همه چیز درباره گاما کمرا و آشنایی با مزایا و معایب آن

همه چیز درباره گاما کمرا و آشنایی با مزایا و معایب آن


منبع: آرگا

125

1400/2/18

09:20


در این مطلب شما را با گاما کمرا و روش انجام عکسبرداری هسته ای آشنا می کنیم و شما تمامی آن چه باید درباره این روش بدانید را با خواندن این مقاله متوجه می شوید.

گاما کمرا برای بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرد که نیازمند بررسی های دقیق تری هستند و باید از تصویر برداری های هسته ای استفاده کنند. این تصویر برداری از نظر دقت بی نظیر است ولی باید بسیاری از نکات آن را در حین و بعد از استفاده بدانید.

همه چیز درباره تصویر برداری هسته ای

همه چیز درباره گاما کمرا

گاما کمرا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به بیماران دارو های هسته ای بدهند و بخواهند تصاویر دقیق تری از بافت های آن ها داشته باشند. این دستگاه دارای یک میز می باشد که معمولا بیماران روی آن دراز می کشند و تصاویر از بافت های آن ها گرفته می شود و می توان گفت شبیه به عکس برداری با اشعه ایکس است. این دوربین ها دارای چندین سر می باشند و هر سر دوربین نزدیک به بدن بیمار قرار می گیرد. این دستگاه بسیار پیچیده است و در عین حال هیچ مشکلی برای فردی که می خواهد تصویر برداری کند ایجاد نکرده و سر و صدایی بوجود نمی آورد.

نحوه آماده شدن بیمار

  •  بیماری که برای این تصویر برداری آماده می شود باید لباس مخصوص بیمارستان را به تن کند.
  • بیمار نباید هیچ گونه وسایل فلزی و جواهراتی را با خود به اتاق تصویر برداری ببرد بنابراین باید آن ها را به فردی که با او آمده است بدهد و یا آن ها را در منزل بگذارد زیرا این وسایل در کار دستگاه تداخل ایجاد می کنند.
  • عکس برداری در هر محلی دستورالعمل های خاصی دارد و هر تکنسینی که در اتاق باشد این دستورالعمل ها را به افراد ارائه می دهد.

گاما کمرا

حین و بعد از تصویر برداری

برای تصویر برداری باید یک سری از کار ها را انجام بدهید اما در حین انجام این کار نیازی به انجام کار خاصی ندارید و باید کار هایی که تکنسین ها به شما می گویند را انجام دهید. یادتان باشد که تزریق رادیواکتیو ممکن است احساس سردی را در دستان شما ایجاد کند و زمانی که شما این ماده را می خورید مزه دهانتان کمی تغییر خواهد کرد ولی اگر رادیواکتیو های استنشاقی برایتان استفاده شود هیچ مشکلی در تنفس نخواهید داشت زیرا بوی این مواد مانند هوای عادی اتاق است. زمانی که از این رادیواکتیو ها استفاده می کنید بدن شما چیزی را متوجه نمی شود و با گذشت یک تا سه روز تمامی این مواد از بدن شما خارج می شود و مقدار بسیار کمی از آن در بدنتان خواهد ماند.

مزایا

  • دوز تشعشع رادیواکتیو ها مانند دوزی می باشد که در سی تی اسکن و فلوروسکوپی وارد بدن می شود.
  • این روش حدودا نیم قرن است مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت اثرات دراز مدتی بر روی بدن ندارد.
  • این روش به شما کمک می کند تا بتوانید اطلاعاتی درباره آسیب ها و بیماری های بافتی بدنتان بدست آورید.
  •  برای نشان دادن اختلال ها به کار می رود.
  • می تواند به تکمیل تصویربرداری های دیگر کمک کند.

مزایا استفاده از تصویر برداری هسته ای

معایب

  • واکنش های آلرژیک در برخی از افراد ایجاد می کند که ممکن است خطرساز شود.
  • بهتر است کم تر از این روش استفاده کنید و بیش تر از اشعه های یونیزاسیون استفاده کنید.
  • بهتر است برای مادران باردار و شیرده مورد استفاده قرار نگیرد زیرا ممکن است مشکلات بیش تری برای جنین و نوزاد ایجاد کند و باعث بروز جهش در آن ها شود.

تفاوت گاما کمرا با اشعه ایکس و سی تی اسکن

یادتان باشد که این موارد تفاوت های بسیار اساسی با یک دیگر دارند ولی زمانی که جواب های تصویر برداری را در کنار هم قرار بدهیم می توانیم تشخیص دقیق تری برای بیماری بدهیم.

  • اشعه ایکس و سی تی اسکن از بافت ها عبور می کند و سایه ای از آن ها تشکیل می دهد و تشخیص با آن ها دقیق نمی باشد اما گاما کمرا می تواند یک تصویر تمیز و واضح از بافت ها به شما بدهد.
  • تصویر برداری با گاما کمرا از درون بدن ساطع می شود در حالی که تصویر برداری با اشعه ایکس و سی تی اسکن اشعه یونیزه ای را وارد بدن می کنند و از آن خارج می شود.
  • پرتو گاما از دورن هسته ساطع می شود در حالی که اشعه ایکس ناشی از الکترون های اطراف اتم است.
  • تصویر برداری با دو روش سی تی اسکن و پرتو ایکس بافت ظاهری را نشان می دهد در حالی که تصویر برداری هسته ای هر آنچه درون بدن باشد را به شما نشان می دهد.
  • در تصویر برداری هسته ای رادیواکتیو ها بخ بخش های خاصی از بدن می رسند و از آن ها تصاویر دقیق می دهند در حالی که تصویر برداری های دیگر می تواند اطلاعاتی از تمامی بدن به شما بدهد.
  • آزمایش هایی که نام برده شد معمولا مکمل هم اند و با ارائه تمامی اطلاعات شما را نسبت به وضعیت بیمار و وخامت بیماری او آگاه می کنند.

گاما کمرا

امیدواریم تمامی مطالب مورد نیاز درباره این روش عکس برداری را در اختیارتان گذاشته باشیم. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه بیماری ها مشاهده کنید و برای این کار کافی است تنها بر روی لینک داده شده کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو