معرفی لیست خواص و فواید استفاده از مژکی

منبع: آسان طب

162

1398/2/27

20:54


مژکی نام میوه‌ای است که از گیاهی به اسم Nephelium lappaceum به دست می‌آید. Nephelium lappaceum نوعی درخت نسبتاً کوچک است که تا 70 سانتی متر ارتفاع پیدا می‌کند. شما می‌توانید با این گیاه بیشتر در مناطق گرمسیری و استوایی آشنا شوید. میوه این درخت طعم فوق‌العاده‌ای دارد و به همین دلیل است که استفاده از آن در کشورهای لاتین بسیار رایج می‌باشد. مژکی پوستی قرمز داشته و سرشار از مژک می‌باشد. برای استفاده از این میوه ابتدا باید پوست آن را به دقت جدا کنید. مژکی بر روی سلامتی تأثیرات شگرفی دارد و از همین رو مصرف آن به شدت توصیه می‌شود. اگر دوست دارید با خواص این میوه خوشمزه بیشتر آشنا شوید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

مژکی

خواص مژکی

این میوه یکی از مهم‌ترین منابع برای دریافت عناصر باارزش محسوب می‌شود. دانشمندان نروژی در طی تحقیقات سال 2010 خود به این نتیجه رسیده‌اند که مژک دارای مقادیر قابلتوجهی از منگنز و سایر عناصر مانند روی، سدیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم می‌باشد. علاوه بر این، در این میوه انواع ویتامین B و مقادیر بسیار زیادی ویتامین C وجود دارد. دکتر استیون برندج نیز در طی تحقیقات خود ثابت کرده مژکی یک منبع آنتی اکسیدان نیز به شمار می‌روداز جمله مهم‌ترین آنها می‌تواند به موارد قدرتمندی مانند اسید سینامیک، وانیلین و ژلوتین اشاره کرد.

تقویت سلامت پوست

پوست همیشه در معرض بیشترین آلودگی‌ها قرار دارد و از آن به عنوان اولین سد دفاعی بدن نیز یاد می‌شود. به همین دلیل است که حفظ سلامت آن از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار می‌باشد. یکی از بهترین موادی که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند، مژکی می‌باشد. مقادیر قابل توجه‌ای آنتی اکسیدان‌، ترکیبات پلیفنولی و ویتامین‌های کلیدی در این میوه، می‌توانند باعث خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در سیستم کلی بدن، از جمله آنهایی که مسئول خرابی پوست هستند، شوند. خوردن این میوه به طور منظم می‌تواند به بهبود شرایط التهابی کمک کند، در عین حال باعث کاهش ظاهر چین و چروک و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مسیر آن می‌شود.

کمک به کاهش وزن

یکی از خوشمزه‌ترین خوردنی‌هایی که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، مژکی است. کارشناسان تغذیه باور دارند مهم‌ترین ماده غذایی برای کسانی که در رژیم به سر می‌برند، فیبرها هستند. فیبرها عموماً دیر هضم می‌باشند و به همین سبب، مصرف آن‌ها می‌تواند شما را تا مدت‌ها سیر نگه دارد. علاوه بر این، تحقیقاتی که در سال 2015 در مورد این میوه انجام شد نشان می‌دهد که ترکیبات ارگانیک مژکی قادر هستند تا بر روی ترشح برخی از هورمون‌ها مانند گرلین تأثیر بگذارند. گرلین هورمونی است که به عنوان محرک گرسنگی شناخته می‌شود. مژکی با کاهش ترشح این هورمون باعث می‌شود تا شما دیرتر احساس گرسنگی کنید.

تقویت دستگاه گوارش

مژکی

این روزها به دلیل رایج شدن غذاهای فراوری شده و فست فودها، مشکلات گوارشی در حال افزایش هستند. دانشمندان توصیه دارند که برای جلوگیری از چنین مشکلاتی از محصولات طبیعی استفاده کنید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این میوه سرشار از فیبرهای رژیمی می‌باشد. این فیبرها قادر هستند تا لوله‌های گوارشی را مرطوب کنند. این موضوع در جلوگیری از یبوست نقش دارد. پزشکان آمریکایی اعتقاد دارند 70 درصد آمریکایی‌ها در طول سال با این مشکل روبرو می‌شوند. علاوه بر این، باکتری‌های مفید روده از فیبرها تغذیه می‌کنند که این امر به بهبود شرایط هضم کمک می‌کند.

درمان دیابت

یکی دیگر از بیماری‌های مزمن که این روزها در حال افزایش می‌باشد، دیابت است. تحقیقات نشان می‌دهد هر ساله آمار مبتلایان به این بیماری رشدی 5 درصدی دارد. استفاده از این میوه به دو صورت می‌تواند به بیماران دیابتی کمک کند. ترکیبات موجود در این میوه قادر هستند تا بر روی ترشح انسولین تأثیر بگذارند. بررسی‌ها حاکی از این است که مصرف مژکی با افزایش ترشح انسولین همراه است. این موضوع می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که فیبرها با کاهش پیک قند خون رابطه دارند.

بهبود سلامت استخوان‌ها

با مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی مانند روی، سدیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، آهن، منگنز و منیزیم، این میوه می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند؛ زیرا بسیاری از این مواد معدنی برای تولید و نگهداری استخوان شما ضروری هستند. این موضوع می‌تواند در پیشگیری به یکی از رایج‌ترین بیماری‌های استخوانی به اسم پوکی استخوان کمک کند. جالب است بدانید در کشورهایی که سرانه مصرف این میوه بالا است، آمار مبتلایان به این بیماری، تقریبا نصف مناطق دیگر می‌باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو