کدام لامپ برای رشد گیاهان مناسب است؟

منبع: آرگا

117

1400/2/18

00:09


توجه داشته باشید که انتخاب لامپ برای گیاهان و رشد بهتر آن ها کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با انواع لامپ های ایده ال برای رشد بهتر گیاهان آشنا شوید.

به طور کلی گیاهان یکی از بی نظیرترین عناصری هستند که این انرژی مثبت را برای شما تامین می کنند و قرار دادن آن ها در محل کار یا محیط خانه می تواند شما را متحول سازد اما با وجود زندگی آپارتمانی و عدم وجود نور کافی برای رشد گیاهان محصولات مختلفی مانند چراغ های رشد گیاه یا انواع لامپ رشد گیاه تولید شده اند که می توانند نور مناسبی برای رشد گیاهان ایجاد کنند.

آشنایی با انواع لامپ برای گیاهان

بهتر است بدانید که اغلب طول موج های تولید شده توسط لامپ های روشنایی معمولی نقشی در فتوسنتز و رشد گیاهان ندارند و اغلب توسط گیاهان جذب نمی شوند اما لامپ های رشد گیاه تمرکز خود را بر روی تولید نور با فرکانس های موثر در فتوسنتز تولید می کند و این امر به تدریج باعث افزایش بازدهی این لامپ ها می شود. توجه داشته باشید که در لامپ های رشد گیاه نوراستار از ال ای دی های موسوم به اسپکتروم استفاده می شود که طیف کاملی از نور آبی و قرمز می باشد به علاوه در این لامپ ها چندین ال ای دی مکمل هم استفاده می شود که در رشد گیاه و زیباتر شدن نور ساطع شده از لامپ نیز موثر است. به طور کلی این ترکیب از ال ای دی ها باعث می شود تا لامپ ها برای انواع گیاهان مانند استوایی، نیمه استوایی، گیاهان برگ پهن و سایر گل مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید که لامپ های مخصوص رشد گیاه اغلب گران قیمت و لامپ های معمولی ارزان هستند که اگر نور لامپ های معمولی برای گیاهتان مناسب باشد قطعا استفاده از آن ها می تواند راه مناسبی برای صرفه جویی از هزینه های اضافی باشد. بسیاری از فروشنده ها ممکن است تلاش کنند تا شما را متقاعد نمایند که اگر قصد پرورش گل و گیاه در فضاهای بسته را دارید چاره ای جز خریداری چراغ های گران قسمت ندارید اما لزوما این صحیح نیست و شما می توانید از لامپ های معمولی نیز برای تامین نیاز نور گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید.

خصوصیات لامپ برای گیاهان

لامپ های رشته ای برای گیاهان:

توجه داشته باشید که لامپ های رشته ای در واقع از دسته لامپ های استاندارد می باشند که احتمالا هم اکنون نیز همه افراد در گوشه و کنار خانه می توانند تعدادی از آن ها را پیدا کنند. این لامپ ها با اینکه در قیاس یا سایر انواع چراغ ها ارزان ترین هستند اما در عین حال اصلا کارآمد نخواهد بود زیرا بیشتر از نور تولیدیشان برق مصرف می کنند و در نهایت مقدار قابل توجهی از انرژی و حرارت را هدر خواهند داد. به همین خاطر عموما استفاده از آن ها برای تامین نور مورد نیاز گیاهان توصیه نمی شود. با این وجود چنانچه از این لامپ ها استفاده می کنید مطمئن شوید که آن را بیش از اندازه به گیاه خود نزدیک نکرده اید زیرا گرمای بیش از حد برای گیاه مضر خواهد بود.

لامپ های فلورسنتی:

ممکن است لامپ های فلورسنتی بهترین انتخاب باشند زیرا که آن ها کاملا اقتصادی هستند و هم اکنون این چراغ ها در دو نوع لامپ های لوله ای که برای محیط های بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد و لامپ های فشرده که جهت اتصال به سرپیچ لامپ های معمولی طراحی شده اند، در دسترس خواهند بود. فلورسنت ها بهترین انتخاب برای گیاهان خواهند بود زیرا آنقدر گرم نمی شوند که در صورت نزدیک بودن به گیاه به آن آسیب بزنند و همچنین انرژی کمتری نیز به ازای نور تولیدیشان مصرف خواهند کرد. با وجود اینکه این نوع لامپ در تمامی خانه یافت می شود اما پیش از استفاده از آن ها بهتر است تا اطلاعاتی در مورد دمای رنگشان جهت اطمینان از بهترین میزان عملکردشان کسب نمایید.

تاثیر لامپ فلورسنتی بر رشد گیاهان

چراغ های ال ای دی:

به صراحت می توان گفت که لامپ های ال ای دی انرژی کمی مصرف می کنند و در قیاس با سایر چراغ ها گرمای بسیار کمی تولید خواهند کرد اما دقت داشته باشید که شما نمی توانید از هر لامپ ال ای دی برای پرورش گیاهتان استفاده کنید زیرا تکنولوژی LED خیلی سفارشی و قابل تنظیم است و هر لامپ با لامپ دیگر متفاوت خواهد بود. قطعا شما برای پرورش گیاهتان نیاز به لامپی دارید که ترکیب دقیقی از طول موج های قرمز، آبی و سایر رنگ ها را دارا باشد تا بتواند مورد پسند گیاه نیز قرار گیرد. خوشبختانه چراغ های ال ای دی مناسب رشد گیاه در دسترس هستند که طول موج های مورد نیاز گیاه را در نسبت های ایده آل تولید خواهند کرد. توجه داشته باشید که این لامپ ها معمولا گران قیمت هستند و با این وجود در بازار نمونه های بی کیفیت و ارزان تری از آن ها را نیز خواهید یافت.

لامپ های گازی:

از دسته لامپ های مناسب برای گیاهان می توان به چراغ های سنتی و گازی اشاره کرد که این لامپ ها عموما تخلیه ای با شدت دارند و به دو دسته بخار سدیم و متال هالید تقسیم می شوند. لامپ های بخار سدیم بیشتر دارای طیف نوری سرخ هستند که آن ها را گزینه ای ایده آل برای گلدهی و میوه دهی بهتر گیاهان می کند در حالی که لامپ های متال هالید بیشتر نور آبی از خود منتشر می کنند و این خصوصیات آن ها را برای رشد و نمو گیاهان ایده آل خواهد ساخت. همچنین لامپ های گازی بسیار کم مصرف هستند اما از آنجایی که قدرت زیادی دارند میزان زیادی برق مصرف خواهند کرد و گرمای قابل توجهی نیز تولید می کنند. از آنجایی که چراغ های گازی میزان زیادی نور تولید می کنند قطعا برای شکوفایی هر نوع گیاهی مناسب خواهند بود و به همین خاطر می توان آن ها را گزینه مورد علاقه بسیاری از تولیدکنندگان تجاری گل و گیاه دانست.

لامپ های ایده آل برای رشد گیاهان

لامپ های هالوژنی:

در پایان به چراغ های هالوژنی می رسیم که تمامی انواع آن طیف کاملی از نور را ارائه می دهند و به میزان قابل توجهی هم قدرتمند هستند اما این لامپ ها نیز مانند چراغ های گازی حرارت زیادی تولید می کنند و از لحاظ مصرف انرژی مانند لامپ های فلورسنت به صرفه نخواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو