آشنایی با نبرد واترلو، مشهورترین نبرد ناپلئون

آشنایی با نبرد واترلو، مشهورترین نبرد ناپلئون


منبع: بیتوته

150

1400/2/18

09:56


آشنایی با نبرد واترلو، مشهورترین نبرد ناپلئون



 عکس هایی از نبرد واترلو, نتیجه جنگ واترلو, ناپلئون در کدام جنگ مرد

نبرد واترلو

همه چیز در رابطه با نبرد واترلو 

نبرد واترلو در تاریخ ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵ میلادی ، میان نیروهای کشور فرانسه و نیرو های ائتلاف هفتم انجام گردید. یکی از دلایل زنده نگه داشتن تاریخ این جنگ ، حضور ناپلئون بناپارت در آن است ، به خصوص که او در جنگ واترلو برای آخرین بار در صحنه نبرد حاضر می گردید. جهت دست یابی به اطلاعات گسترده تر مطالب را دنبال کنید .

توضیحات تکمیلی در زمینه نبرد واترلو

ناپلئون یکم یا ناپلئون بناپارت (به فرانسوی: Napoléon Bonaparte ) در تاریخ ۱۵ اوت ۱۷۶۹ میلادی چشم به جهان گشود . این شخصیت تاریخی به عنوان اولین امپراتور فرانسه در بازه زمانی سال‌ های ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۵ میلادی بر  کشور فرانسه حکومت کرد. ناپلئون نقش بسزایی در تاریخ اروپا داشته است به گونه ای که هنوز هم درباره تاریخچه جنگ های او مطالعه های بسیاری می شود.

 

عکس هایی از نبرد واترلو, نتیجه جنگ واترلو, ناپلئون در کدام جنگ مرد

نبرد واترلو یکی مهم ترین جنگ های ناپلئون

 

ناپلئون بناپارت بعد از فرار کردن از تبعید گاه خود که در جزیره البا واقع بود برای بار دیگر به عنوان امپراتور فرانسه حاضر گردید که در این زمان اکثر کشور های اروپایی تحت عنوان ائتلاف هفتم بار جمع شدند تا ناپلئون را شکست دهند. ناپلئون برای مبارزه با نیروهای دشمن، به سمت بلژیک که در آن زمان یک قسمتی از پادشاهی متحد هلند بود حرکت کرد. هدف او از این کار ، جلوگیری از پیوستن قوای کشور های مختلف به یکدیگر بود.

 

هنگامی که ارتش فرانسه به بلژیک رسید، از قبل قوای بریتانیایی و همین‌طور قوای چند ایالت آلمانی، به نیرو های هلندی اضافه شده بودند . با این حال ناپلئون توانست در تاریخ ۱۶ ژوئن ، درست دو روز پیش از شروع نبرد واترلو (Battle of Waterloo)، به صورت جداگانه به قوای پروسی حمله کند و آن ‌ها را در نبرد لیگنی به دشواری با شکست مواجه کند.

 

پیوسته با این عمل وی یکی از مارشال ‌هایش به نام امانوئل دُ گروشی را به همراه بخشی از ارتش به تعقیب قوای فراری پروس فرستاد ،  و بعد از آن خود ناپلئون به همراه نیرو های باقی مانده اش به سمت دشت واترلو که قوای بریتانیایی و هلندی به فرماندهی آرتور ولزلی در آن حاضر گردیده بودند حرکت کرد.

 

جنگ ناپلئون با فرانسه, جنگ ناپلئون با اسپانیا, آشنایی با نبرد واترلو,

بخشی از نقشه جنگ واترلو

 

آماده سازی سپاهیان برای جنگ واترلو

در تاریخ ۱۳ مارس سال 1815 هماهنگ با شش روز قبل از رسیدن ناپلئون به پاریس ،سران اروپا در کنگره وین ،ناپلئون را یک شرور در قلمداد نشان کردند و چهار روز پس از این تصمیم کشور های بریتانیا ،روسیه،اتریش و پروس نیرو های خود را برای نبرد با ناپلئون آماده کردند .

 

به دلیل اینکه نیرو های فرانسه در برابر نیرو های متعهد شده ی ائتلاف سرباز های کمتری را در سپاه خود داشت ، ناپلئون  تصمیم گرفت تا حداقل یکی از کشور های ائتلاف را از حمله به فرانسه باز دارد اما سعی  او بی نتیجه ماند و هیچ یک از اعضای سپاه ائتلاف عقب کشی نکردند . در این جنگ ناپلئون تنها کاری که توانست انجام دهد این بود که متحد شدن ارتش های ائتلاف جلو گیری کند تا با هر کدام از دسته های ائتلاف جداگانه مبارزه انجام دهد . 

 

 تاریخچه نبرد واترلو, ناپلئون بناپارت, نبرد واترلو

نیروهای بسیاری از کشورهای مختلف در نبرد واترلو حضور داشتند

 

یکی از احتمال های پیروز شدن اناپلئون در مبارزه واترلو این بود که  اگر ناپلئون بتواند پیش از یکدست شدن ارتش های ائتلاف ، در جنوب بروکسل به آن ها حمله کند امکان داشت قادر باشد انگلیسی ها را به عقب نشینی به سمت دریا و ارتش پروس را  به خروج از جنگ واترلو مجبور کند. او با این رخداد زمان بیشتری را برای تقویت ارتش فرانسه و آموزش دادن به سرباز های خود به دست می آورد تا بتواند پر قدرت تر در مقابل روسیه و اتریش حاضر شود.

 

در این میان ناپلئون امید داشت با بهره گیری از روش شرح داده شده در نبرد واترلو پیروز شود و در پی این پیروزی  فرانسوی زبان های ساکن در بلژیک را برای یک انتقلاب هماهنگ و متحد کند. 

 

نور امید دیگر ناپلئون این بود که خیلی از سرباز های ارتش بریتانیا برای حضور در جنگ ۱۸۱۲ به آمریکای شمالی منتقل شده اند و بیشتر نیرو های حاضر سپاه ائتلاف در بلژیک تجربه زیادی در جنگ ندارند . در این زمان آرتور ولزلی فرمانده ارتش بریتانیا تصمیم گرفت که نیرو های ائتلاف از مونس را به سمت جنوب غربی بروکسل روانه کند ، این اندیشه باعث نزدیک تر شدن سپاه های بریتانیا و پروس می شد اما با این حال امکان داشت این روند سبب قطع شدن ارتباط میان ارتش انگلستان با پایگاه اوستند شود.

 

ناپلئون برای وقت کشی در استقرار نیرو های انگلیسی، اطلاعات نادرستی را پخش کرد که نشان می داد در صورت حرکت ارتش بریتانیا به سوی بروکسل ارسال تدارکات و مهمات با مشکل مواجه رو به رو می شود و حتی می تواند پس از مدتی کاملا قطع  شود.

 

نبرد واترلو, مشهورترین نبرد ناپلئون, عکس هایی از نبرد واترلو

عکس هایی از نبرد واترلو

 

دو روز قبل از نبرد واترلو

در تاریخ ۱۶ ژوئن قسمت کوچکی از سپاه فرانسه وارد نبرد با ارتش انگلیس شد که به دلیل عقب نشینی ارتش پروس قوای دوک ولینگتون مجبور به عقب نشینی به واترلو شدند. نام این نبرد کواتر براس ( به انگلیسی : Battle of Quatre Bras) گذاشته شد.سپس باقی مانده ارتش فرانسه به فرماندهی ناپلئون به سمت بخش واترلو که ارتش بریتانیایی و هلندی به فرماندهی آرتور ولزلی در آن قراره گرفته بود حرکت کرد.

 

ناپلئون بناپارت, نبرد واترلو, مشهورترین نبرد ناپلئون

نبرد واترلو پس از درگیری کواتر براس صورت گرفت

 

در روز ۱۷ ژوئن با این که دو ارتش آماده نبرد شده بودند به دلیل بارش باران نبرد صورت نگرفت. در تفنگ ‌ها و توپ ‌های آن زمان از باروت استفاده می ‌شد که به رطوبت حساس بود و سپاهیان نمی توانستند با وجود باران تیراندازی انجام دهند . به خاطر همین موضوع نبرد به تعویق افتاد.

 

آشنایی با نبرد واترلو, تاریخچه نبرد واترلو, ناپلئون بناپارت

بخشی از نقشه جنگی نبرد واترلو

 

روز نبرد واترلو

 سپس در تاریخ ۱۸ ژوئن  ناپلئون حمله خود را به ارتش مؤتلف بریتانیایی و هلندی  آغاز کرد. به دلیل اشتباه های مارشال گروشی و متفکرانه عمل کردن فرمانده پروسی گبهارد بلوشر ، قوای پروسی توانستند خود را به دشت واترلو برسانند و دقیقا پشت سر ارتش فرانسه ساکن شوند . ناپلئون برای این که به صورت کامل در محاصره قرار نگیرد ، از همه توانش برای از بین بردن قوای بریتانیایی و هلندی استفاده کرد اما تا  پایان روز این مقابله طول کشید و ارتش فرانسه موفق به شکست هیچ ‌کدام از ارتش های دشمن نشد . 

 

جنگ ناپلئون با فرانسه, جنگ ناپلئون با اسپانیا, آشنایی با نبرد واترلو

فرانسه پس از تلاش های فراوان در نبرد waterloo بی نتیجه ماند

 

نتیجه جنگ واترلو

نتیجه این مبارزه  شکست سنگینی برای فرانسه بود . ناپلئون بعد از شکست در این جنگ ، به فرانسه برگشت و بعد از طی کردن چند روز، برای بار دوم از قدرت خلع شدو به جزیره سنت هلنا که تحت کنترل پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند بود، تبعید شد و خاندان بوربون در فرانسه برای بار دیگر به حکومت رسیدند. ناپلئون بناپارت هم تا آخر زندگانی خود در جزیره سنت هلن ساکن ماند.

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو