آشنایی با آبشار سوله دوکل و زیبایی های آن

آشنایی با آبشار سوله دوکل و زیبایی های آن


منبع: آرگا

145

1400/2/17

10:10


در این مطلب آرگا با معرفی آبشار سوله دوکل قصد دارد شما را با یکی دیگر از آبشارهای مرتفع، زیبا و خاطره انگیز کشور عزیزمان ایران آشنا سازد، توصیف آبشارهای مختلف همیشه در مطالب گردشگری یکی از اصلی ترین ها است، اما این بار جهت آرگا بر روی یکی از آبشارهای ارومیه قرار گرفته است.

از میان ۴۰۰ آبشار ایران، برخی از آنها معروف تر و زیباتر و مرتفع تر هستند، قطعا محل قرارگیری این آبشارها متراکم نبوده و در تمامی استان ها، شهرها و روستاهای کشور عزیزمان پراکنده شده اند، تعدادی از این آبشارهای زیبا و چشم نواز که از نظر ارتفاع و شهرت نیز چشمگیر می باشند همچون آبشارهای «شملکان»، «قلعه جوق ماکو»، «قینرجه تکاب»، «عرب دیزج»، «دره خور خوره» و …. در نهایت سوله دوکل در استان آذربایجان غربی – ارومیه جا خوش کرده اند. آبشار سوله دوکل یکی از آبشارهای زیبایی است که در این مطلب گردشگری به قلم زنی در پیرامون آن خواهیم پرداخت.

سفر مجازی به آبشار سوله دوکل

اگر اهل سفر هستید، اگر علاقه مند به جغرافیا، گردشگری و شناخت مکان های بکر و دیدنی بسیار از جمله واقع شده در کشور عزیزمان ایران هستید باید آشنایی و بازدید از آبشارها را در اولویت کار خود قرار دهید. چنانچه شما جزو افرادی باشید بیشتر ثانیه های عمر خود را به سفر و سیاحت اختصاص می دهید؛ باید با آذربایجان غربی و مرکز آن ارومیه نیز آشنا بوده باشید. اما آیا آبشار سوله دوکل که به زبان بومی آبشار دیزج نام دارد, را نیز می شناسید.

آبشار سوله دوکل دارای چشم اندازی زیبا

جغرافیای سوله دوکل

این آبشار در فاصله ۶۰ کیلومتری ارومیه و در نزدیکی روستاهای «مرگور» و «سوله دوکل» قرار دارد، اما در واقع مکان دقیق تر قرارگیری آن بر روی دامنه کوه «دالانپر» و  در ناحیه مرزی «مرگور» ناحیه مرز مشترک با کشورهای ترکیه، عراق و ایران می باشد که از رودخانه «باراندوزچای» نشات می گیرد. گفته می شود به زودی آبشار سوله دوکل در فهرست آثار ملی قرار می گیرد.

آشنایی با مکان های تفریحی و گردشگری سوله دوکل

معنای سوله دوکل (دود)

سوله دوکل کلمه ای با ریشه ی کردی است که معنی «آبشار دود» را در بر می گیرد، دلیل قرار گرفتن این نام بر روی آبشار اینگونه می باشد که آب از بالای ارتفاعی به اندازه ۳۴۸۷ متر بر روی تخته سنگ ها می ریزد که قطره های کوچک آب در هوا پخش گردیده و هاله هایی شبیه دود را به وجود می آورند.

مکان تفریحی و دیدنی سوله دوکل

جاذبه های دیدنی و چشم نواز آبشار سوله دوکل

۱-مناظر زیبا و بکر اطراف آبشار

در طول مسیر رفتن به آبشار و حتی پس از رسیدن به این آبشار می توانید از تماشای مناظر و چشم اندازهای زیبا و بکر بسیاری که پیرامون آن را احاطه کرده اند، لذت ببرید, ناحیه قرارگیری این آبشار از بکر بودن و زیبایی منحصر به فردی برخوردار است که می توانید متنعم شدن از آن را نیز در رده جاذبه های گردشگری و دیدنی این منطقه به شمار آورید.

همچنین پرآب بودن و آب و هوای دلچسب این منطقه یکی دیگر از جاذبه های چشمگیر و جذب توریسم محسوب می شود که می توانید هنگام انتخاب مقصد سفر مد نظر قرار دهید.

