بررسی اپیدمیولوژی بیماری کرونا در این سه استان

39

1400/2/15

12:33


روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فارس، مدیران و کارشناسان حوزه بهداشت دانشگاه‌های مذکور آخرین وضعیت اپیدمیولوژی کرونا در فارس، بوشهر و هرمزگان موردبررسی قرار گرفت.

بررسی اپیدمیولوژی بیماری کرونا در این سه استان

به گزارش شبهداشت نیوز، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر تشدید نظام مراقبت در مبادی دریایی، هوایی و زمینی در استان‌های هرمزگان و بوشهر تأکید کرد و گفت: تشدید نظام مراقبت در ۴ بخش نظام مراقبت سرپایی، نظام مراقبت بستری، مراقبت آی.سی.یو و مراقبت مرگ خلاصه می‌شود.

دکتر محمدمهدی گویا افزود: در نظام مراقبت حتماً باید از هرکسی که به ما مراجعه کرد تست گرفته شود؛ با توجه به مشاهده مشکوک  گونه جدید ویروس جهش‌یافته آفریقایی در منطقه جنوب و در هم‌جواری سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان نیازمند یک نظام مراقبت فعال و اکتیو هستیم.

وی عنوان کرد: باید هرکسی که از خارج وارد کشور می‌شود چه به‌صورت قانونی و یا غیرقانونی و چه مستقیم و یا غیرمستقیم موردبررسی قرار گیرد و لازم است با حساسیت خاص به این موضوع نگاه کنیم.

دکتر گویا اظهار کرد: سه استان هرمزگان، فارس و بوشهر هرکدام باید یک نظام مراقبت جداگانه برای خود تعریف کنند؛ حتماً قرنطینه‌ها را تقویت کنید قرنطینه به‌عنوان پشتوانه و ستون فقرات اقدامات کنترلی و پیشگیرانه شما خواهد بود.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا وزارت بهداشت در این نشست بر تقویت آزمایشگاه مرجع هرمزگان و فارس تأکید کرد و گفت: با توجه به مشاهده سوش های جدید ویروس کرونا شناسایی سریع گونه‌های ویروس جهش‌یافته از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر محمد اسماعیل مطلق افزود: ما از آزمایشگاه‌های فعال استان‌های هرمزگان و فارس حمایت می‌کنیم؛ هرگونه امکانات و تجهیزاتی که نیاز است بر اساس نیازسنجی آزمایشگاه‌های این استان‌ها از طریق وزارت بهداشت تأمین و در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت جغرافیای بیماری و موقعیت استان‌های بوشهر و هرمزگان لازم است چارت بیماری‌ها در این دو استان تقویت شود و برای بوشهر و هرمزگان ساختارها همانند تیپ یک دیده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: برای کنترل و مهار بیماری کرونا در شرایط کنونی باید همکاری بین دانشگاه‌های کلان منطقه ۵ به‌ویژه استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان را فارغ از موقعیت جغرافیایی دید و با مشارکت و همدلی تجربه‌ها را به اشتراک گذاشت.

دکتر حسین فرشیدی با اشاره به تهیه نقشه راه برای کنترل و مهار ویروس کرونا توسط دانشگاه‌ها افزود: غرب هرمزگان که به‌عنوان محل تلاقی ۳ استان فارس، هرمزگان و بوشهر به شمار می‌رود و تردد بسیار زیادی در این منطقه صورت می‌گیرد ازلحاظ بیماریابی به‌موقع و تقویت نظام مراقبت باید تقویت شود.

در ادامه نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، معاونین بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فارس و هرمزگان هرکدام گزارشی از وضعیت بیماری کووید ۱۹ ارائه کردند؛ مسئول فنی آزمایشگاه مولکولی مرجع معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز آخرین وضعیت نمونه‌گیری و اقدامات تشخیصی ویروس کرونا در استان را تشریح کرد.

بازدید از سایت کار آزمایی واکسن پاستور از دیگر برنامه‌های پایان این نشست بود که با حضور اعضای جلسه صورت گرفت.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو