شش شاهکار هنری که سال‌ها در انبار و پستو پنهان بودند | داستان‌های باورنکردنی از آثار ونگوگ و کلیمت تا کاراواجو و رامبرانت

شش شاهکار هنری که سال‌ها در انبار و پستو پنهان بودند | داستان‌های باورنکردنی از آثار ونگوگ و کلیمت تا کاراواجو و رامبرانت


111

1400/2/15

09:30


برخی از مهم‌‌ترین شاهکارهای هنری برجسته‌ترین هنرمندان تاریخ گاهی به شکل باروناپذیر سال‌ها در پستوها و انباری‌ها پنهان بودند و از روی بخت و اتفاق از موزه‌های مهم دنیا سردرآورده‌اند؛ از تابلو ونسان ونگوگ گرفته تا نقاشی گوستاو کلیمت.

شش شاهکار هنری که سال‌ها در انبار و پستو پنهان بودند | داستان‌های باورنکردنی از آثار ونگوگ و کلیمت تا کاراواجو و رامبرانت

گروه تجسمی هنرآنلاین: در همین شش ماه اخیر دو تابلو از جیکب لورنس، نقاش سیاهپوست و فقید آمریکایی در شعاع کمتر از دو کیلومتری یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان یعنی موزه متروپلیتن نیویورک پیدا شدند و داستان یکی از آنها در باور نمی‌گنجد. یک پرستار اوکراینی هر روز هزاران بار از مقابل این تابلو می‌گذشت و حتی با مدیران موزه متروپلیتن هم تماس گرفت اما آنها او را نادیده گرفتند. تا اینکه خودش تابلو را به موزه برد و آنجا ارزش واقعی نقاشی لورنس کشف شد.

با این پیش‌زمینه سراغ برخی از تابلوها و آثار هنری و گنجینه‌های ارزشمند تاریخی می‌رویم که سال‌ها و بلکه قرن‌ها در انبارها و پستوها مانده و خاک خورده‌اند تا اینکه سرانجام کسی از روی کنجکاوی یا اتفاق این آثار را کشف کرده و به موزه‌ها و گالری‌ها تحویل داده است.

۱. پرتره یک بانو – گوستاو کلیمت (۱۹۱۶ تا ۱۹۱۷)

دوران پنهان ماندن و مکان کشف شدن: ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ (۲۳ سال) - درون دیوار یک گالری

امتیاز شگفتی ۱۰ از ۱۰: باغبان‌هایی که در حال تمیز کردن پیچک‌ها بودند، تابلو ۱۰۰ ساله نقاش اتریشی را به شکلی بسیار اتفاقی داخل یکی از دیوارهای ریچی اودی مدرن آرت پیدا کردند؛ یعنی همان گالری که تابلو از آن دزدیده شده بود. شگفتی از این بالاتر که «پرتره یک بانو» پس از ۲۳ سال در همان مکان جنایت کشف شد؟

Portrait-of-a-Lady

۲. گلدان دودمان چینگ (۱۷۳۵ تا ۱۷۹۶)

دوران پنهان ماندن و مکان کشف شدن: دهه ۱۹۳۰ تا ۲۰۱۰ (حدود ۷۵ سال) – در یک زیرشیروانی غبارگرفته نزدیک فرودگاه هیثرو لندن

امتیاز شگفتی ۹ از ۱۰: سالم ماندن این گلدان عتیقه در یک زیرشیروانی دودگرفته آن هم کنار یک کتابخانه لرزان بیشتر شبیه یک معجزه است. گلدان ۴۱ سانتیمتری که ظاهرا به یک خاندان مهم چینی تعلق داشته، در یک حراجی ۶۹.۵ میلیون دلار چکش خورد و عجیب‌تر اینکه قل گمشده آن پس از حدود ۹۰ سال در ۲۰۱۸ در یک خانواده دیگر پیدا شد.

۳. پرتره یک بانو بسان گیاه – جووانی باتیستا تیه‌پولو (حوالی ۱۷۶۰)

دوران پنهان ماندن و مکان کشف شدن: ۱۷۶۰ تا ۲۰۰۸ (حدود ۲۵۰ سال) – زیرشیروانی یک عمارت فرانسوی

امتیاز شگفتی ۸.۷۵ از ۱۰: مالکان این تابلو قدیمی ظاهرا به این دلیل آن را در انباری زیرشیروانی پنهان کرده بودند که بخشی از پرتره نیمه‌برهنه است. گفته می‌شود الیزابت امپراتریس روسیه پول نقاشی را داده اما احتمالا به دلیل مردن در ۱۷۶۲ هرگز آن را ندیده است. از معدود آثار بازمانده از تیه‌پولو که به دلیل پنهان ماندن در انباری آسیب ندیده و اصالت خود را حفظ کرده است.

Unconscious-Patient

۴. بیمار بی‌هوش – رامبرانت (حوالی ۱۶۲۴ تا ۱۶۲۵)

دوران پنهان ماندن و مکان کشف شدن: نامعلوم تا جولای ۲۰۱۵ – در یک انباری در نیوجرسی

امتیاز شگفتی ۸.۵ از ۱۰: در نخستین حراجی به عنوان نقاشی قرن نوزدهمی وارد شد و قیمت پایه آن فقط ۲۵۰ دلار بود. در حالی که برآورد می‌شد ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار چکش بخورد، به بهای شگفت‌انگیز ۸۷۰ هزار دلار فروخته شد. بعدها در حراجی‌های دیگر قیمت آن تا سه چهار میلیون دلار بالا رفت تا صاحبان اصلی‌اش را حسابی از فروختن آن پشیمان کرده باشد.

۵. غروب در مونت‌ماژور – ونسان ونگوگ (۱۸۸۸)

دوران پنهان ماندن و مکان کشف شدن: ۱۹۰۱ تا ۱۹۷۰ (۶۹ سال) تایید اصالت در ۲۰۱۱ – یک انبار زیرشیروانی در نروژ

امتیاز شگفتی ۸.۲۵ از ۱۰: یکی از مالکان ابتدایی تابلو که از سفیر فرانسه در سوئد شنیده بود نقاشی جعلی است و اصل نیست، آن را با کمال شرمندگی در اتاق زیرشیروانی پنهان کرد. حتی موزه ونگوگ هم در سال ۱۹۹۱ تصمیم گرفت اصالت تابلو را تایید نکند اما در نهایت در ۲۰۱۳ از نقاشی ونگوگ در موزه هنرمند هلندی در آمستردام رونمایی کرد.

Sunset-at-Montmajour

۶. جودیت سر هلفرنس را می‌برد – کاراواجو (حوالی ۱۶۰۷)

دوران پنهان ماندن و مکان کشف شدن: ۱۶۸۹ تا ۲۰۱۴ (۳۲۵ سال دست‌کم ۱۰۰ سال در زیرشیروانی) – کشف یک دلال آثار هنری تکیه‌داده به دیوار در یک زیرشیروانی نمور و تاریک

امتیاز شگفتی ۴.۵ از ۱۰: فقط ۶۵ اثر از نقاش نامدار ایتالیایی در دنیا باقی مانده و شگفت‌انگیز آنکه اثر شماره ۶۶ را یک دلال هنری در یک زیرشیروانی پرغبار و نمناک پیدا کرد. هر چند برآورد فروختن تابلو به بهای ۱۷۱ میلیون دلار چندان درست از آب درنیامد و در شرایطی مرموز در پیش‌حراجی به میلیاردری به نام جی تامیلسن هیل فروخته شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو