انواع عمل های معده برای لاغری

منبع: نوداد

208

1400/2/18

09:36


در این مقاله، در مورد روش های مختلف لاغری به وسیله جراحی معده و انواع عمل های معده برای لاغری صحبت خواهیم کرد. روش‏ هایی مثل بای پس معده، اسلیو معده، باندینگ معده(همان حلقه دور معده) و روش های دیگر، که جزء راه‏های لاغری می‏ باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موارد، توصیه می‏کنیم که ادامه مطلب را بخوانید.

انواع عمل های معده برای لاغری

1- عمل بای پس معده

مینی بای پس: در ابتدا؛ از انواع عمل بای پس معده، به مینی بای پس معده که یک روش جدید است، اشاره می کنیم که در این روش لاغری، جراحان، قسمتی از روده را بی آن که قطع کنند، به معده پیوند می زنند.

بای پس کلاسیک: روش بعدی؛ بای پس کلاسیک می باشد. همان طور که از نامش پیداست، یک روش قدیمی تر است ولی برای کسانی که دچار چاقی مفرط به همراه بیماری هستند، بسیار مؤثر است. در این نوع جراحی، بخشی از روده را به هم پیوند می زنند و قسمت دیگر آن را به کیسه معده می دوزند.

ساسی بای پس: روش ساسی بای پس جدید‏ترین متد عمل لاغری هست که حاصل ترکیب دو عمل اسلیو معده و مینی بای پس می ‏باشد.

ساسج بای پس: نحوه انجام این روش هم مانند ساسی بای پس می‏ باشد. تنها فرقی که با هم دارند، این است که به معده اسلیو شده، بخش های نزدیک تر را پیوند می ‏زنند. در نتیجه عمل ساسج بای پس، فرد نمی ‏تواند مثل قبل زیاد غذا بخورد. زیرا احساس سیری می کند. زیرا پزشک هنگام عمل به وسیله زدن گیره به بخش بالای شکم، یک کیسه درست می کند و سپس با بریدن روده کوچک و وصل کردن آن به بخش پایینی، باعث ایجاد یک کیسه کوچک تر می شود.

انواع عمل های معده برای لاغری

2- جراحی اسلیو معده

در این قسمت از مقاله، در مورد دومین روش از انواع عمل های معده برای لاغری صحبت می کنیم. ابتدا از این سوال شروع کنیم که اسلیو معده چیست؟ در رابطه با این سوال، بحث های زیادی وجود دارد. در حالت کلی؛ اسلیو معده یعنی بریدن بیشتر معده و خارج کردن آن از بدن (در روش بای پس معده از بدن خارج نمی شود) که در حال حاضر این روش یکی از جدید ترین روش های لاغری می باشد. در این نوع عمل؛ بیشتر حجم معده برداشته می شود و معده شبیه یک لوله می شود. با این کار، حجم معده فرد کاهش یافته و فرد نسبت به قبل غذای کمتری می خورد. این عمل عوارض کمی دارد و به همین دلیل محبوب بوده و همچنین بر روی مقدار هورمون ها و ترکیبات تولید شده توسط معده تاثیر گذار است. بدیهی است که در این عمل، برش قسمتی از معده باعث ایجاد درد می شود. به همین دلیل افرادی که مورد جراحی اسلیو معده قرار گرفته اند، تا 7 روز بعد از جراحی، از داروهای مسکن استفاده می کنند.

بازده عمل لاغری اسلیو معده: بررسی ها و تحقیقات نشان می دهد، افرادی که این عمل را انجام داده‏اند، بیشتر از 50% اضافه وزنشان را از دست می دهند. به خصوص کسانی که بعد از جراحی، فعالیت بدنی مناسبی دارند و برنامه رژیم غذایی خود را به خوبی اجرا می کنند.

عمل اسلیو معده و برنامه غذایی پس از آن: پس از انجام این عمل؛ به دلیل کاهش اندازه معده، بدن فرد به شکل خودکار میل زیاد نسبت به خوردن غذا را از دست می دهد و فقط باید تلاش کند تا برنامه رژیم غذایی نوشته نوشته شده را تا چند سال بعد از عمل رعایت کند. با این که پس از عمل اسلیو معده، رژیم غذایی مخصوص شما با توجه به ظرفیت بدنتان برای حجم، کیفیت و نوع غذاهای مصرفی توسط تیم پزشکی بیمارستان تعیین می شود، ولی اگر این حجم و تنوع غذایی توصیه شده توسط پزشک را رعایت نکنید (برای مثال غذاهای قندی زیادی بخورید)، امکان کاهش وزن با شیب کمتر و یا حتی بازگشت وزن به صورت تدریجی وجود دارد.

انواع عمل های معده برای لاغری

3- گذاشتن حلقه قابل تنظیم برای معده

هدف از این عمل، کوچک کردن معده است تا فرد با خوردن غذای کمتر به وزن عادی خود برسد. در این روش؛ جراح، یک حلقه قابل تنظیم را (به همراه یک حفره) در بخش فوقانی شکم تعبیه می کند که به نوعی شبیه به بستن یک گره به دور معده جهت ممانعت از افزایش اندازه آن می باشد. باقی قسمت های شکم در زیر حلقه (داخل حلقه با محلول آب نمک پر می شود) قرار می گیرد. پس از این عمل، اگر فرد در خوردن غذا زیاده روی کند، دچار تهوع و استفراغ خواهد شد. اندازه این حلقه با توجه به شرایط بیمار می تواند تغییر کند. این حلقه همیشگی نیست و بعد از مدتی آن را از بدن بیمار خارج می کنند. در این روش؛ در مدت زمان تقریباً دو سال، فرد نیمی از وزن اضافه خود را از دست می دهد. همچنین برش های جراحی زده شده در این عمل کوچک هستند و بعد از گذشت مدتی به طور کامل ناپدید می شوند.

4- بالون معده

این سیستم، یک توپ بادی با حجم متغیر است که درون معده فرد قرار داده می شود و شامل یک توپ نرم با قابلیت منبسط شدن، لوله معده و سیستمی جهت پر کردن بالون می باشد. در این عمل؛ بالون از طریق دهان توسط جراح وارد می شود. پس از قرار گرفتن توپ در داخل معده، جراح آن را به وسیله محلول نمک استریل پر می کند. باد شدن بالون باید به حدی باشد که نتواند از پیلور عبور کند و وارد روده باریک شود تا در داخل فضای معده شناور بماند. در نتیجه؛ توپ باد شده، بخشی از فضای معده را اشغال می کند و بدین وسیله به کاهش اشتهای فرد کمک می کند.

نا گفته نماند که این روش امروزه یک روش جدید به حساب نمی آید. فوق تخصص های گوارش داخلی، این روش را در گذشته به وسیله آندوسکوپی انجام می دادند.

5- پلیسه زدن معده، کم هزینه ترین روش

آخرین روش از انواع عمل های معده برای لاغری، روش پلیکیشن می باشد. این روش در کشور ایران ابداع شده که شبیه عمل اسلیو معده است، ولی با این تفاوت که ارزان ترین روش است. در این روش جراحی؛ معده، روی هم دوخته می شود و پلیسه می شود. در نتیجه حجم آن کم می شود.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو