روش خشک کردن زنجبیل و تهیه ی پودر آن

منبع: بیتوته

82

1400/2/16

05:23


روش خشک کردن زنجبیل و تهیه ی پودر آن



 

روش خشک کردن زنجبیل, نحوه ی پودر کردن زنجبیل, نحوه ی خشک کردن زنجبیل

نحوه ی خشک کردن زنجبیل تازه

 

چگونه زنجبیل را در خانه خشک کنیم؟

زنجبیل از ادویه های بسیار مقوی، با طبع گرم است. این ادویه کاربردهای زیادی دارد. شما می توانید آن را به صورت تازه، پودر شده و خشک شده استفاده کنید. در ادامه با روش خشک کردن زنجبیل و پودر کردن زنجبیل آشنا شوید.

چگونه زنجبیل را خشک و پودر کنیم؟

پودر زنجبیل را خودتان درست کنید

زنجبیل یک ادویه عالی و گرم است که کاربردهای آشپزی و دارویی زیادی دارد. در مورد تعطیلات وقتی که صحبت از نان زنجبیل و کلوچه های زنجبیلی می شود، یک ماده ضروری در بسیاری از غذاهای آسیایی است. اما همچنین به دلیل توانایی در رفع ناراحتی معده و خواص ضد التهابی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

هیچ چیز عطر و طعم شیرین و پر ادویه و عطر زنجبیل تازه را برطرف نمی کند، اما برای کسانی که به راحتی نمی توانند ریشه ی زنجبیل (زنجبیل تازه) خود را قبل از خراب شدن استفاده کنند، خشک کردن زنجبیل یک روش مناسب برای نگهداری و ماندگاری آن است.

 

انتخاب ریشه زنجبیل (زنجبیل تازه)

خشک کردن زنجبیل حتی بدون دستگاه خشک کن نیز آسان است. ابتدا هنگام خرید زنجبیل، آنرا با شکستن یک تکه کوچک از آن تست کنید. در صورتی که، بدون الیاف رشته ای بود، زنجبیل تازه است و برای خشک شدن بسیار مناسب است. اگر الیاف های رشته ای زیادی وجود داشته باشد، خرد کردن و به صورت پودر در آوردن زنجبیل بسیار مشکل تر خواهد بود.

 

برای تهیه زنجبیل برای خشک کردن، آن را خوب تمیز کرده و پوست آن را بگیرید، برای پوست گرفتن زنجبیل، با استفاده از یک چاقوی تیز، روی پوست زنجبیل بکشید و پوست آن را جدا کنید.

 

سپس، زنجبیل را تا حد ممکن نازک برش دهید. هرچه برشها نازک تر باشند، سریعتر و به طور یکنواخت خشک می شوند.

 

راه و روش خشک کردن زنجبیل, چگونه زنجبیل را خشک و پودر کنیم, طرز تهیه ی پودر زنجبیل

زنجبیل ها را پوست بگیرید و برش های نازک بزنید

 

خشک کردن زنجبیل

ساده ترین راه خشک کردن زنجبیل قرار دادن آن در بشقاب کنار پنجره ای است که به مدت 3 تا 4 روز آفتاب زیادی می بیند. اگر نمی خواهید چند روز صبر کنید، برش های زنجبیل را در دستگاه خشک کن یا داخل فر با دمای بسیار کم قرار دهید. هر نیم ساعت یا بیشتر زنجبیل را بررسی کنید.

 

خشک شدن با دمای 70 درجه سانتیگراد سلسیوس تقریباً 2 ساعت و نیم تا 3 ساعت طول خواهد کشید، (البته بستگی به برش های زنجبیل شما دارد) هر 15 تا 20 دقیقه آن ها را چک کنید تا نسوزند. در حالی که زمان خشک شدن در دستگاه خشک کن به تنظیم گرما بستگی دارد. برای استفاده از دستگاه خشک کن باید زنجبیل ها را در پایین ترین سطح دستگاه قرار بدهید. و هر نیم ساعت آن ها را چک کنید.

 

پس از خشک شدن زنجبیل، آن را از فر یا دستگاه خشک کن خارج کنید و بگذارید تا خنک شود. بعد از سرد شدن دوباره آن را چک کنید تا مطمئن شوید کاملا خشک شده است. (اگر اینگونه نیست، آن را دوباره برای یک بار دیگر در فر یا دستگاه خشک کن قرار دهید.) برای زنجبیل مهم است که قبل از نگهداری یا آسیاب کاملاً خشک شود زیرا باقیمانده رطوبت می تواند باعث کپک زدن شود.

 

برش های خشک شده زنجبیل برای تهیه چای زنجبیل عالی است. آنها به مدت 5 تا 6 ماه به خوبی در یک ظرف درب دار نگهداری کنید.

 

اگر استفاده ی زنجبیل داخل چای را به صورت پودر شده دوست ندارید. (زیرا باعث کدر شدن چای می شود) آن را برش های خلالی نازک بزنید و یا زنجبیل را با رنده ی درشت، رنده کنید. و سپس آن را خشک کنید. در این صورت خشک کردن آن در هوای آزاد و آفتاب زودتر انجام می شود.

 

طرز تهیه ی زنجبیل پودر شده, راههای خشک کردن زنجبیل, نکاتی برای خشک کردن زنجبیل

نحوه ی درست کردن پودر زنجبیل

 

درست کردن زنجبیل پودر شده

برای تهیه ی پودر زنجبیل، برش های خشک را در آسیاب قهوه / ادویه بریزید و روشن کنید تا به خوبی پودر شوند. بعد از اینکه زنجبیل خود را به خوبی پودر کردید، قبل از ریختن در یک ظرف درب دار ضد هوایی، اجازه بدهید کمی در دمای اتاق بمانند و خنک شوند.

 

برخی از افراد دوست دارند فقط زنجبیل را به اندازه کافی خرد کنند و آن را به صورت تازه تر استفاده کنند. می توانید آن ها را به اندازه های دلخواه برش بزنید و داخل ظرف درب دار محکمی قرار بدهید و سپس آن ها را داخل فریزر قرار بدهید. این یک روش عالی برای تازه نگه داشتن زنجبیل است.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو