فواید و مضرات خوردن میگو در دوران بارداری

فواید و مضرات خوردن میگو در دوران بارداری


منبع: بیتوته

87

1400/2/15

07:50


فواید و مضرات خوردن میگو در دوران بارداری



خاصیت میگو در بارداری, طرز تهیه میگو برای زنان باردار, ویتامین های موجود در میگو

خوردن میگو در دوران بارداری فوایدی دارد که باید بدانید

 

همه چیز درباره مصرف میگو در بارداری 

خوردن میگو آن هم برای یک زن باردار ، می تواند یکی از سوالات شما نیز باشد؛ همواره مادران باردار در طول بارداری باید به تغذیه و خوراک خود اهمیت دهند تا کودکی سالم پرورش دهند. در واقع بسیاری از مادران نگرانی هایی در مورد غذاهای دریایی مانند وجود جیوه در ذهن دارند که این نگرانی بی مورد نیست.

 ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل خواص و فواید خوردن میگو در دوران بارداری را به شما توضیح دهیم همراه ما باشید.

 

خوردن میگو در بارداری

خوردن میگو در بارداری می تواند به صورت آب پز، سرخ شده و حتی به شکل خام نیز مصرف شود.

 

ضرر خوردن میگو خام در دوران بارداری

در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود. به همین دلیل خوردن غذاهای دریایی آن هم به صورت خام یک اشتباه خطر آفرین است که خطر ابتلا به بیماری هایی همچون  مسموم شدن و عفونت ها را در پی دارد.

 

نه تنها برای کسی که باردار است بلکه برای جنین هم بسیار خطر دارد. بنابراین اکیدا توصیه می شود از خوردن نه فقط میگو خام بلکه بقیه غذاها دریایی مثل سوشی ، صدف، ماهی و سایر غذاهای دریایی به صورت خام خودداری کنید.

 

فواید خوردن میگو

در جواب سوال برای کسی که از خود میپرسد آیا خوردن میگو در دوران بارداری مفید است یا خیر، صریح میگوییم پاسخ بله است. یکی از نکات مثبت این خوراکی آن است که جیوه به مقدار خیلی کمی در آن وجود دارد و خوردن آن برای شخص باردار مشکلی ندارد اما نه به شکلی که  قسمتی از وعده غذایی روزانه آن شود،خوردن میگو به مقدار زیاد هم مشکلات خود را دارد.

 

امگا 3 فراوانی در میگو وجود دارد و همانطور که شاید بدانید امگا3 در هوش تاثیر بالایی دارد و ضریب هوشی فرد را تقویت میکند و برای جنین بسیار مناسب است هم از لحاظ رشد مغزی و هم از لحاظ سلامت جسمی و بینایی.  

 

انواع ویتامین های موجود در میگو

 

ویتامین های موجود در میگو, میگو برای زن باردار, خوردن میگو در بارداری

میگو ویتامین های زیادی دارد که برای رشد جنین ضروری است

 

میگو دارای ویتامین های b16 ، b6، b12، A، C، D، E، و موادی همچون  آهن، منیزیم، کلسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است ،لازم به ذکر است  املاح  آهن، روی، مس، فسفر و منیزیم در میگو نسبت به باقی آبزیان بسیار بیشتر است.

میگو همچنین دارای موادی است که در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است آن هم به دلیل داشتن مقدار زیادی تریپتوفان و سلنیوم است ؛ سلنیوم مواد معدی است است که با اثر آنتی اکسیدانی خود در پیشگیری از سرطان بسیار موثر واقع میشود.

 

مقدار پروتئین موجود در  میگو بسیار بالا است و از آن  طرف مقدار چربی آن بسیار کم است!به طوری که  در 100 گرم میگو حدود 77 میلی گرم آب وجود دارد ، 99 کالری  انرژی، 18 گرم پروتین، 163 میلی گرم کلسترول ، 91 میلی گرم قند و  کمتر از 10 گرم چربی که نسبت پروتئین آن نسبت به چربی بسیار مناسب است.