معرفی آبشار سوله دوکل

۲- کوه دالامپر

این کوه بلندی برابر با ۳۴۰۰ متر دارد که منظره ای خرم و دل انگیز دامنه آن را پوشانده است؛ این کوه از جمله مرتفع ترین کوههای آذربایجان غربی می باشد که مکان مناسبی برای زیست عقاب های گوناگون و فراوان است, به همین دلیل به «دالامپر» نامگذاری شده است که در گویش محلی معنی «کوه عقاب» را می رساند.

این کوه مرتفع در ناحیه مرزی ایران، عراق و ترکیه قرار گرفته که پناهگاه یخچال های طبیعی بوده و در طول بیشتر سال در قله های آن شاهد بارش برف و یخ خواهید بود. آبشار سوله دوکل یکی از انشعابات رودخانه معروف «باراندوز» می باشد که که از فراز صخره های سنگی پرشکوه آن سرازیر می گردد.

آشنایی با مکان دیدنی سوله دوکل

۳- دریاچه «دالامپر»

یکی دیگر از دیدنی های مربوط به این منطقه دریاچه دالامپر است که در منطقه کوه دالامپر واقع شده و آب جاری شده از آبشار با سرعتی زیاد در آن ریخته می شود. در این دریاچه می توانید در نظر گرفتن ایمنی ها به شنا بپردازید.( البته باید توجه داشته باشید که در جهت خلاف حرکت آبشار شنا نکنید.)

معرفی آبشار زیبای سوله دوکل

۴ – زیست جانوری

ناحیه آبشار سوله دوکل یکی از مکان ها و آبشارهایی است که به دلیل مناسب بودن شرایط زیستی، سکونت و زندگی حیوانات و پرندگان بسیاری از جمله سمندر کوهستانی، بزکوهی، روباه، گرگ، حتی خرگوش و موش و … و البته عقاب ها را فراهم نموده است.

آشنایی با مکان تفریحی سوله دوکل

تجهیزات و امکانات موجود

همانطور که در قسمت بالا گفتیم این آبشار ناحیه ای دست نخورده با طبیعتی زیبا است که فقط یک راه خاکی برای دستیابی به آن وجود دارد که در برخی از زمان های سال ناصاف می باشد.  در مجاورت این آبشار پارکینگ ماشینی وجود دارد و اما جهت اتراق و سکونت هیچ هتلی نبوده و باید چادر بزنید.

آشنایی با جاذبه های تفریحی زیبای آبشار سوله دوکل

زمان مناسب سفر به این آبشار

مناسب ترین زمان جهت سفر به آبشار سوله دوکل و تماشای آن سه ماه فصل اول سال یعنی فصل بهار است، در بهار برف ها شروع به ذوب شدن می کنند که در نتیجه میزان آب زیادتری از این آبشار جاری می گردد. در فصول سرد (پاییز و زمستان) سخت می باشد، ممکن است شانس دیدن عشایر در اطراف چراگاههای این آبشار مرتفع را پیدا کنید، در کل مردمان آبادی های پیرامون آن از رفتاری صمیمی و خونگرم برخوردار هستند.

بهترین مسیر برای رفتن به آبشار

جهت بازدید از آبشار باید از راه شهر ارومیه به طرف جاده بند حرکت نموده و بعد از رد شدن از سد معروف شهر چایی حرکت خود را ادامه دهید، وقتی به سه راهی «راژان» رسیدید به طرف چپ منتهی شده به زیوه را بپیچید. سپس پس از دیدن تابلوی آبادی هاشم آباد، زیوه و دیزج وارد روستای دیزج شده و بعد از عبور از دهیاری این روستا و همچنین مرگور به آبادی گسیان و پس از آن آبادی کوله بی می رسید. کمی که از آبادی کوله بی بگذرید به آبادی «سوله دوکل» می رسید. در واقع اصلی ترین راه رسیدن را پشت سر گذاشته اید و از این پس یعنی از روستای «سوله دوکل» راه خاکی و ناصاف می باشد. در نزدیکی این روستا آبشار زیبا و شچم نواز مورد نظر وجود دارد.

آشنایی با آبشار سوله دوکل

سوله دوکل نام یکی از روستاهای واقع در منطقه مرگور و ارومیه آذربایجان غربی است که با همین نام در نزدیکی آن، آبشاری زیبا و مرتفع قرار دارد که در لیست آبشارهای مهم شهر ارومیه جای می گیرد. امیدواریم از مطالعه آن نهایت لذت را برده باشید و از اینکه تا این لحظه همراه آرگا بودید, قدردان هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو