زنده‌یاد آهنین‌جان که متولد سال ۱۳۳۷ در اردبیل بود، از دوران نوجوانی در شهر اهواز زندگی می‌کرد. او فعالیت‌های هنری‌اش را از دهه ۶۰ با حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. 

آهنین‌جان در کنار شعر، در حوزه ترجمه، نقد ادبی و فیلم‌سازی نیز فعال بود. «ذکر خواب‌های بلوط» اولین اثر ادبی اوست که در سال 72 منتشر شد. از دیگر آثار او می‌توان به «شاعر مرگ خویش می‌داند»، «خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌ها»، «بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه»، «گلی برای غریبان تا همیشه»، «برق رگ‌ها بر پولاد دریا»، «سوسن خاموش به‌وقت فراق»، «عطر غریب غزال مشرق‌ها»، «شاخه یاس به شام خرابات»، «لمعات خون» و «کودکی‌ها در شب سقاخانه» اشاره کرد. 

حضور در فیلم «جدال بزرگ» نیز از جمله فعالیت‌های هنری آهنین‌جان است. برخی از شاعران و اهالی فرهنگ نیز به خبر درگذشت این شاعر و هنرمند واکنش نشان دادند. محمدکاظم کاظمی زنده‌یاد آهنین‌جان را «شاعر رنج‌های عمیق» خواند. سعید بیابانکی نیز با انتشار تصویری از این شاعر، خبر درگذشت او را تأیید کرد. 

امین صدیقی نیز با ذکر خاطره‌ای از زنده‌یاد آهنین‌جان نوشت: او هماره و همه جا بر سر عشقش به مولا علی و اهل بیت(ع)ایستاد، همانسان که بر سر شعر دیگر و دیگرگونه‌اش.