آشنایی با کلوت شهداد کرمان | Kalut Shahdad Desert

آشنایی با کلوت شهداد کرمان | Kalut Shahdad Desert


منبع: تاپ تراول

308

1400/2/15

10:21


لیدوما تریپ

کلوت شهداد کرمان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای کرمان یعنی کلوت شهداد را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از کشتی های بسیار زیبا، دیدنی و محبوب میان گردشگران است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

کلوت شهداد از واژه ی کل و لوت گرفته شده است که به معنای شهر لوت است. در نواحی بیابانی برجستگی های بین شیارهای نعلی شکل کلوت نامیده می شوند.


   تبلیغات    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


شهداد از شهر های بسیار قدیمی استان کرمان است و کلوت های شهداد شهرتی جهانی دارند. علاوه بر ایرانیان، گردشگران خارجی زیادی برای دیدن کلوت ها به ایران سفر می کنند. این کلوت ها جزئی از بیابان لوت محسوب می شوند.

«شهداد» تا کرمان صد کیلومتر فاصله و تا شهر افسانه ای «کلوتها» 40 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمینشناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است. همین خشکی کویر ممکن است گردشگران را از اروپای سبز به ایران بکشاند.

کلوت شهداد کرمان

در نزدیکی شهداد، «نبکا» ها (گلدانهای کویری) وجود دارد که گاه طول آنها به 10 متر می رسد؛ در حالی که بلندترین نبکاهاى صحراهاى افریقا 3 متر طول دارند. شهر افسانه ای کلوتها 11 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و فاصله اش با شهداد تنها 40 کیلومتر است؛ و حدود 20 هزار سال قبل، با فرسایش آبی و بادى، به وجود آمده است.

در کویر شهداد، 100 هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست. در محدوده ای 30 هزار کیلومتری، در دل لوت، هیچ حیاتی وجود ندارد. شاهد این ادعا جسد سالم گاوی است که در زمستان سال ۱۳۶۵ در کویر لوت تلف شده است. بعد از گذشت 15 سال از آن زمان، جسد این گاو – در حالی که براثر نور شدید آفتاب خشک شده بود – بدون هیچ تغییری پیدا شد.

این گرما و خشکی بینظیر می شد تا بهترین منبع درآمد برای بومیان منطقه باشد، اما اکنون جز آزار و اذیت هیچ چیزی برایشان ندارد. افزایش شدید دمای هوا در تیر ماه، در بخش محروم شهداد کرمان، شمار زیادی از خانواده های محروم این منطقه را وادار به کوچ کرده است. عوارض افزایش دما تأثیر نامطلوب خود را در بخش کشاورزی بر جای گذاشته است.

کلوت شهداد کرمان


«خبیص»، یا نام قدیم شهداد، درحاشیه غربی و دامنه شرقی کوهستان سیرچ واقع شده است. این بخش در پای بلندترین کوههای این ناحیه، یعنی سیرچ و جفتان، قرار گرفته است و ارتفاع بلندترین قله آن به 3هزار و 990 متر می رسد. قلل ارتفاعات این کوهستان تا اواخر اردیبهشت ماه پوشیده از برف است؛ از این رو، آبهای فراوانی به طرف دشت جریان دارد .

در حاشیه غربی دشت لوت، جز در منطقه بم، هیچ مکانی به این اندازه از آب دایمی برخوردار نیست. به نظر می رسد که از هزاران سال پیش، اطراف خبیص بزرگترین ناحیه برای تمرکز جمعیت بوده است.شهداد در ارتفاع 430 متری از سطح دریا قرار دارد. از سمت شرق فاصله آن تا دشت لوت حدود 30 کیلومتر و مشرف به جلگه ای است به نام تکاب که بخش اصلی خبیص را تشکیل می دهد.

آب دایمی شهداد از رودخانه «درختنگان» تأمین خواهد شد. این رودخانه از ارتفاعات «هی نامان» سرچشمه می گیرد و از راه دره درختنگان عبور می کند؛ در مدخل تنگه «چهار فرسخ»، به طرف شمال منحرف خواهد شد، سبعد از طریق آبادی ابراهیم آباد به سمت لوت جریان می یابد. آب این رودخانه در زمستان فراوان و در تابستان کم خواهد شد.

در تنگه چهار فرسخ، شعبه ای از رودخانه درختنگان جدا شده و مستقیم رو به شرق، به طرف شهداد، جاری است.شهداد کنونی به شکل مثلثی است که رأس آن به طرف دره «کناران» و قاعده آن به سوی شرق در حوزه تکاب قرار گرفته است و به کلوتهای موازی حاشیه لوت منتهی خواهد شد. زمینهای شهداد تمام پوشیده از باغهای مرکبات و خرماست.اکنون، تنها وجود آب است که مردم شهداد را به این منطقه پایبند کرده است.

کلوت شهداد کرمان

کلوت شهداد کرمان


   تبلیغات    

                 تور کیش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو