طرز تهیه فطیر مغز دار سراب

طرز تهیه فطیر مغز دار سراب , دستور پخت فطیر مغز دار سراب

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان فطیر مغز دار سراب، یکی از انواع این نان ها است که با مخمر تهیه می شود. این نان مغز دار است و مغز آن از آرد و زرد چوبه تفت داده شده تهیه می شود که به همین دلیل بسیار مقوی و مفید است. این نان در فر طبخ می شود و می توان به تنهایی یا در کنار پنیر به عنوان صبحانه و عصرانه سرو نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه فطیر مغز دار سراب در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم فطیر مغز دار سراب
آب ولرمنصف پیمانه
خمیر مایه۱ قاشق چای خوری
شکر۱ قاشق چای خوری
شیر ولرمنصف پیمانه
روغنیک چهارم پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
زرد چوبهیک چهارم قاشق چای خوری
آرد بربریحدود ۳ پیمانه
نمکیک چهارم قاشق چای خوری
مواد میانی
روغننصف پیمانه سر خالی
زردچوبه۱ قاشق سوپ خوری
آرد۱ پیمانه
شکردو سوم پیمانه
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه فطیر مغز دار سراب

مرحله اول

برای تهیه فطیر خوشمزه سراب در ابتدای کار، آب و شکر وخمیر مایه را با هم مخلوط می کنیم. در ظرف را می بندیم و ۵ دقیقه زمان می دهیم تا به عمل آید. شیر و روغن و تخم مرغ و زردچوبه را به خمیر مایه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

سپس آرد و نمک را کم کم اضافه می کنیم تا جایی که خمیر جمع شده و کاملا یکدست شود. سپس آن را ورز داده تا یکدست شود و به دست نچسبد. خمیر را درون یک کاسه قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم.

طرز تهیه فطیر مغز دار سراب

یکی دو ساعت استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود. در این فاصله مواد میانی را آماده می کنیم. یک تابه برداشته و روغن داخل آن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا گرم شود. زردچوبه را به روغن اضافه کرده و کمی تفت می دهیم.

مرحله چهارم

آرد را اضافه کرده و حدود ۱۰ دقیقه تفت می دهیم تا خامی آرد گرفته شود. در آخر شکر را اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا شکر حل شود. سپس از روی حرارت برداشته تا خنک شود. خمیر که استراحت کرد، پف خمیر را با دست می گیریم.

مرحله پنجم

خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم و چانه می کنیم و ۱۰ دقیقه دیگر استراحت می دهیم. خمیر را با دست باز می کنیم. به طوری که وسط خمیر ضخیم تر باشد. سپس نصف مواد میانی را وسط خمیر ریخته و خمیر را جمع می کنیم.

طرز تهیه فطیر مغز دار سراب

بعد به قطر ۲۰ سانت آن را باز می کنیم. یک سینی فر برداشته و کف آن را کاغذ روغنی پهن می کنیم. خمیر را روی کاغذ روغنی قرار می دهیم. روی نان را با قالب نان پنجره ای طرح می دهیم. از هر چیزی برای طرح دادن می توان استفاده کرد.

مرحله هفتم

البته به شرطی که نوک تیز نباشد و نان را نبرد. در ادامه خمیر دوم هم همین کار را می کنیم و روی سینی فر قرار می دهیم. یک کاسه برداشته و زرده تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط می کنیم. سپس با آن، نان را رومال می کنیم.

مرحله هشتم

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. نان ها را درون فر قرار داده و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه می گذاریم تا بپزد. تا وقتی که نان طلایی شود. سینی فر را از فر خارج کرده و نان را روی توری می گذاریم و روی آن را دستمال می گذاریم تا خنک شود.