«لیپار» آماده تور جهانی می‌شود

منبع: برترین ها

64

1400/2/15

08:22


حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» ضمن اشاره به صدور پروانه نمایش برای این فیلم، بیان کرد که آن را به سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ارایه خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» ضمن اشاره به صدور پروانه نمایش برای این فیلم، بیان کرد که آن را به سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ارایه خواهد کرد.
 

«لیپار» آماده تور جهانی می‌شود

 
حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» در گفتگو با ما درباره زمان اکران این فیلم بیان کرد: ما باید پروانه نمایش فیلم را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌گرفتیم و حالا این مجوز را داریم، اما تمرکزی روی بحث اکران نداریم. بیشتر روی این موضوع تمرکز داریم که بتوانیم فیلم را به سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ارائه بدهیم و از سوی دیگر زمینه حضور آن را در جشنواره‌های دیگر جهانی فراهم کنیم. اگر شرایط کمی بهتر شود، به اکران عمومی هم فکر می‌کنیم چون سعید خانی مدیر خانه فیلم و تهیه‌کننده «لیپار» کارهای پخش آن را پیگیری می‌کنند.
 
وی افزود: در حال حاضر واقعاً شرایط برای اکران آنلاین فیلم‌ها چندان مهیا نیست چون بلافاصله بعد از بارگذاری در پلتفرم‌ها، نسخه باکیفیت فیلم قاچاق و از شبکه‌های فارسی زبان خارجی پخش می‌شود. این موضوع از نظر مالی به فیلم ضربه می‌زند، حتی این اتفاق به لحاظ هنری هم آسیبی به فیلم‌هاست. چون هر فیلمسازی دوست دارد کارش را با کیفیت خوبی ببینند. من به عنوان فیلمساز نمی‌دانم شرایط کی دوباره کمی به حالت عادی برمی‌گردد، تا اکران سینمایی بخشی از هزینه‌های ساخت فیلم را تأمین کند اما وضعیت حالا غیرقابل پیش‌بینی است به همین دلیل سینماگران دوست ندارند وارد مقوله اکران شوند.
 
مجبوریم شرایط فعلی را تحمل کنیم
 
این کارگردان بیان کرد: منِ کارگردان دوست دارم فیلمم دیده شود فکر می‌کنم این حق من است که دوست داشته باشم فیلمم به هر نحوی یعنی چه به صورت اکران آنلاین چه به صورت اکران سینمایی دیده شود، ولی وقتی پای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار به میان می‌آید قصه فرق می‌کند، به هر حال بازگشت سرمایه مقوله مهمی است و مجبورم تحمل کنم تا شرایط برای اکران فیلم مهیا شود.
 
ریگی توضیح داد: پیش از جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر مطلع شدم چیزی بالغ بر ۲۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند، به این آمار باید فیلم‌های جشنواره را هم اضافه کرد. با وضعیت فعلی، حتی اگر اکران سینمایی از همین امروز آغاز شود، چند سالی طول می‌کشد تا همه فیلم‌ها اکران را تجربه کنند که این شرایط خوبی برای فیلمسازان نیست. تعطیلی چندباره سینماها هم به فیلم‌ها بسیار ضربه می‌زند. از این رو فکر می‌کنم پلتفرم‌ها باید جدی‌تر بحث امنیت را پیگیری کنند تا فیلمسازان بتوانند به این سمت بروند. در حال حاضر همه جای جهان به همین سمت حرکت کرده است و اتفاقاً پلتفرم‌های معتبر جهانی امنیت فیلم‌ها را بیشتر تأمین و از این طریق فروش خوبی را تجربه می‌کنند، اما این مسأله هنوز در کشور ما معضلی است. اگر امنیت وی او دی‌ها ارتقا پیدا کند سینماگران هم به این بسترها اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند.
 
کارگردان «لیپار» اظهار کرد: دوستان فیلمساز به دلیل همین شرایط بد به سمت ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی رفته‌اند، به نظرم پلتفرم‌ها همانطور که این روزها سفارش ساخت سریال به کارگردان‌ها می‌دهند، می‌توانند تنها به این کار بسنده نکنند و سفارش ساخت فیلم سینمایی هم بدهند. با شرایطی که ایجاد شده و هر هفته خبر تولید یک سریال را می‌شنویم به نظرم می‌شود فیلم‌های سینمایی را در همین بستر ساخت. همه فیلمسازان، بازیگران و عوامل حرفه‌ای سینما این روزها در شبکه نمایش خانگی فعال هستند اما حتی بعد از اینکه سینماها باز شوند، پلتفرم‌ها می‌توانند روند تولید فیلم را داشته باشند و اگر قرار باشد منصفانه به این مسأله نگاه کنیم، باید بخشی از تولیدات خود را به این سمت معطوف کنیم.
 
تنها سه درصد از سیستان و بلوچستان را در سینما دیده‌ایم
 
ریگی در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به فیلم سینمایی «لیپار» مطرح کرد: متأسفانه به سیستان و بلوچستان در پنجاه سال گذشته در سینما و تلویزیون با یک نگاه منفی پرداخته و آنچه از آن به تصویر کشیده شده، قاچاق، مواد مخدر، مسائل امنیتی و… بوده است. در حالی که تمام سیستان و بلوچستان به این موضوعات منحصر نمی‌شود. شاید تنها سه درصد از سیستان و بلوچستان این موضوعاتی است که در سینما و تلویزیون دیده‌ایم.
 
وی افزود: من به عنوان یک بومی این منطقه و یک فیلمساز در اولین فیلمم تلاش کردم چهره دیگری از این استان نشان بدهم. در سینما وقتی از یک بلوچ صحبت می‌شود بلافاصله بحث مواد مخدر، قاچاق و تروریست مطرح می‌شود در حالی که واقعاً این موضوع این همه رواج ندارد. من هم در «لیپار» زندگی فردی را روایت کرده‌ام که رویاپرداز است. کلیدواژه کلی فیلم‌هایی که تاکنون از این خطه دیده‌ایم اسلحه بوده‌است اما این موضوع در فیلم من وجود ندارد و به زوایای دیگری همچون مهمان نوازی، تاریخ این استان و… پرداخته‌ایم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو