اصول پرورش مرغ شاخدار (مرغ گینه) و مقابله با بیماری های رایج در این پرنده

اصول پرورش مرغ شاخدار (مرغ گینه) و مقابله با بیماری های رایج در این پرنده


منبع: آرگا

465

1400/2/16

00:11


توجه داشته باشید که پرورش مرغ شاخدار که بدان مرغ گینه هم گفته می شود چندان سخت نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به پرورش این پرنده بکنید با ما همراه باشید.

به طور کلی مرغ شاخدار گونه ای دیگر از ماکی سانان می باشد که انسان ها از گذشته های دور به پرورش مرغ شاخدار می پرداختند. مرغ شاخدار که بدان مرغ گینه هم گفته می شود برای اولین بار در یونان مشهور شد به گونه ای که یونانی ها این پرنده را از آفریقا به کشور خود برده و از آن به عنوان حیوان اهلی و خانگی نگهداری می کردند.

آشنایی با نحوه پرورش مرغ شاخدار

بهتر است بدانید مرغ شاخدار که با نام های مرغ مرواریدی، مرغ گینه و مرغ خالدار هم شناخته می شود پرنده ای از خانواده قرقاول سانان و بومی کشور آفریقا و بوته زارهای ساوانا است و این پرنده همچون پرنده های دیگر توانایی پروازهای طولانی مدت دارد زیرا که گیاهی سبک بال است. توجه داشته باشید که سازگاری این پرنده در محیط های گرم و خشک بیشتر است و به خاطر همین اغلب در مناطق جنوبی کشور پرورش داده می شود. این پرندگان کاملا اجتماعی هستند و در گروه های ۴ تایی حرکت کرده و وقتی که احساس ترس کنند شروع به جیغ زدن خواهند کرد. این مرغ به دلیل رفتارها و عملکرد هایی که دارد نام کولی را نیز به خود اختصاص داده است. همچنین دیده می شود که از مرغ شاخدار به عنوان نگهبان نیز در برخی خانه ها استفاده می شود زیرا که این پرنده به هنگام دیدن فرد ناشناس اقدام به تولید صداهای ناهنجار و بلند می کند. حال جدا از جنسیت و سن مرغ مرواریدی یا گینه خالی سفیدی بر روی سراسر بدن این مرغ وجود دارد و دارای پرهای خاکستری رنگ مایل به آبی تیره خواهد بود. توجه داشته باشید که شباهت زیادی در جنس نر و ماده مرغ شاخدار وجود دارد و تنها تفاوت در اندازه و تن صدای آن ها دیده می شود برای مثال اندازه مرغ گینه نر نسبت به مرغ گینه ماده بزرگ تر است و همچنین مرغ ماده صدایی نازک تر و آرام تر از مرغ نر دارد. جالب است بدانید که تخم این پرنده به اندازه تخم مرغ پرندگان است اما تفاوتی که دارد زرده آن است که نسبت به تخم مرغ محلی کمی کوچک تر است و جالب تر اینکه در زمان جفت گیری مرغ نر صدای گوش خراشی ار خود تولید خواهد کرد.

چگونگی پرورش مرغ شاخدار

اصول پرورش مرغ گینه:

چنانچه قصد رورش مرغ شاخدار از نوع گوشتی را دارید بهتر است که با تهیه یک دستگاه جوجه کشی ارزان قیمت و تعدادی تخم نطفه دار این پرنده اقدام به جوجه کشی آن کنید و پپس از اینکه جوجه ها بزرگ شده و به ماهگی رسیدند آن ها را در بازار عرضه نمایید.

دقت داشته داشته باشید که مرغ های شاخدار اغلب توانایی پرواز های بلند را دارند پس محیطی که آن ها را پرورش می دهید حتما باید سربسته باشد بنابراین بدانید حیات منزل برای رشد و پرورش این مرغ ها مکان مناسبی نیست زیرا مکان پرورش باید از فضای کافی و سرسبزی نیز برای تغذیه برخودار باشد.

بهتر است بدانید پس از اینکه جوجه ها به دنیا آمدند بسیار ضعیف هستند و بایستی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های احتمالی آن ها را زیر لامپ مادر مصنوعی قرار دهید و با دادن دان خیس شده و آب شکر در چندین روز اول به آن ها قوتشان را تامین نمایید.

حتما به این نکته دقت داشته باشید که محیط مرغ های بالغ را باید از محیط جوجه ها جدا نمایید.

به طور کلی چنانچه قصد شما از پرورش مرغ شاخدار به غیر از فروش گوشت آن فروختن تخم نطفه دار آن ها نیز است بایستی اقدام به نگهداری آن ها تا ۷ سالگی کنید و همچنین آن ها را جفت نمایید تا یکدیگر به خوبی جفت شوند و سپس مرغ های ماده شروع به تخم گذاری کنند.

همچنین که به ازای هر چهار مرغ شاخدار ماده بایستی یک مرغ شاخدار نر در محیط حاضر باشد یا به عبارتی نسبت تعداد مرغ ماده به نر ۴ به ۱ باشد تا نهایت تخم آوری و بهره را داشته باشد.

راهکارهای پرورش دادن مرغ گینه

تغذیه مرغ شاخدار:

بهتر است بدانید که معمولا تغذیه مرغ شاخدار در طبیعت از انواع دانه ها، میوه ها، برگ گیاهان، حشرات، کرم ها و ریشه گیاهان انجام می شود و برخی اوقات دیده می شود که پرندگان اقدام به حمله به حلزون، مارمولک، مورچه، بچه مار و هزراپا کرده اند و از آن ها تغذیه می کنند. به همین خاطر در اغلب مزارع برای دفع آفات از این پرنده ها استفاده می شود البته که در حالت پرورشی هم از گندم، دان و دیگر حبوبات برای تغذیه این پرندگان استفاده می شود. بر اساس تحقیقاتی که بر روی گونه های وحشی این پرنده صورت گرفته ثابت شده که آن ها زمانی که در پی غذا هستند اقدام به تعقیب دسته های میمون می کنند تا ته مانده های غذای آن ها که از بالای درخت به پایین ریخته می شود را بخورند. آن ها حتی به دنبال گله های دیگر حیوانات به راه می افتند تا حشراتی که در چراگاه از ترس آن ها فرار کردند را شکار کنند. توجه داشته باشید که نیاز های پروتئینی این گونه از پرندگان اغلب از مرغ های محلی می باشد زیرا مرغ مادر در طول دوران تخمک گذاری نیاز به ۱۰۰ تا ۱۱۰ گرم غذای مناسب مانند کنجاله بادام زمینی، دانه ذرت، علوفه و تخم پنبه دارد زیرا که این مقدار مواد غذایی نیاز های مهم بدن را از جمله پروتئین خام، کلسیم، فسفر، لایزین و میتونین سیستین را تامین خواهد کرد.

اصول تغذیه مرغ های گینه

تعیین جنسیت مرغ شاخدار:

به طور کلی برای اینکه جنسیت پرنده ها را تعیین کنید روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام در دسته خاصی از پرنده ها جای می گیرند. برای مثال به خاطر اینکه نر و ماده مرغ شاخدار شباهت زیادی به هم دارند تعیین جنسیت آن ها بسیار سخت خواهد شد. البته که پیش از این گفته شد مرغ نر نسبت به مرغ ماده اندازه بزرگتری دارد و اصولا نیم کیلو از آن سنگین تر است. جالب است بدانید که هیچ تفاوتی بین مرغ محلی و تخم های نطفه دار مرغ شاخدار وجود ندارد و از نظر اندازه نیز یکی می باشند. البته که پس از شکسته شدن مشخص می شود زرد تخم محلی کمی بزرگتر است.

مقابله با بیماری های رایج در مرغ شاخدار:

جالب است بدانید که این پرندگان نسبت به دیگر پرنده ها دارای مقاومت بسیار زیادی در مواجهه با بیماری های رایج در بین طیور مانند بیماری های باکتریایی و ویروسی هستند. در طول هفته جوجه مرغان شاخدار یعنی در هشت ماهگی مقاومت بدن آن ها در برابر بیماری هایی مانند نیوکاسل کم است. تا به حال بیشتر از ۱۴ نوع بیماری شامل بیماری های انگلی، کمبود تغذیه ای، ویروسی و باکتریایی در میان جوجه ها مشاهده شده که به همین خاطر توصیه می شود این نکته را در نظر داشته باشید که رعایت اصول بهداشتی مانند رسیدگی به شرایط حاکم در سالن های معمولی مرغداری در هفته های اولیه جوجه ها و همچنین مدیریت صحیح می تواند از مرگ و میر بسیاری از آن ها جلوگیری نماید.

آشنایی با بیماری های رایج در مرغ گینه

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب شناخت پرنده پلیکان و همچنین شناخت پرنده طاووس نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو