طرز تهیه نان کلانه

طرز تهیه نان کلانه طرز تهیه کلانه روی گاز پاوه مریوان در ماهیتابه محلی کردستان در فر نان کوردی

نان کلانه یا که لانه یک نان سنتی خوشمزه و مقوی شهر های کردستان و سنندجو برخی شهر های کرمانشاه است. این نان به عنوان قدیمی ترین فست فود های دنیا شهرت دارد و به عنوان پیتزای کردی نیز آن را می شناسند. این نان در مناطق اورامانات با عنوان نان کلانه و در آذربایجان غربی با نام نان پیچکینه شناخته می شود. این نان را در مراسم های سنتی و مهمانی ها در کنار دوغ محلی تهیه می کنند. این نان با وجود سبزیجات معطر و پر خاصیت، برای سلامتی بسیار مفید است و می توان در کنار خوراک های مختلف و سوپ ها سرو نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان کلانه در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان کلانه
آرد گندم۲ لیوان دسته دار
آب۱ لیوان
نمکنصف قاشق چای خوری
کره یا روغن حیوانیبه مقدار لازم
تره کوهی پیازچه ساطوری۲ لیوان دسته دار

طرز تهیه نان کلانه

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه کلانه در ابتدای کار آرد را سه مرتبه الک می کنیم و در یک ظرف مناسب می ریزیم. نمک را اضافه کرده و آب را به تدریج به آرد اضافه می کنیم تا خمیر منسجمی بدست آید. سپس شروع به ورز دادن می کنیم تا جایی که خمیر به دست نچسبد.

مرحله دوم

در این مرحله روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و کنار می گذاریم تا در دمای محیط ۳ ساعت استراحت کند. در ادامه پیچک و پیازچه و تره کوهی را شسته و ریز خرد می کنیم. خمیر که استراحت کرد، ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز می دهیم.

مرحله سوم

روی سطح کار را آرد می پاشیم و خمیر را باز می کنیم تا ضخامت آن مانند نان لواش شود. بزرگی و کوچکی نان کلاته دست خودمان است. سبزیجات را روی یک سمت خمیر پهن کرده می ریزیم. سمت دیگر را روی آن بر می گردانیم.

مرحله چهارم

روی خمیر را با دست فشار می دهیم تا لبه ها بهم بچسبد. می توان از دو خمیر برای این کار استفاده کرد تا نان ها شکل گرد به خود بگیرد. نان را داخل تنور می پزیم و بعد از آن با کره و روغن محلی آن را حسابی چرب می کنیم. این نان را با دوغ محلی می توان سرو کرد.