درباره فاویسم بیماری باقلا بیشتر بدانیم

75

1400/2/18

16:18


فوق تخصص خون و سرطان اطفال در کرمانشاه گفت: ابتلا به کرونا در افراد مبتلا به فاویسم با مصرف باقلا ممکن است باعث شروع حمله همولیز شود.

درباره فاویسم بیماری باقلا بیشتر بدانیم

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمدرضا گلپایگانی امروز درخصوص فاویسم بیماری باقلا، اظهار داشت: فاویسم نوعی کم خونی ارثی است که به دلیل کمبود آنزیمی به نام G6PD بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: مصرف باقلا در این افراد به علت داشتن مواد اکسیدان موجب از بین رفتن پیش از موعد گلبول‌های قرمز شده و فرد مبتلا به کم‌خونی می‌شود.

این فوق تخصص خون و سرطان اطفال در کرمانشاه تصریح کرد: این بیماری در جنس مذکر بیشتر اتفاق می‌افتد اما در دختران هم قابل مشاهده است.

وی افزود: فاویسم مختص به فصل خاصی نیست، اما شیوع آن در فصل بهار و با آمدن باقلا به بازار بیشتر است.

دکتر گلپایگانی تصریح کرد: معمولا دو یا سه روز بعد از مصرف باقلا حمله همولیز شروع می‌شود، سه تا پنج روز بعد از مصرف باقلا بیماری به شدت خود می‌رسد، درصورت مراجعه دیرهنگام به پزشک و در موارد شدید، این بیماری ممکن است منجر به مرگ شود.

وی رنگ پریدگی، تغییر رنگ ادرار به رنگ چای پررنگ و زردی (زرد شدن سفیدی چشم) را به عنوان سه علامت این بیماری بیان کرد و گفت: در افرادی که کمبود آنزیم G6PD وجود دارد علاوه بر باقلا، مصرف برخی دارو‌ها همچون کوتریموکسازول، نیتروفورانتویین، فورازولیدون، نالیدیکسیک اسید، منجر به شروع همولیز و علائمی شبیه فاویسم می‌شوند.

دکتر گلپایگانی اضافه کرد: مصرف دارو‌هایی همچون استامینوفن، دیفن هیدرامین و آسپرین اگر با دز‌های معمولی استفاده شود باعث همولیز نشده ومصرف آن‌ها بلامانع است.

وی از بیماران مبتلا به فاویسم خواست، از خرید شیرینی‌های که به جای مغز‌ها با باقلا‌ی خشک تزئین شده‌اند خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به فاویسم ممکن است با استشمام بوی باقلا حساسیت نشان دهند و علائم این بیماری در آن‌ها بروز پیدا کند و ابتلا به کرونا در افراد با کمبود آنزیم G6PD ممکن است باعث شروع حمله همولیز شود.

وی تصریح کرد: شدت حملات همولیز بسته به مقدار مصرف باقلا، نوع خشک یا تازه و جنس باقلا به علت میزان ماده اکسیدان وارد شده در بدن متفاوت است مثلاً مصرف نوع تازه نسبت به مصرف باقلا خشک شده علائم بیشتری ایجاد می‌کند.

این فوق تخصص خون و سرطان اطفال، بهترین راه درمان فاویسم، پیشگیری و پرهیز از مصرف باقلا و داروهای ممنوعه عنوان کرد.

منبع: صدا و سیما

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو