سرنوشت گنجینه هنری بیل و ملیندا گیتس پس از جدایی چه می‌شود؟ | بازار هنر چشم‌انتظار گران‌ترین طلاق تاریخ

93

1400/2/17

02:04


یک مثال قدیمی در بازار هنر هست که می‌گوید سه واژه انگلیسی که با D شروع می‌شوند، چرخ‌های اقتصاد هنر را می‌چرخانند؛ مرگ Death، جدایی Divorce و بدهی Debt و حالا نوبت به باز شدن پرونده جدایی بیل و ملیندا گیتس رسیده است.

سرنوشت گنجینه هنری بیل و ملیندا گیتس پس از جدایی چه می‌شود؟ | بازار هنر چشم‌انتظار گران‌ترین طلاق تاریخ

گروه تجسمی هنرآنلاین: اگر روند جدایی رسمی بیل گیتس از همسرش ملیندا بر اساس برنامه پیش برود، به احتمال زیاد تمام دارایی‌های مالک و بنیانگذار شرکت غول‌پیکر مایکروسافت بین این دو مساوی قسمت می‌شود. از آنجا که دارایی خانواده گیتس حدود ۱۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، ملیندا گیتس در گران‌ترین طلاق تاریخ حدود ۷۰ میلیارد دلار دریافت می‌کند و دومین زن پولدار دنیا لقب می‌گیرد.

در این میان، مساله تقسیم مساوی دارایی‌ها نکته‌ای است که می‌تواند شامه دلالان آثار هنری را تیزتر از همیشه کند. بر اساس آنچه در فهرست دارایی‌های خانواده گیتس آمده، آنها چند عمارت و قصر چند میلیون دلاری در پنج ایالت آمریکا دارند به علاوه انبوه خودروهای لوکس و اشرافی، چند هواپیمای جت اختصاصی و البته نزدیک به ۹۸۰ میلیون متر مربع زمین‌های کشاورزی. ضمن اینکه تابلوها و آثار بزرگان هنر هم نباید فراموش شود.

بیل گیتس از دوستداران هنر قرن ۱۹ آمریکاست و پیش‌تر پولی هنگفت برای خریدن آثار چهره‌هایی چون وینسلو هومر، چایلد هسام، سال بلو و ویلیام مریت چیس هزینه کرده است. همه می‌دانند او مجموعه‌ای از یادداشت‌های علمی لئوناردو دی‌کاپریو را به ارزش حدود ۳۰ میلیون دلار در اختیار دارد و آنها را با افتخار در کتابخانه شگفت‌انگیز و رویایی خود به دیوار زده است. هر چه باشد، بیل گیتس یک کتابخوان حرفه‌ای و درجه‌یک است.

تا امروز که به نظر نمی‌رسد آقا و خانم گیتس برای قسمت کردن دارایی‌های خود بخواهند آثار هنری‌شان را به فروش بگذارند. این دو میلیاردر سرشناس به احتمال زیاد به شکل توافقی و بدون جنجال‌ها و حاشیه‌های مرسوم زوج‌های نامدار از هم جدا می‌شوند و فقط باید دید کدام اثر هنری از خانه کدام‌یک از آنها سردرمی‌آورد. این در حالی است که در موارد مشابه جدایی چهره‌های سرشناس، بازار هنر در حراج تابلوها به نان و نوا رسیده است.

Book

در پرونده جدایی هری و لیندا مکلو حدود ۷۰۰ میلیون دلار آثار هنری فروخته شد که بخشی از دارایی دو میلیارد دلاری این زوج جنجالی بود و در فهرست آثار نام‌هایی چون پابلو پیکاسو، جاکومتی، جف کونز و اندی وارهول به چشم می‌خورد. روند جدا شدن لیبی و دیوید موگرابی هم بسیار پرحاشیه بود و در آن ۷۲ میلیون دلار اثر هنری از وارهول و ژان میشل باسکیا با نظارت دادگاه حراج شد.

برای اینکه پرونده‌های طلاق زودتر و بی‌دردسرتر به نتیجه برسد، کتابی بسیار مفید منتشر شده که به درد خیلی‌ها به ویژه در آمریکا می‌خورد. «راهنمای طلاق برای مجموعه‌داران هنری در نیویورک؛ نکته‌های کارشناسی برای مالکان آثار هنری، مجموعه‌داران و گالری‌داران» می‌تواند به دارندگان آثار هنری یاد بدهد چطور جدا شوند که کمترین آسیب به مجموعه‌های هنری وارد شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو