18 روش خانگی برای درمان فوری آفتاب سوختگی

منبع: همگردی

99

1400/2/18

10:31


دیجی کالا/امسال گرما زودتر از آن چیزی که انتظار داشتیم، از راه رسید. در فصل های گرم بسیاری از افراد دچار مشکلات مختلفی مثل کم آبی بدن، گرمازدگی و آفتاب سوختگی می شوند. آفتاب سوختگی عارضه ای است که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، تخت سولاریم یا سایر منابع اشعه های فرابنفش خورشید (UV) رخ می دهد. ابتلا به این عارضه در فصل تابستان، که اشعه های خورشید در قوی ترین حالت خود هستند، بسیار رایج است. اگر تابحال دچار آفتاب سوختگی شده باشید، حتما می دانید که این عارضه چقدر دردناک است. با توجه به اینکه فصل تابستان نزدیک است و هوا رو به گرم شدن است، تصمیم گرفتیم در این مقاله از دیجی کالا مگ به شما اطلاعاتی درباره ی درمان آفتاب سوختگی بدهیم. در این مقاله با علائم، درمان های خانگی و روش های پیشگیری از این عارضه آشنا خواهید شد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

علائم آفتاب سوختگی

میزان آفتاب سوختگی می تواند از خفیف تا شدید متغییر باشد. شدت این عارضه به نوع پوست و مدت زمان مواجهه با نور خورشید بستگی دارد. این عارضه ی دردناک، عامل خطر جدی سرطان پوست به شمار می رود.

علائم این عارضه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در بعضی موارد، آفتاب سوختگی می تواند باعث تاول شود. علائم آفتاب سوختگی خفیف شامل قرمزی پوست و درد می شود.

ممکن است تا چند ساعت بعد از سوختگی پوست توسط آفتاب متوجه قرمزی آن نشوید. بعد از تقریبا 4 تا 7 روز، پوست ممکن است دچار پوسته پوسته شدن شود . علائم آفتاب سوختگی شدید در ادامه آورده شده است.

تاول زدن پوست

کم آبی بدن

عدم تعادل الکترولیت بدن

عفونت

تب و لرز

حالت تهوع و استفراغ

ضعف

آفتاب سوختگی می تواند در کمتر از 15 دقیقه رخ دهد. بعد از مواجهه با نور خورشید، پوست ممکن است طی 30 دقیقه قرمز شود، اما این موضوع معمولا 2 تا 6 ساعت طول می کشد. درد بعد از 6 تا 48 ساعت رخ می دهد. پوسته پوسته شدن پوست و خارش ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

درمان های خانگی آفتاب سوختگی

برای درمان آفتاب سوختگی در خانه می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

1.آب خنک

آفتاب سوختگی در واقع التهاب پوست است. یکی از ساده ترین روش ها برای درمان التهاب، خنک کردن ناحیه ی ملتهب شده است. یک روش عالی برای درمان فوری آفتاب سوختگی این است که با آب خنک دوش بگیرید یا در وان حمام دراز بکشید.

حواستان باشد که پوستتان را محکم نمالید و از صابون استفاده نکنید. بعد از تمام شدن، برای جلوگیری از تحریک پوست، به آرامی روی آن ضربه بزنید و اجازه دهید مقداری آب روی پوست بماند.

2. یخ

برای استفاده از این روش درمانی، پارچه را در آب یخ بخوابانید و آن را روی ناحیه ی مدنظر بگذارید.

چند تکه یخ را در یک پارچه ی تمیز نم دار قرار داده و آن را روی ناحیه ی مدنظر قرار دهید. این کار باعث می شود رگ های خونی منقبض شوند و تورم کاهش پیدا کند.

می توانید از یک روش دیگر هم استفاده کنید. آب و چند تکه را درون یک کاسه ی متوسط بریزید. یک تکه پارچه را درون آب یخ غوطه ور کنید. سپس پارچه را روی ناحیه ی دچار آفتاب سوختگی قرار دهید.

این کار را چند دقیقه و تا زمانی که پارچه خنکی خود را از دست دهد، ادامه دهید. این کار را چند بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید. حواستان باشد هیچ وقت یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید .

3. آلوئه ورا

قرن هاست که از ژل آلوئه ورا برای درمان عارضه های مختلف، از ناراحتی معده تا عفونت های کلیه استفاده می شود. این ژل به درمان آفتاب سوختگی هم کمک می کند. اگر دچار سوزش ناشی از آفتاب سوختگی خفیف شده اید، ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم روی ناحیه ی مدنظر بمالید تا شاهد تسکین فوری سوزش خود باشید.

4. چای بابونه

معمولا افراد چای بابونه را قبل از خواب و برای ریلکس کردن ذهن می نوشند. نه تنها می توانید این چای را برای داشتن خواب بهتر و سریع تر بنوشید، بلکه می توانید از آن برای تسکین پوست آفتاب سوخته هم استفاده کنید.

برای این کار، چای را مثل حالت عادی دم کنید و اجازه دهید خنک شود. زمانی که چای خنک شد، آن را درون یک کاسه بریزید. یک تکه پارچه ی تمیز را درون آن غوطه ور کنید و روی ناحیه ی مدنظر قرار دهید. اگر به گرده حساسیت دارید، از این درمان خانگی استفاده نکنید، چون ممکن است منجر به واکنش آلرژیک در پوست شود.

5 . سرکه

نظرات درباره ی به کار بردن سرکه به عنوان درمان آفتاب سوختگی متناقض است. بنابراین هنگام استفاده از آن احتیاط کنید.

سرکه یک ماده ی غذایی سالم است که خواص فوق العاده ای دارد. نظرات درباره ی استفاده از سرکه برای درمان آفتاب سوختگی متناقض است. بعضی افراد باور دارند اضافه کردن دو فنجان سرکه به آب وان یا مالیدن یک قاشق چای خوری از آن روی ناحیه ی مدنظر می تواند به تسکین سوزش کمک کند.

این در حالی است که عده ای دیگر معتقدند اسیدیته ی بالای سرکه فقط باعث بدتر شدن آفتاب سوختگی می شود. اگر قبلا از این درمان خانگی استفاده نکرده اید، بهتر است احتیاط کنید و از این روش برای درمان آفتاب سوختگی شدید استفاده نکنید.

6. نوشیدن مقدار زیادی آب

همان طور که بدن در حال مبارزه با آسیب ناشی از اشعه های خورشید است، به آب برای جبران رطوبت از دست رفته هنگام مواجهه با خورشید نیاز پیدا می کند. دست کم 8 لیوان آب در روز بنوشید تا بدنتان هیدراته شود. اگر نوشیدن این میزان آب در روز برایتان امکان پذیر نیست، سعی کنید میوه های آبرسان مثل هندوانه و خیار بخورید.

7. استفاده از مرطوب کننده

بعد از درمان اولیه ی آفتاب سوختگی، همچنان باید از پوست مراقبت کنید. یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست، یا به حداقل رساندن این عارضه انجام دهید، مرطوب کردن منظم ناحیه ی مدنظر است.

از مرطوب کننده ی بدون رنگ و رایحه استفاده کنید که روی آن «مناسب برای پوست های حساس» نوشته شده است. این کار تحریک پوست را به حداقل می رساند.

8. خیار

خیار به طور طبیعی دارای خواص آنتی اکسیدانی است و درد را تسکین می دهد. برای درمان آفتاب سوختگی، یک عدد خیار متوسط را در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس آن را با پوست در مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا یک خمیر به دست بیاید. سپس خمیر ایجاد شده را روی ناحیه ی مدنظر قرار دهید. اجازه دهید حدود 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس آن را بشویید.

9. شیر و ماست

برای درمان آفتاب سوختگی می توانید از شیر استفاده کنید. شیر یک لایه ی پروتئینی ایجاد می کند که باعث تسکین ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی می شود. شیر را درون یک کاسه ی متوسط بریزید.

یک تکه پارچه ی تمیز را درون شیر غو طه ور کنید. سپس پارچه را روی ناحیه ی آفتاب سوخته قرار دهید. از ماست هم می توانید به عنوان درمان خانگی این عارضه ی دردناک استفاده کنید.

10. روغن ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد. می توانید روغن ویتامین E را روی قسمت دچار آفتاب سوختگی قرار دهید. همچنین می توانید روغن ویتامین E را روی پوست درحال پوسته پوسته شدن بمالید.

11. سیب زمینی

سیب زمینی یکی دیگر از درمان های خانگی مؤثر آفتاب سوختگی به شمار می رود. باور بر این است که نشاسته ی موجود در این ماده ی غذایی حرارت را از پوست خارج می کند که این موضوع ممکن است درد را کاهش دهد و به فرآیند درمان سرعت ببخشد.

قابلمه را آب کنید و درون آن یک عدد سیب زمینی بیندازید. قابلمه را روی اجاق بگذارید و سیب زمینی را آبپز کنید. سپس زیر حرارت را خاموش کنید. آب قابلمه را دور بریزید و اجازه دهید سیب زمینی خنک شود. پوست آن را بگیرید و با گوشت کوب له کنید. سپس آن را روی ناحیه ای از پوست که دچار آفتاب سوختگی شده، قرار دهید.

12. نشاسته ذرت

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، از نشاسته ی ذرت استفاده کنید. برای این کار، یک کاسه بردارید و درون آن نشاسته ی ذرت و مقداری آب را به خوبی مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست ایجاد شود. خمیر به دست آمده را روی ناحیه ی آفتاب سوخته قرار دهید.

13. داروهای بدون نسخه پزشک

می توانید برای تسکین درد و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی مسکن هایی مثل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) از جمله ایبوپروفن یا ناپروکسن را بدون نیاز به نسخه ی پزشک از داروخانه ها تهیه کنید. همچنین می توانید پماد هیدروکورتیزون 1 درصد را روی پوستتان بمالید. این پماد ممکن است علائم آفتاب سوختگی مانند درد، خارش و تورم را تسکین دهد.

14. خنک نگه داشتن خانه

گرم بودن محیط خانه باعث احساس ناراحتی می شود. اگر همچنان احساس گرما می کنید، کولر یا پنکه را روشن کنید و هوای اطرافتان را خنک نگه دارید.

15. سبزیجات یخ زده

هیچ وقت سبزیجات یخ زده را به طور مستقیم روی ناحیه ی دچار آفتاب سوختگی قرار ندهید.

می توانید برای درمان آفتاب سوختگی، سبزیجات یخ زده مثل نخودفرنگی را روی ناحیه ی مدنظر قرار دهید. همان طور که در بالا اشاره کردیم، نباید چیزهای خنک را مستقیما روی پوست قرار دهید. یک پارچه ی تمیز دور یک بسته نخودفرنگی منجمد بپیچید و آن را روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید.

16. از صابون استفاده نکنید

بعد از مواجهه با نور خورشید و عرق کردن، اولین کاری که به ذهنتان می رسد، دوش گرفتن است. نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنید، دوری از صابون است. صابون می تواند پوست آفتاب سوخته را تحریک کند. اگر برای شست وشوی بدن اتان حتما به صابون نیاز دارید، از نوع ملایم آن استفاده کنید و به طور کامل باقیمانده ی صابون را از بدن خود بشویید.

17. روغن نارگیل

زمانی که آفتاب سوختگی اولیه کمی بهبود یافت، تاول کاهش پیدا کرد و فرآیند درمان سوزش به پایان رسید، می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. حواستان باشد روغن نارگیل را به عنوان ضدآفتاب به کار نبرید. همیشه قبل از استفاده، تست پچ را انجام دهید.

برای انجام این تست، مقدار کمی از روغن نارگیل را روی بازویتان (که دچار آفتاب سوختگی نیست) قرار دهید. بازویتان را با بانداژ یا یک تکه پارچه بپوشانید. بعد از 24 ساعت اگر پوستتان واکنشی نشان نداد، می توان گفت که استفاده از این روغن برای شما بی خطر است. اگر پوستتان مستعد آکنه است، این روغن را روی صورتتان نمالید، چون ممکن است منافذ را مسدود کند و منجر به بروز جوش و آکنه شود.

18. عسل

مطالعات نشان می دهند که عسل در کاهش عفونت، سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی و کاهش درد بهتر از کرم های آنتی بیوتیک عمل می کند. مقداری عسل روی ناحیه ی آفتاب سوخته قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند. از این روش درمانی برای نوزادان زیر 12 ماه استفاده نکنید.

تشخیص آفتاب سوختگی

اگر دچار آفتاب سوختگی خفیف شدید، نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. با این وجود، اگر علائمتان شدید است، به دنبال دریافت مراقبت های پزشکی باشید.

زمانی که به پزشک مراجعه کنید، او از شما سوالاتی درباره ی علائم و سابقه ی پزشکی اتان می پرسد . پزشک پوست شما را معاینه می کند. در موارد شدیدتر ممکن است نیاز شود به متخصص پوست مراجعه کنید.

روش هایی برای پیشگیری از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی عارضه ای است که با ناراحتی زیاد همراه است. پس باید هر کاری که می توانید بکنید تا از ابتلا به این عارضه جلوگیری کنید. در ادامه به چند روش مؤثر برای پیشگیری از این عارضه اشاره می کنیم.

زمانی که بیرون می روید، جاهایی بنشینید که سایه است.

یک کلاه لبه دار بپوشید.

از چشم هایتان با عینک آفتابی محافظت کنید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر که خورشید در قوی ترین حالت خود است، از منزل بیرون نروید.

همیشه چه در خانه و چه در بیرون از خانه ضدآفتاب بزنید و آن را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید.

نحوه انتخاب ضدآفتاب مناسب

حتما می دانید که استفاده از ضدآفتاب برای پوست بسیار مفید است و مانع از بعضی عارضه های پوستی مثل آفتاب سوختگی می شود و حتی احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. به همین دلیل است که انتخاب یک ضدآفتاب مناسب اهمیت زیادی دارد.SPF ضدآفتاب باید 15 و بالاتر باشد.

هرچه SPF ضدآفتاب بالاتر باشد، میزان آسیب دیدگی مستقیم پوست توسط آفتاب کاهش پیدا می کند. همچنین توجه کنید که روی ضدآفتاب عبارت «طیف گسترده» نوشته شده باشد.

ضدآفتابی که طیف گسترده باشد، از پوست شما در برابر اشعه های فرابنفش A و B محافظت می کند. 15 تا 30 دقیقه قبل از اینکه بیرون بروید، ضدآفتاب را روی پوست بمالید.

کلام پایانی

در این مقاله از دیجی کالا مگ درباره ی آفتاب سوختگی صحبت کردیم . ابتلا علائم این عارضه را گفتیم. سپس به 18 مورد از درمان های خانگی آن اشاره کردیم. در پایان هم به روش های پیشگیری از این عارضه ی آزاردهنده پرداختیم.

منبع: health line, medicine net, prevention, parents, medical news today

18 روش خانگی برای درمان فوری آفتاب سوختگی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو