مکمل غذایی جایگزین مناسبی برای غذاست؟

55

1400/2/18

14:15


مکمل های غذایی کمبودهای موجود در رژیم غذایی را برطرف می کند اما بدون شک نمی تواند جایگزین مواد مغذی موجود در غذا شود.

مکمل غذایی جایگزین مناسبی برای غذاست؟

غذای تازه ای که می خورید سرشار از مواد مغذی است که در حفظ سلامت بدن نقش بسیار ضروری دارد.این مواد مغذی شامل منیزیم، کلسیم، ویتامین های A،B ،D ،C  مواد معدنی، آنتی اکسیدان و دیگر ویتامین هاست.اما بسیاری از افراد با وجود داشتن برنامه غذایی سالم، با کمبود برخی ویتامین ها مواجه اند. هرچه سن فرد بالاتر می رود، توانایی جذب مواد مغذی از طریق غذا کاهش می یابد و به ناچار افراد سالمند مجبورند از مکمل های غذایی استفاده کنند.ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید :

 

مکمل های غذایی می تواند جایگزین غذا شود اما یک سری معایبی هم دارد به عنوان مثال مصرف زیاد آن برای بدن بسیار مضر و خطرناک است. از دیگر معایب این مکمل ها این است که برای تهیه آن نیاز به پرداخت هزینه بالایی است همچنین باید به نام کارخانه و تاریخ تولید آن توجه کرد و از استاندارد بودن آن مطمئن شد. دیگر این که چشیدن طعم و مزه غذا و لذت بردن از خوردن  آن قابل قیاس با مصرف مکمل ها نیست.

  بهترین پیشنهاد

بهتر است یک برنامه غذایی سالم داشته باشید که مواد مغذی و ویتامین های بدن را تامین کند و نیاز به مصرف مکمل غذایی نداشته باشید و اگر هم شرایط بدن تان طوری است که مواد مغذی کمتری جذب می کند و نیاز به

 مکمل غذایی دارید باید به میزان مصرف این مکمل ها متناسب با سن و شرایط جسمانی تان توجه داشته باشید و بهتر است قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

 چه کسانی به مکمل های غذایی نیاز دارند؟

برخی افراد ممکن است به دلیل مشکلات و شرایط متفاوت نیاز به مصرف مکمل‌ های مختلفی داشته باشند. دیوید گاروتو (David Grotto)، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا معتقد است: در صورت افت بدن در اثر رژیم غذایی نامناسب یا محدود، مکمل غذایی می‌تواند کمک کننده باشد، اما در نهایت، حتی یک سری ویتامین ، موادمعدنی یا دیگر مکمل های غذایی هرگز نمی‌تواند جای تغذیه‌ سالم را بگیرد.  در واقع مواد غذایی ترکیبات پیچیده‌ای هستند که نه تنها شامل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر‌ها و مواد مغذی (کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها) و مواد شیمیایی گیاهی هستند؛ بلکه دارای موادی مغذی و طبیعی‌ هستند که علم تاکنون موفق به شناسایی بسیاری از آن ها نشده است. بنابراین حفظ یک رژیم غذایی سالم مزایایی برای بدن  دارد  که هیچ ماده‌ دیگری آن را برآورده نمی‌کند. با این حال برخی افراد ممکن است به دلیل مشکلات و شرایط متفاوت نیاز به مصرف مکمل‌های مختلفی داشته باشند. افرادی مانند:

  زنان باردار

  مادران شیرده

  گیاه‌خواران سفت و سخت

  افرادی که بدن آن‌ها برخی مواد غذایی را نمی‌تواند تحمل کند یا به آن‌ها آلرژی دارد

  افراد مسن

  کسانی که با بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی، استخوانی و سرطانی دست و پنجه نرم می‌کنند

در ادامه جدول   برخی مواد مغذی موجود در منابع غذایی  اشاره می کنیم:

منبع: خراسان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو