سرپوش اقوام ایرانی و آرزوی دیرینه یک پژوهشگر لباس اقوام

104

1400/2/15

09:30


مینو کریم‌نیا، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه لباس اقوام می‌گوید کتاب جامع «سرپوش اقوام ایرانی» در مراحل پایانی تألیف قرار دارد و امیدوار است به زودی، آرزوی دیرینه او که همانا انتشار این اثر است برآورده شود.

سرپوش اقوام ایرانی و آرزوی دیرینه یک پژوهشگر لباس اقوام

گروه مد و لباس هنرآنلاین: مینو کریم‌نیا پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه لباس اقوام درباره جزئیات روند چاپ و نشر کتاب جامع «سرپوش اقوام ایرانی» به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من طی سالیان متمادی در زمینه‌های مختلفی همچون نقوش ایران از بدو پیدایش تا دوره متأخر و انواع هنرهای سنتی امروزی اطلاعات ویژه‌ای به دست آوردم و در موردشان کتاب نوشتم و همواره تلاش کردم موضوعات مهم و حیاتی در زمینه پوشش اقوام ایرانی را به جریاناتی همچون زیبایی‌شناسی و مبانی هنر گره زنم در نتیجه اغلب آثار پژوهشی‌ام بسیار زمانبر بوده و به ویژه در مورد کتاب جامع «سرپوش اقوام ایرانی» این امر دوچندان شد.

کریم‌نیا با اشاره به اینکه کتاب جامع «سرپوش اقوام ایرانی» در مراحل پایانی تألیف قرار دارد و امیدوار است به زودی، آرزوی دیرینه او که همانا انتشار این اثر است به زودی برآورده شود، اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ما در ایران، وجود اقوام مختلف در استان‌های کشور است که لباس مردمان هر منطقه دریچه جدیدی از فرصت‌های پژوهشی را به روی ما باز می‌کند و در ارتباط با این کتاب نیز باید بگویم که از بدو امر با یک حرکت پژوهشی دشوار مواجه بودم اما خداراشکر موفق شدم هر آنچه در ارتباط با این بخش از پوشش زنان و مردان ایرانی وجود داشت را گرداوری کنم.

او تصریح کرد: علت عدم استمرار پرداختم به موضوع نگارش و چاپ این کتاب، حجم بالای آن است. این اثر در 29 جلد تهیه شده و دارای اطلاعات تئوری و تصویری است. در عین حال اطلاعات این این اطلس، طراحی با دست دارد و آثار آن عکاسی‌شده نیست. با این همه کتاب در مرحله آخر خود قرار دارد و در حال تصحیح و ویرایش نهایی آن هستم.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه بر لزوم توجه هر چه بیشتر به احیای لباس اقوام ایرانی با هدف احیای بخش اعظمی از فرهنگ و تمدن کشورمان طی تاریخ اشاره کرد و گفت: لباس اقوام ایران از مهم‌ترین میراث ملموس گذشتگان به شمار می‌رود که البته بخشی از آن به دلیل سهل‌انگاری‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند اما به نظر می‌رسد اگر از هم‌اکنون نیز به فکر آن باشیم باز هم دیر نشده و با سیری در تاریخ و جغرافیای گوناگون ایران به ویژه از مسیر پژوهش میدانی، نتایج بسیار خوبی حاصل خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو