روزه‌داری و چند روش برای جوان‌سازی پوست

منبع: برترین ها

119

1400/2/18

18:39


متخصص و عضو انجمن پوست و موی ایران، با تاکید بر اینکه روزه‌داری به افراد در داشتن پوستی شفاف، سالم و جوان کمک می‌کند، گفت: نیاز ضروری بدن در ماه رمضان، آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که با مصرف درست و به اندازه مواد مغذی و مکمل رفع می‌شود.

ایرنا: متخصص و عضو انجمن پوست و موی ایران، با تاکید بر اینکه روزه‌داری به افراد در داشتن پوستی شفاف، سالم و جوان کمک می‌کند، گفت: نیاز ضروری بدن در ماه رمضان، آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که با مصرف درست و به اندازه مواد مغذی و مکمل رفع می‌شود.

آناهیتا والی با تاکید بر اینکه روزه داری، روشی برای تقویت سلامتی است، اظهار داشت: از آن جا که پوست آیینه درون بدن است، روزه داری می تواند باعث افزایش زیبایی و سلامتی شود البته با رعایت شرایط خاصی که دارد.

وی ادامه داد: روزه داری اثرات مثبت بر روی بدن دارد که نمونه بارز آن کاهش وزن است به شرطی که در وعده های سحر و افطار تغذیه مناسب رعایت شود و این امر روشی مناسب برای جوان سازی است.

این متخصص پوست و مو، بهینه شدن عملکرد مغز، کاهش التهابات مزمن و در نتیجه کاهش کلسترول و تری گلیسرین، پیشگیری از سرطان ها و بیماری های قلبی و بیماری های تحلیل رونده مغز مانند آلزایمر را از دیگر آثار مثبت روزه بر بدن عنوان و یادآور شد: با روزه داری متابولیسم یا سوخت و ساز بدن بهبود می یابد و وقتی کالری کمتری به بدن برسد ترشح هورمون رشد زیاد می شود و این هورمون در جوان سازی و حفظ عضلات اثر خوب بر جای می گذارد.

والی با بیان اینکه روزه داری باعث کاهش ترشح انسولین می شود و در نتیجه مقاومت به انسولین کاهش می یابد، تاکید کرد: از همین جا است که قدیمی ها شکم را «خندق بلا» می نامیدند یعنی زیاد خوردن با بیماری ها مرتبط است.

چه کنیم با روزه داری، پوستی سالم داشته باشیم؟

عضو انجمن پوست و موی ایران، درباره نوع تغذیه مناسب در ماه رمضان که پوستی شفاف و سالم به ما بدهد، توصیه کرد: وقتی بخواهیم کالری کمتری به بدن بدهیم باید نیاز ضروری آن را رفع کنیم. در ماه رمضان هم نیاز ضروری بدن آب، ویتامین ها و مواد معدنی است زیرا بدن ممکن است با روزه داری از نظر ویتامین یا کلسیم یا روی و آهن دچار فقر شود.

حفظ آب در بدن و زیر پوست با اسموتی میوه ها و مصرف سبزیجات

والی افزود: در حمایت تغذیه ای بدن روزه دار هنگام سحر و افطار و کم آب نشدن بدن، باید سالادی شامل خیار، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی همراه با انواع جوانه گندم یا جو یا ماش مصرف شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف اسفناج در وعده سحر خوب است به دلیل اینکه توانایی نگهداری آب در بدن را دارد، تصریح کرد: مصرف هندوانه و توت فرنگی به شکل اسموتی نه اینکه آب آن را بگیرند بلکه جسم آن هم باشد و همچنین یک عدد سیب، بسیار مفید است.

مصرف پروتئین جهت حفظ عضلات پوست

عضو انجمن پوست و موی ایران، بر مصرف پروتئین مورد نیاز بدن در هنگام روزه داری تاکید و خاطرنشان کرد: پروتئین مورد نیاز بدن نیم تا یک گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن است مثلا خانمی که ۶۰ کیلو وزن دارد حداقل ۳۰ تا۶۰ گرم پروتئین نیاز دارد که باید در وعده سحر و افطار تامین شود.

والی یادآور شد: اما همه غذاهای کامل مانند گوشت، ماهی، مرغ و حبوبات دارای پروتئین نیستند و فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد پروتئین دارند بنابراین با محاسبه دقیق نسبت به وزن بدن پروتئین را در وعده افطار و سحر تقسیم کنند تا عضلات پوست از قبیل کلاژن و الاستیک پوست و همچنین عضلات بدن محفوظ بماند.