 

به منظور اینکه مقدار جیوه موجود در غذاهای دریایی زیاد است،لازم به ذکر است که جیوه ممکن است به سیستم عصبی جنین در حال رشد آسیب برساند، اما از این نظر جیوه موجود در میگو بسیار کم است.در نتیجه از مصرف غذاهایی که جیوه بالا دارند مانند اره ماهی، تن تازه، رافی نارنجی و کوسه بپرهیزید.

 

اگر در دوران بارداری هوس غذای دریایی کردید به جز میگو که خطری ندارد،میتوانید این دسته از غذاهای دریایی رو نیز نوش جان کنید که عبارتند از  زغال ماهی، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، ماهی روغن و تن کنسرو شده.

 

خوردن میگو در بارداری, میگو در بارداری, فواید خوردن میگو در بارداری

ذغال ماهی و ماهی سالمون غذاهای دریای دیگری هستند که در دوان بارداری می توانید میل کنید

 

به یاد داشته باشید که این ماهی ها هم دارای جیوه هستند، پس در مصرف آن ها افراط نکنید و نباید آن ها را به صورت روزانه مصرف کنید، در هفته 3 وعده غذای دریایی به صورتی که از 350 گرم بیشتر نشود کافی است.

 

رژیم غذایی مناسب برای مادر باردار

میگو علاوه بر آنکه در دوران بارداری غذای دریایی بسیار مناسبی است، یک رژیم غذایی بسیار خوب نیز هست، آن هم به دلیل مقدار کم چربی در آن و مقدار زیاد کالری و پرتئین و ویتامینی که در خود دارد.

 

میگو سرشار از ویتامین

میگو دارای ویتامین های بسیاری است که بدن در دوران بارداری دچار کمبود آن ها میشود،پس خوردن میگو راه حل مناسبی برای جبران و افزایش آن است.

ویتامین  B12 یکی از آن  ویتامین هایی است که در دوره بارداری با کمبود شدید مواجه می شود و کاهش این ویتامین به سیستم متابولیک جنین آسیب خواهد رساند.

 

کمبود ویتامین B12 در مادر ممکن است در آینده ، فرزند را ممکن درگیر بیماری دیابت نوع 2 بکند، چون که سطح لپتین بالاتر از وضعیت طبیعی خواهد رفت.

ویتامین E توصیه میشود حتی قبل از دوران بارداری نیز مصرف شود،این ویتامین حاوی آنتی بادی است که در محافظت از رحم بسیار موثر عمل می کند و 20 تا 30 درصد باروری را افزایش میدهد و به زنده ماندن اسپرم کمک خواهد کرد.

 

کمبود ویتامین E خطر  ابتلا به عفونت و کم خونی را افزایش می دهد و  همینطور  کمبود این ویتامین باعث کاهش رشد جنین در دوران بارداری میشود. 

ویتامین E نه تنها در میگو یافت میشود بلکه میتوانید از میوه زرد آلو، تخم مرغ، سبزیجات برگدار و دانه آفتاب گردان ، این ویتامین ارزشمند را دریافت کنید. 

ویتامین A  برای سلامت پوست و سیستم عصبی و جلوگیری از آسیب رسانی به سلول های زنان باردار  بسیار مهم و حیاتی است.

 

افزایش این ویتامین در دوران بارداری شدیدا توصیه میشود،چون برای جلوگیری از آسیب سلولی به زنان باردار لازم است و همین طور برای قدرت بینایی کودک هم مهم است.

البته این به این معنا نیست که به طور افراطی مکمل های ویتامین A را مصرف کنید چون افراط در مصرف آن در دوران اولیه بارداری یعنی ماه اول و دوم میتواند سبب آسیب رساندن جدی به قلب و نخاع کودک شود با این وجود در ماه اول در مصرف این ویتامین  محتاط باشید.

 ویتامین a در میگو به مقدار کافی وجود دارد بنابراین خوردن میگو در بارداری می تواند این ویتامین را برای مادر تامین کند.

 

مصرف آهن در دوران بارداری

زنان باردار  به آهن بیشتری نیاز دارند زیرا حجم خون آن ها  افزایش پیدا می کند.این امر در 3 ماهه سوم بارداری پر اهمیت تر میشود،اگر این مقدار کم باشد در سه ماه اول و سه ماهه میانی  با کمبود آهن و کم خونی مواجه میشوند که خطراتی همچون زایمان زوددرس در پی دارد. 

 

علاوه بر موارد ذکر شده کمبود آهن ، کم وزنی نوزاد را نیز موجب خواهد شد، همچنین باعث کاهش جذب اکسیژن نیز خواهد بود،معمولا پزشکان  علاوه بر توصیه موادی که در خود آهن دارند مکمل های خوراکی دارای فروس سولفات برای مادر تجویز میکنند.

میگو سرشار از فروس سولفات میباشد اما چون افراط در خوردن میگو در بارداری مضر می باشد ،  میتوانید آهن لازم را از پرتقال یا فلفل به دست آورید ، هم چنین عدس نیز سرشار از آهن می باشد.

 

ویتامین های موجود در میگو, میگو برای زن باردار, خوردن میگو در بارداری

برای افزایش اهن خون در خوردن میگو افراط نکنید

 

منیزیم یکی از مواد ضروری برای هر خانم باردار

گرفتگی عضلات از دیگر مشکلات خانم های باردار است. در واقع منیزیم می تواند به شما در گرفتگی عضلات کمک کند و از شروع زودرس انقباضات رحمی جلوگیری کند.

پایین بودن منیزیم بدن یا در اصطلاح فقر منیزیم ، می تواند حالت تهوع را در مادر افزایش دهد. از طرفی وجود این ماده در غذاهای خانم باردار ، می تواند موجب محکم شدن استخوان های بدن مادر و کودک شود.

 

برای دریافت منیزم کافی علاوه بر اینکه می توان از میگو استفاده کرد می توانید از غلات سبوس دار ، ماهی ها و همچنین برخی حبوبات بهره ببرید.

 

هر آنچه که باید درباره مصرف میگو در بارداری بدانید 

یکی از نکات بسیار مهم در مصرف میگو در بارداری  یا به طور کلی مصرف غذاهای دریایی در این دوره این است که غذا باید با حرارت مناسب که حدوداٌ از 62 تا 70 درجه سانتی گراد است کاملا پخته شود و هیچ یک از قسمت های آن خام نباشد.

یک قسمت خام در  غذای دریایی برای شخص باردار برای خود فرد و جنین خطرآفرین است.

 

غذاهای دریایی که به صورت خام خورده شوند، خطر  ابتلا به انواع کِرم ها و پارازیت ها و باکتری ها را افزایش می دهندو همچنین می توانند بیماری های متعددی را ایجاد کنند.

در تمیز بودن غذای دریایی که میپزید اطمینان حاصل کنید که فاسد نباشد،از این رو باز هم میگو گزینه مناسبی است چون میتوان از تمیز بودن آن و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.

 

چه مقدار میگو در هفته مصرف کنیم

 

میگو در بارداری, فواید خوردن میگو در بارداری, مصرف میگو در سه ماهه سوم بارداری

خوردن میگو در بارداری نباید بیش از 340 گرم و 3 وعده در هفته باشد

 

علاوه بر خوردن غذای دریایی با توجه به فواید آن که در مطالب بالا ذکر کردیم،کنترل مصرف آن بسیار پر اهمیت است.

FDA  سازمان غذا و دارو توصیه می کند که زنان باردار باید 340 گرم میگو در هفته مصرف کنند.

تاکید میشود این مقدار به صورت روزانه نباشد ،به صورت 3 وعده در یک هفته این مقدار مصرف شود.

 

احتیاط های لازم در خوردن میگو و غذاهای دریایی در طول بارداری

هیچکدام غذاهای دریایی را به به صورت خام و یخ زده نخورید

در مصرف آن ها افراط نکنید 

غذاهای دریایی را مصرف کنید که دارای  مقدار کمی جیوه باشند.

 

در آخر 

خوردن میگو در دوران طولانی بارداری یکی از غذاهای لازم برای رشد طبیعی جنین است. میگو مواد آلی و پروتئین زیادی دارد و اینکه چقدر می تواند مفید باشد ، به صورت کامل توضیح دادیم. به یاد داشته باشید خوردن غذاهای دریایی به صورت خام می تواند یک اشتباه غیر قابل جبران برای مادر و جنین باشد.

 

گردآوری: بخش بارداری بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو