فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: آتش سوزی در کانی برازان باعث از بین رفتن حدود ۴ هزار متر مربع از نیزارهای حاشیه جاده در سمت شرقی این تالاب شد.

سخنور افزود: این آتش‌سوزی ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه صبح امروز شروع شده بود که مهار آن با تلاش ماموران گارد حفاظت محیط زیست حدود نیم ساعت به طول انجامید.

او با بیان اینکه خوشبختانه قبل از رسیدن دو ایستگاه آتش نشانی مهار آتش به سرانجام رسیده بود، اذعان کرد: گرمای هوا، وزش باد و خشک بودن علفزارها و بوته‌ها از دیگر عوامل بروز آتش سوزی در مراتع است.

سخنور تصریح کرد: با توجه به کم آبی‌های پیش رو و کاهش بارندگی امسال احتمال حریق در عرصه‌های طبیعی زودتر اتفاق می‌افتد، بنابراین لازم است با نزدیک شدن به فصل گرما مراقبت‌های لازم را در پیش بگیریم و نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنیم تا از آتش سوزی در طبیعت جلوگیری شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در خصوص زیان‌های این آتش سوزی بر حیات وحش این تالاب گفت: با توجه به اینکه در فصل جوجه آوری قرار داریم احتمال تلفات پرندگان وجود داشته، اما احتمال لانه گذاری ضعیف بوده است.

او خاطرنشان کرد: این دومین مورد آتش سوزی طی پارسال و امسال گزارش شده و علت این آتش‌سوزی توسط کارشناسان در دست بررسی قرار دارد.

تالاب بین‌المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر ۱۰۵۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.