مصرف دو لیوان آب همراه با تخم شربتی در وعده سحر کافی و لازم است

والی در بخشی دیگر از این مصاحبه، با تاکید بر اینکه مصرف آب هم بستگی به وزن بدن دارد که بهترین سیستم محاسبه مصرف آب به وزن بدن، این است که اگر کسی ۱۶۰ پوند وزن دارد، ۱۰۴ اونس آب در روز نیاز دارد یا بعبارتی مردان ۴ لیتر و زنان ۳ لیتر آب را حتما بین وعده افطار تا سحر مصرف کنند اما در وعده سحر ۲ لیوان بزرگ آب که تخم شربتی در آن است بنوشند.

وی توضیح داد: تخم شربتی به دلیل داشتن لایه ژله مانند در اطراف خود، آب را نگه می دارد و به تدریج آن را آزاد می کند. ضمن اینکه ژله بدون رنگ مصنوعی هم مقداری پروتئین دارد و هم توانایی حفظ آب و آزاد کردن تدریجی آن را دارد که برای وعده سحر خوب است.

مصرف مکمل های غذایی و دارویی توصیه می شود

عضو انجمن پوست و موی ایران، با اشاره به اینکه قرص کلسیم از جنس سیترات برای حفظ تراکم استخوان ها توصیه می شود چرا که سیترات کلسیم این مزیت را دارد که در بدن رسوب و سنگ کلیه تولید نمی کند، تاکید کرد: این قرص باید بین افطار تا سحر مصرف شود.

وی افزود: قرص آهن در وعده سحر مصرف شود و از مصرف قرص آهن و کلسیم در یک وعده پرهیز کنید چرا که یون های دو ظرفیتی برای جذب با هم رقابت می کنند. مصرف مولتی ویتامین برای حفظ مو و یک قرص ویتامین ب کمپلکس در وعده سحر توصیه می شود.

ورزش های هوازی در سایه فراموش نشود

والی با تاکید بر اینکه روزه داران سعی کنند در سایه باشند و زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرند، در مورد ورزش های مورد نیاز بدن در این روزها گفت: ورزش های ملایم مانند راه رفتن، یوگا و حرکات کششی مشکلی ندارد. ضمن اینکه روزه دار نیاز به استراحت کافی دارد و حتما در طول روز یک الی دو ساعت خواب داشته باشد.

چای کمرنگ بنوشید

متخصص پوست و مو در مورد نحوه مصرف چای، قهوه و انواع دمنوش ها هم توضیح داد: چای و قهوه که از نوشیدنی های کافئین دار هستند اگر دارای غلظت زیاد باشد آب را از بدن خارج می کند. بنابراین چای کمرنگ که در واقع آب است مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: دمنوش ها هم بسته به نوع خود اثرات متابولیکی متفاوتی می توانند داشته باشند که متاسفانه در حال حاضر در مصرف دمنوش افراط می کنند و باعث نارسایی کبد می شود. توصیه می شود یک استکان چای سبز بین وعده افطار تا سحر مصرف شود اما تصور نکنن که دمنوش ها چون از گیاهان هستند خطری ندارند و در مصرف آن افراط کنند.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان به بیماری قلبی، زنانی که تصمیم به بارداری دارند یا در حال حاضر باردار یا شیرده هستند، افراد بسیار لاغر که شاخص توده بدن آنان زیر وزن است، کسانی که اختلالات خوردن و پرخوری یا کم خوری عصبی و مشکلات تنظیم قند خون دارند، کسانی که فشار خون پایین دارند و داروهای ضروری مصرف می کنند، زنانی که به خاطر لاغری پیشینه عادت ماهانه نشدن طولانی دارند، افراد مسن و نوجوانان در حال رشد نباید روزه داری کنند، توصیه کرد: به طور خلاصه هنگام روزه داری باید به بدن و تن خود گوش فرا داد چرا که بدن به ما خواهد گفت چه وضعیتی دارد.

اگر چند روز اول احساس گیجی و سردرد و خمودگی می کنید عادی است اما اگر خیلی بد حال می شوید یعنی بدن آماده روزه داری نیست و بهتره است آن را به وقت مناسب بسپارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو