اهمیت ساخت تانک به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات نظامی در رزم زمینی در جنگ‌های دوگانه جهانی شفاف مشخص شده است، بعد از جنگ جهانی اول و اواخر جنگ جهانی دوم، کشورها برای تقویت قدرت خود در رزم زمینی و درگیری‌های هوایی در مسیر ساخت انواع تانک با تجهیز آن‌ها به فناوری‌های روز در میدان رقابت قرار گرفتند.

تاریخ دفاع مقدس یادآور دلاوری‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام است، سرهنگ رفیع غفاری در بین این رزمندگان در دوران دفاع مقدس به شکارچی تانک معروف بود، انهدام بیش از ۲۰۰ تانک و نفربر و به غنیمت گرفتن بیش از ۵۰ دستگاه تانک رژیم بعثی را در کارنامه دارد، تجهیزات نظامی رژِم بعثی عاریه‌ای بود.

 شکارچی ایرانی موشک‌های لیزری آمریکا را بشناسید /حریف چِغِر و بد بدن تانک آمریکایی+عکس

کلید خودکفایی بی‌شک از دوران دفاع مقدس زده شد، با گذشت چهار دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی، امروز جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه رژِم جنایت‌کار آمریکا در صنعت دفاعی از محصولات دفاعی بومی در رزم زمینی، هوایی و دریایی برخوردار است.

خانواده تانک «ذوالفقار» به عنوان نخستین پروژه ساخت تانک در نیروهای مسلح، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نیروهای مسلح در مسیر ساخت محصولات دفاعی بومی است، استارت ساخت این محصول دفاعی کاملاً ایرانی از دهه ۷۰ زده شد، سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران سازنده سه نسل از خانواده تانک ذوالفقار است.

 شکارچی ایرانی موشک‌های لیزری آمریکا را بشناسید /حریف چِغِر و بد بدن تانک آمریکایی+عکس

تانک هفت متری ذوالفقار ۱ با وزن ۴۱ تن، عرض ۳/۶ متر، ارتفاع ۲/۵ متر سال ۱۳۷۲ رونمایی شد، مرکز صنایع شهید کلاه دوز در سال ۱۳۷۶ خط تولید ساخت نسل اول این تانک را در دست گرفت، این تانک از یک موتور دیزلی با قدرت تولید قدرتی حدود ۷۸۰ اسب بخار، با سرعت ۶۰ کیلومتر در جاده و ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر بروی سطوح ناهموار قابلیت انجام مأموریت‌های مختلف با قدرت پنهان‌کاری از دید دشمن در میدان نبرد را دارد.

این تانک شباهت به تانک (ام ۶۰) آمریکا دارد، این اقدام نشانه حرکت شانه به شانه جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهان در دهه دوم تحریم‌های رژِیم آمریکاست، برجک این تانک با برخورداری از ساختار پنج ضلعی، می‌تواند در هنگام چرخش بدنه تانک، به صورت ثابت بر روی اهداف مورد نظر قفل کند و با مهمات ضد زره و ضد تانک، یک قبضه تیربار سبک (ام ژ ۳ با کالیبر ۷/۶۲ میلی متری) و دو قبضه (مسلسل سنگین ۱۲/۷ میلی متری) سری «دوشکا» مجهز شده است.

ذوالفقار ایرانی، شکارچی موشک‌های هدایت لیزری سری دشمن است، برخورداری از سامانه هشداردهنده و پدافند لیزری بومی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول دفاعی بومی است. «AT ۱۱»

حریف سرسخت تانک آبرامز آمریکا در میدان نبرد است، این تانک از خانواده ذوالفقار قابلیت حرکت در آب تا عمق ۱ متر و ۶۰ سانتی متری را دارد، ضخامت زره بدنی عقب و برجک از ویژگی‌های خاص تانک ذوالفقار ۳ است، با نصب موتور دیزلی با قابلیت تولید هزار اسب بخار، سرعت آن بروی جاده‌های اسفالت به ۷۲ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

 شکارچی ایرانی موشک‌های لیزری آمریکا را بشناسید /حریف چِغِر و بد بدن تانک آمریکایی+عکس

سامانه کنترل آتش از دیگر تجهیزات نصب شده در بدنه تانک ذوالفقار ۳، قدرت درگیری این محصول دفاعی بومی را با اهداف ثابت و متحرک بالا می‌برد، شبکه شدن با سامانه‌های دید در شب از دیگر قابلیت‌های این تانک است، تانک ذوالفقار ۳ برای حفاظت از خود به تورهای استتاری موسوم به «تر مال» با قابلیت توان کاهش سیگنال‌های فروسرخ ساطع شونده از تانک را دارد. 

ذوالفقار ۳ از سامانه‌های حفاظتی مانند، لانچرهای دود پخش کن (قابلیت پنهان‌کاری تانک و شکستن قفل لیزری سلاح‌های هدایت شونده دشمن)، مسافت باب‌های لیزری و ... تشکیل شده است، تجهیز با این فناوری‌ها، امکان تصفیه هوای داخل اتاقک تانک را در صورت مواجهه با عوامل شیمیایی، هسته‌ای و یا میکروبی را دارد،