شورای همکاری خلیج فارس با ایران توافق کند

منبع: برترین ها

53

1400/2/17

11:38


محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر اعلام کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس باید با ایران بر سر یک ساختار جهت رسیدگی به نگرانی ها و کاهش تنش های منطقه ای به توافق برسد.

ایرنا: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر اعلام کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس باید با ایران بر سر یک ساختار جهت رسیدگی به نگرانی ها و کاهش تنش های منطقه ای به توافق برسد.

وی با تاکید بر اینکه منطقه نیاز به احساس ثبات دارد، گفت: باید همه بازیگران در منطقه در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای کاهش تمام این تنش ها گفتمان داشته باشند.

وی تاکید کرد که شورای همکاری خلیج فارس باید با ایران بنشیند و بر سر یک ساختار منطقه ای برای رسیدگی به نگرانی های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هر نگرانی که تهران نیز دارد به توافق برسند.

وزیر خارجه قطر همچنین از گام های ترکیه برای بهبود روابط با عربستان سعودی و مصر نیز استقبال کرد و از این دو کشور عربی خواست تا تعامل با آنکارا را ادامه دهند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ادامه داد: مطمئن هستم در صورتی که تمام بازیگران کنار یکدیگر قرار بگیرند یک تاثیر مهم بر ثبات منطقه خواهد داشت.

بر اساس برخی گزارش ها مقام های ایران و عربستان ماه گذشته میلادی مذاکراتی را در عراق با هدف کاهش تنش ها صورت داده بودند. پس از پایان دوران حمایت های بی شاعبه دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از متحدان عرب خود در منطقه خاورمیانه و رویکرد دولت جدید در واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته ای و برداشتن تحریم ها علیه تهران، ریاض نشانه های مثبتی را با سخنرانی های صورت گرفته توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در راستای کاهش تنش با ایران فرستاده است.

از همان روزهای اول طرح مساله شروع مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ جهت بازگشت آمریکا به برجام، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس خواستار حضور خودشان در مذاکرات و شکل گیری یک توافق جایگزین به جای توافق هسته ِای شده بودند.

اما حالا با گذشت چند هفته از مذاکرات وین که در راستای بازگشت آمریکا به برجام قدم بر می دارد، عربستان از موضع اولیه عقب نشسته و به دنبال نزدیک شدن به تهران و کاهش تنش ها است.

روزنامه دیلی صباح چاپ ترکیه چند روز پیش در گزارشی نوشت: برنامه بن سلمان برای ایجاد یک نظم جدید در منطقه شکست خورده و کشورش در محدود کردن فعالیت ایران و ترکیه ناموفق بود. در واقع محاصره قطر نیز نتیجه‌ای در بر نداشت و کشورهای حاشیه خلیج فارس محاصره را در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۱ پایان دادند در حالیکه دوحه با هیچکدام از خواسته‌های آنان موافقت نکرد.

این روزنامه همچنین تاکید کرد: تمام بازیگران به دنبال بهبود روابط و شروع تازه در هنگامه توازن قدرت هستند. دولت‌ها اکنون گام‌های محتاطانه بر می‌دارند تا اینکه وقتی منازعه بعدی قدرت اتفاق افتاد شگفت زده نشوند. ما در آستانه یک دوره جدید قرار داریم، دوره ای که همه طرف ها یکدیگر را زیر نظر می گیرند و در فضایی آزادانه می توانند با هر کسی که بخواهند گفتگو و مذاکره کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو