طرز تهیه قنبر پلو شیرازی اصل و سنتی

منبع: دلگرم

91

1400/2/18

08:47


طرز تهیه قنبر پلو شیرازی اصل و سنتی

طرز تهیه قنبر پلو خوشمزه و مجلسی به روش اصیل شیرازی

قنبرپلو یا درست‌تر بگوییم “غم بر پلو” یکی از غذاهای اصیل و سنتی شهر شیراز است که در مراسم‌ها و مناسبت‌های خاص سرو می‌شود. این پلوی مخلوط با کوفته‌های کوچک گوشت چرخ‌کرده با طعم ملسش اگر با سالاد شیرازی سرو شود، ترکیب فوق‌العاده‌ای خواهد ساخت. با طرز تهیه قنبرپلو شیرازی همراه دلگرم باشید.

separator line

مواد لازم برای برای تهیه قنبر پلو

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ تا ۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
گردو۵۰ گرم
کشمش پلویی۱۰۰ گرم
رب انار۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد درشت
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و زردچوبهبه مقدار کافی

separator line

طرز تهیه قنبرپلو

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی اصل

1. برای تهیه قنبر پلو شیرازی ابتدا گوشت چرخ کرده را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و چند دقیقه گوشت را با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم و یکدست شود.

2. در این مرحله از گوشت چرخ کرده کوفته قلقلی هایی به اندازه فندق درست می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود. حالا کوفته های قلقلی را درون روغن سرخ می کنیم.

3. پس از اینکه سرخ کردن گوشت های قلقلی به پایان رسید، آنها را کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد می کنیم و در همان تابه ای که گوشت ها سرخ کردیم کمی تفت می دهیم تا پیاز شفاف و سبک شود.

4. در این مرحله مغز گردوها را به صورت ریز خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم، سپس کشمش پلویی را اضافه می کنیم و انرا نیز کمی تفت می دهیم، سپس گوشت های قلقلی را اضافه می کنیم.

5. در این مرحله رب انار را با کمی آب جوش رقیق می کنیم و به همراه ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به تابه اضافه می کنیم و چند دقیقه مواد را تفت می دهیم تا زعفران و رب انار با دیگر مواد یکدست شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

6. در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و آنرا تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید، سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به آب جوش اضافه می کنیم.

7. سپس برنج را که از قبل نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب ولرم خیسانده ایم، به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون آب جوش بماند تا نرم شود، سپس برنج را با آب ولرم آبکشی می کنیم.

8. حالا قابلمه ای که برای پخت قنبر پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع کف قابلمه می ریزیم، سپس به سلیقه خود برای ته دیگ از سیب زمینی اسلایس شده یا نان استفاده می کنیم.

9. حالا روی ته دیگ را با یک لایه برنج می پوشانیم و روی برنج مقداری از مخلوط گوشت قلقلی می ریزیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا قابلمه پر شود، در لایه آخر باید از برنج استفاده کنیم، روی برنج ۲ قاشق غذاخوری روغن و باقیمانده زعفران را می ریزیم.

10. در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد، حالا مواد را داخل قابلمه مخلوط می کنیم و درون ظرف مورد نظرمان می کشیم. برای تزیین غذا هم می توانیم از گوشت های قلقلی استفاده کنیم.

separator line

نکات تکمیلی در مورد قنبر پلو شیرازی

قنبر پلو شیرازی جزو غذای محلی - سایر میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت میباشد .

قنبر پلو شیرازی را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

همچنین بخوانید:

طرز تهیه شیرازی پلو غذای مجلسی و لذیذ شیراز

دستور تهیه قمری پلو سنتی و خوشمزه

۴ روش آسان و جدید جهت تهیه کلم پلو + عکس


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو