را برای تشخیص پزشک شما آماده می‌کنند. سعی کنید زمانی که آمادگی کافی داشتید برای بردن نتایج نزد پزشک اقدام کنید. اگر بیش از حد استرس دارید و یا کسالت دارید بهتر است ابتدا خود را آرام کنید تا شرایط عمومی بدن شما نرمال شود. پس از گرفتن نتیجه در اولین فرصت برای تفسیر نتایج به پزشک خود مراجعه کنید.

تفسیر نتایج سونوگرافی پستان
نتیجه سونوگرافی سینه ممکن است تشخیص دهد که بافت پستان شما طبیعی نیست و مشکلی در آن وجود دارد. به احتمال زیاد توده یا توده‌هایی در آن دیده شده است. اگر چنین باشد، مشخصات آن توده برای پزشک بسیار مهم خواهد بود. اینکه سایز توده چقدر است چه ابعادی دارد؟ و در چه نقطه ای از سینه شما پیدا شده است مهم خواهد بود. تفسیر همه این نتایج توسط پزشک صورت می‌گیرد. پس حتما با دقت هر سوالی در رابطه با نتایج را از پزشک خود بپرسید.

پیگیری های بعد از سونوگرافی پستان
اگر در نتیجه سونوگرافی شما موردی وجود داشته باشد، بطور معمول آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص دقیق اختلالات، مورد نیاز خواهد بود. پس اگر سونوگرافی شما مشکوک به اختلال خاصی است، از پزشک خود بپرسید که در مراحل بعدی چه آزمایش‌های دیگری ممکن است برای شما تجویز شود؟

توصیه پایانی
نتیجه سونوگرافی می‌تواند هر چیزی باشد. اگر در نتیجه سونوگرافی پستان شما نقاط مشکوکی وجود داشت، نباید همان لحظه نگران باشید. از پیش قضاوت نکنید. نقطه‌های مشکوک همیشه نشانه سرطان و تومور نیست. ممکن است هر چیزی غیر از سرطان نیز باشد. نتیجه قطعی تست، توسط پزشک شما بررسی خواهد شد. در برخی از سونوگرافی‌ها ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص ماهیت نقطه‌هایی روی سینه شما نباشد. پس از قبل خودتان را نبازید. و صبر کنید تا تشخیص درستی برای شما داده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو