نقد و بررسی فیلم مسافر قاچاق (Stowaway)

علاقه نتفلیکس به ساخت آثار فضایی در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. با این حال این آثار اغلب دغدغه علم نداشته و بیشتر به یک درام فضایی و بررسی روابط شخصیت ها متمایل بوده اند. مسافر قاچاق (Stowaway) نیز جدیدترین فیلم علمی – تخیلی نتفلیکس است که در راستای سیاست این کمپانی، باز هم با رویکردهای انسانی در  فضای بیکران به انتشار درآمده و این بار ماجرا سفر انسان به مریخ است.

داستان فیلم درباره سفر 3 فضانورد است که در حال سپری کردن ماموریتی به سیاره مریخ هستند تا بتوانند شرایط حیات را در این سیاره ایجاد نمایند. سفری پر خطر و حساس که برنامه ریزی های بسیاری برای آن صورت گرفته است. اما پس از پرتاب سفینه، فرمانده ( تونی کولت ) متوجه می شود که یک مهندس پشتیبانی که قرار نبود در این سفینه حضور داشته باشد در یکی از محفظه های سفینه بیهوش شده و...

نقد و بررسی فیلم مسافر قاچاق (Stowaway)

« مسافر قاچاق » اثری علمی – تخیلی است اما اعتقادی به علم و البته منطق روایی ندارد. علی رغم اینکه مقدمه فیلم به خوبی وضعیت مسافران مریخ را برای مخاطب شرح می دهد، اما فیلم خیلی زود از مسیر اولیه خارج شده و اولین حفره بزرگ داستانی را ایجاد می کند و آن پیدا شدن شخصیت مایکل در سفینه به بدترین شکل ممکن است. آن گونه که دانشمندان فیلم شرح می دهند، پروژه علمی آن ها بزرگترین پروژه علمی بشریت تا به امروز بوده و سال ها زمان صرف شده تا این سفر انجام شود. اما مشخص نیست که در این پروسه پیچیده علمی چطور یک مهندس در گوشه ای از یک سفینه به طور نامشخص، بیهوش شده و کسی هنگام اسکن سفینه متوجه حضور یک آدمیزاد اضافه در آن نشده است!

فیلم حتی به این نکته اشاره نمی کند که این مهندس پشتیبان که برای سازمان فضایی کار می کند، در آن محفظه تنگ سفینه دقیقاً مشغول انجام چه کاری بوده یا اصلا چرا بیهوش شده است!؟ پس از اینکه مایکل  به هوش می آید، وحشت زده به اطراف خویش می نگرد و به دنبال خواهر تنهایش می گردد و اعلام می کند که باید نزد او باشد. آیا ارتباطی میان مراقبت تمام وقت از خواهر و قرار گرفتن در محفظه سفینه و بیهوش شدن به دلایل نامشخص وجود دارد؟ فیلم هرگز به ابهامات درباره مایکل پاسخی نمی دهد و مسائل حل نشده را به حال خود باقی می گذارد.

نقد و بررسی فیلم مسافر قاچاق (Stowaway)

مشکل دوم فیلم زمانی آغاز می شود که سیستم تهویه هوای بزرگترین تکنولوژی ساخت بشر یعنی سفینه به راحتی و به ساده ترین شکل ممکن از کار می افتد و در واقع می سوزد! در ادامه مسیر نیز مشخص می شود دانشمندان زمینی پلن ب برای حل این مشکل نداشته و تنها یک راه حل باقی مانده و آن از بین بردن مسافر اضافه است تا اکسیژن سفینه تامین شود! منطق روایی فیلم « Stowaway » اینچنین وضعیت بحرانی دارد. فیلمی که کوچک ترین توجهی به علم و مسائل فضایی نداشته و سیستم تهویه سفینه فضانوردان را چیزی شبیه اجناس الکترونیکی سمت میدان توپخانه متصور می شود که امکان دارد سیمش پاره شود یا برای خودش از کار بیفتد و عمرش به پایان برسد! متاسفانه فیلم به جای پاسخ به حفره های متعدد در فیلمنامه، روند قصه را به پندهای اخلاقی سوق می دهد. جایی که در آن دانشمندان اغلب به شکلی آموزش می بینند که همواره اهداف علمی را ارجح بر احساسات بدانند، در لحظه تصمیم می گیرند و این تصمیمات نه بر پایه و اساس علم، بلکه براساس تحریک احساسات تماشاگر گرفته می شود.

در میان بازیگران، شمیر اندرسون بدترین بازیگر فیلم است. بازیگری که نه در انتقال حس وحشت به مخاطب موفق عمل می کند و نه حتی نگرانی درباره سرنوشت ماموریت و مرگ احتمالی در بازی اش قابل رویت است! آنا کندریک نیز یکی از بدترین انتخاب های ممکن برای بازی در یک فیلم فضایی بوده که نتیجه حضورش در فیلم « مسافر قاچاق » ناامید کننده است. متاسفانه فیلم از ظرفیت های تونی کولت هم در فیلم استفاده ای نکرده و بی استفاده ترین شخصیت فیلم، همان فرمانده سفینه است که تونی کولت آن را ایفا می کند.

نقد و بررسی فیلم مسافر قاچاق (Stowaway)

« Stowaway » ناامید کننده است و از لحاظ منطقی نیز در نقطه بحرانی قرار دارد. فیلم در نهایت می خواهد پیام یک خطی محبوب این روزهای شبکه های اجتماعی یعنی « از فرصت های محدودت استفاده کن و قهرمان زندگی خودت باش » را در قالب یک داستان بلند علمی برای مخاطب روایت کند که نتیجه چیزی بهتر از فیلم « مسافر قاچاق » نخواهد بود. « Stowaway » از جنبه علمی می تواند مخاطب را بخنداند و در بخش شخصیت پردازی نیز وضعیت بهتری ندارد. تنها چیزی که پس از تماشای فیلم می توانیم به یاد بسپاریم این است که می توانیم در گوشه و کنار یک سفینه فضایی، آدم جاساز کنیم و به مریخ بفرستیم!

 

 

10

 

 

 

 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

مسافر قاچاق  (Stowaway)

Stowaway

کارگردان : Joe Penna                   

نویسنده : Ryan Morrison،Joe Penna

بازیگران :

Anna Kendrick...Zoe Levenson

Daniel Dae Kim...David Kim

Shamier Anderson...Michael Adams

Toni Collette...Marina Barnett

ژانر : علمی - تخیلی

درجه سنی: PG ( مناسب برای افراد بالای 13 سال )

زمان : 116 دقیقه