۱۰۰ فیلم برتر تاریخ معرفی شدند/ اعلام رتبه "جدایی" اصغر فرهادی

منبع: ایران آرت

84

1400/2/16

10:17


فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه منتقدان و میانگین امتیازهای سایت معتبر متاکریتیک منتشر شد که در آن نام "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی هم در رده ۷۲ به چشم می‌خورد.

ایران آرت: در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما بر اساس میانگین امتیاز منتقدان به هر فیلم در متاکریتیک (تا ۱۶ مارس ۲۰۲۱)، طبق معمول "همشهری کین" اورسن ولز در رده یک ایستاده و بار دیگر بهترین فیلم تاریخ لقب گرفته است. نخستین تجربه ولز در عرصه کارگردانی در بسیاری از نظرسنجی‌ها و رتبه‌بندی‌ها برای انتخاب بهترین فیلم صدرنشین بوده و این رتبه را ۸۰ سال پس از نخستین نمایش عمومی همچنان در دست دارد.

"پدرخوانده" فرانسیس فورد کوپولا ۱۹۷۲، "پنجره عقبی" آلفرد هیچکاک ۱۹۵۴، "کازابلانکا" مایکل کرتیس ۱۹۴۳، "پسرانگی" ریچارد لینکلیتر ۲۰۱۴، "سه رنگ: قرمز" کریشتف کیشلوفسکی ۱۹۹۴، "سرگیجه" آلفرد هیچکاک ۱۹۵۸، "بدنام" آلفرد هیچکاک ۱۹۴۶، "آواز در باران" جین کلی و استنلی دانن ۱۹۵۲ و "روشنایی‌های شهر" چارلی چاپلین ۱۹۳۱ به ترتیب پس از "همشهری کین" در رده‌های دوم تا دهم این فهرست ایستاده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، از سینمای ایران هم "جدایی نادر از سیمین" در این فهرست حضور دارد و رتبه ۷۲ را از آن خود کرده است. اصغر فرهادی با این فیلم در فصل جوایز سینمایی ۲۰۱۱ درخشید و سرانجام جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان یا بین‌المللی را در اسکار ۲۰۱۲ به دست آورد. این نخستین جایزه اسکار سینمای ایران بود و البته چند سال بعد با "فروشنده" تکرار شد تا فرهادی همچنان نخستین و تنها ایرانی برنده جایزه معتبر اسکار تا امروز باشد. میانگین امتیازهای "جدایی" در متاکریتیک ۹۵ است.

به گزارش همشهری آنلاین، آلفرد هیچکاک که استاد سینمای تعلیق و جنایی است، در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما شش نماینده دارد؛ "پنجره عقبی"، "سرگیجه" و "بدنام" در ۱۰ فیلم برتر و "سایه یک شک" در رده ۸۹، "روانی" در رده ۳۰، "شمال از شمال غربی" در رده ۱۹ و "بانو ناپدید می‌شود" در ۱۵.

تازه‌ترین فیلم‌های این فهرست "راکس" به کارگردانی سارا گاورون در رده ۴۸ و "کجا می‌روی آیدا؟" ساخته یاسمیلا ژبانیچ در رده ۳۷ هر دو محصول ۲۰۲۱ هستند. "روشنایی‌های شهر" چاپلین ۱۹۳۱ قدیمی‌ترین فیلم حاضر در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینمای از نگاه منتقدان است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو