تنور تئاتر دوباره داغ می‌شود؟

منبع: ایران آرت

108

1400/2/18

14:50


مدیر برخی از سالن‌های خصوصی تئاتر اعلام آمادگی کردند که در روزهای آتی نمایش‌هایی را روی صحنه ببرند.

ایران آرت: هر چند مشاغل گروه یک و دو که سینما و تئاتر را هم در بر می‌گیرد، از امروز، 18 اردیبهشت ماه در شهرهای نارنجی و قرمز، مانعی برای فعالیت خود ندارند ولی شرایط اجرای تئاتر به گونه‌ای است که سالن‌های نمایشی باید دست کم چند روزی برای بازگشایی خود صبر کنند.  

به گزارش ایسنا، اجرای یک اثر نمایشی، حتی وقتی آماده باشد، دست کم به چند روز زمان نیاز دارد تا گروه نمایشی بتواند روی صحنه برود. به همین دلیل سالن‌های تئاتر امیدوارند در بهترین حالت از اواسط یا اواخر این هفته فعالیت خود را آغاز کنند.

این در حالی است که هنوز چشم‌انداز مشخصی برای حضور تماشاگران در سالن تئاتر و همینطور تمایل گروه‌های نمایشی برای اجرای نمایش  نداریم.  

با این حال شاهین چگینی، رییس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی تهران درباره فعالیت مجدد این تماشاخانه ها می‌گوید: در یک سال گذشته روال بر این بوده که ما هم از طریق جراید و رسانه‌ها در جریان تعطیلی و بازگشایی تئاتر قرار می‌گرفتیم و هرگز در این زمینه ابلاغ رسمی به سالن‌ها صورت نگرفته است.

او ادامه می‌دهد: وقتی به یکباره اعلام بازگشایی می‌شود، دست کم چند روزی را برای برنامه‌ریزی از دست می‌دهیم. چون در هر حال شرایط تئاتر با همه حوزه‌های دیگر متفاوت است و به گونه‌ای نیست که بلافاصله بعد از اعلام بازگشایی، گروه‌های نمایشی بتوانند روی صحنه بروند.

چگینی که مدیریت تماشاخانه مشایخی را بر عهده دارد، درباره فعالیت‌های این تماشاخانه هم می‌گوید: سالن‌های نمایشی یک ماه تعطیل بوده‌اند و همین که بازگشایی اعلام می‌شود، تازه باید با گروه‌ها گفتگو کنیم تا مشخص بشود چه کسانی آمادگی اجرای نمایش‌های خود را دارند. با این همه امیدواریم از اواسط هفته جاری میزبان دو اثر نمایشی باشیم.

محمد دشت گلی مدیر پردیس تئاتر «شهرزاد» هم در این زمینه می‌گوید: ما هم مشغول گفتگو با گروه‌های نمایشی هستیم و با مرکز مرکز هنرهای نمایشی هم در حال رایزنی هستیم تا بازبینی آثار را با سرعت  انجام بدهند که زمان را از دست ندهیم و بتوانیم از اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده فعالیت خود را آغاز کنیم.

او اضافه می‌کند: امیدواریم این بازگشایی ادامه‌دار باشد تا گروه‌ها و سالن‌های نمایشی با اطمینان خاطر بیشتری بتوانند فعالیت خود را انجام بدهند.

دشت گلی در پاسخ به این پرسش که آیا گروه‌های نمایشی برای اجرای آثار خود تمایلی دارند، توضیح می‌دهد: گروه‌ها مایل هستند ولی نیاز به تبلیغات دارند. البته یکی دو گروه هم از بابت حضور تماشاگران ابراز نگرانی کرده‌اند ولی تجربه اجراهای فروردین ماه نشان داد که استقبال تماشاگران نسبتا خوب بوده است. به نظر می‌رسد مردم خسته شده‌اند و به دیدن تئاتر تمایل دارند. ضمن اینکه در مجموعه‌هایی مانند «شهرزاد» پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت می‌شود و همین، بخش بزرگی از نگرانی گروه‌ها و مردم را برطرف می‌کند.

حسین مسافر آستانه، رییس شورایط سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر هم از آماده‌سازی این تماشاخانه برای میزبانی گروه های نمایشی خبر می دهد.

او می گوید: امور مربوط به دستگاه هواساز و تهیه مواد ضدعفونی کننده و ... را انجام می‌دهیم و همزمان مشغول گفتگو با گروه‌های نمایشی و برنامه‌ریزی هستیم. امیدواریم بتوانیم از هفته آینده فعالیت خود را از سر بگیریم.

این مدیر هنری درباره تمایل گروه‌های نمایشی برای اجرای آثار خود می‌گوید: پیش از این با چند گروه برنامه‌ریزی کرده بودیم که وضعیت تهران قرمز شد و حالا همان گروه‌ها مشغول آماده‌سازی و بازسازی کارهای خود هستند. امیدواریم از هفته آینده بتوانیم فعالیت‌های تماشاخانه را از سر بگیریم.  

    

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو