مشکل آب غیزانیه حل شد؟

منبع: برترین ها

82

1400/2/19

07:00


به رغم وعده های داده شده اهالی 6 روستای بخش غیزانیه در پی کمبود آب شرب مقابل ساختمان آبفای استان خوزستان تجمع کردند، با معاون بهره برداری آبفای استان در این باره صحبت کردیم که نکات جالبی دارد.

خراسان: شاید باورتان نشود اما با یک جست و جوی ساده می بینیم که وعده آب رسانی به غیزانیه به سال 95 بر می گردد. دی ماه‌سال 95 بود که استاندار وقت خوزستان که حالا رئیس استاندارد ملی کشور است، اعلام کرد که مشکل آب بخش «غیزانیه»، سه ماه ‏دیگر حل می‌شود اما اتفاقی نیفتاد تا این که اوایل خرداد سال گذشته این بی آبی باعث شد اهالی این منطقه دست به تجمع بزنند و از ‏مسئولان بخواهند این بار دیگر کار را یکسره کنند.

بستن جاده اما کار را به خشونت رساند و دوباره همان استاندار سابق وعده دو هفته ای رسیدن آب به غیزانیه را داد ولی بازهم به رغم این وعده ها آب به مردم غیزانیه نرسید. تا این که در شهریور سال گذشته با کمک قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و بنیاد مستضعفان اعلام شد که خط آب رسانی به غیزانیه تکمیل شده است. هرچند این پروژه آب رسانی برای 83 روستا بوده ولی اجتماع روز گذشته تعدادی از اهالی 6 روستا نشان می دهد هنوز آب رسانی کامل نشده است. امروز ضمن بررسی وضعیت منطقه و کارهای انجام شده برای آب رسانی با معاون بهره برداری آبفای استان خوزستان صحبت کردیم که نکات جالبی دارد.

غیزانیه کجاست

غیزانیه در قلب منطقه نفتی اهواز واقع شده است که حدود ۳۰۰ حلقه چاه؛ 83 روستا و حدود 25 هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل محرومیت های بی شمار در دل ثروتی همچون نفت نامش همواره بر سر زبان‌هاست.

وجود شرکت‌های نفتی کارون و مارون، شرکت پتروشیمی رازی، ملی حفاری ایران و... در منطقه غیزانیه و تولید روزانه چند صد هزار بشکه نفت در این منطقه سبب شده که غیزانیه در اذهان به‌عنوان یک منطقه ثروتمند شناخته بشود اما در واقع 25 هزار خوزستانی ساکن در 83 روستای این بخش غیزانیه در محرومیت تام و تمام زندگی می‌کنند و تا همین چند وقت پیش آب آشامیدنی شان از طریق تانکر به آن ها می رسید و هنوز هم از لوله کشی گاز بی بهره اند و اهالی منطقه از آنتن دهی تلفن همراه شان گله مندند.

البته این منطقه در اصل 96 روستا داشته که به دلیل نبود آب به 83 روستا تنزل پیدا کرده است و شغل اکثر ساکنان این روستاها کشاورزی و دام پروری است.

اعتراض اهالی 6 روستا به چیست

همان طور که گفتیم از 83 روستا که سال گذشته آب نداشتند حالا 6 روستا از کمبود آب ناراضی اند. اهالی روستاهای روزنه، هوره سید یوسف، شریفیه، ابوکبیریه، غدیر حبسه و مدینات از بخش غیزانیه و دهستان مشرحات به خاطر کیفیت پایین آب شرب و همین طور کمبود آن روز گذشته مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان در اهواز تجمع کردند.

مشکل آب غیزانیه حل شد؟

به گزارش ایلنا این روستاییان می‌گویندخط آب شرب این روستاها جدید بوده و نیازمند نصب پمپ برای پمپاژ آب به روستاهاست؛ همچنین روستای روزنه، هوره سید یوسف و ابو کبیریه آب کمتری نسبت به روستاهای دیگر دریافت می‌کنند.» آن ها می گویند پیش از این مشکلات را به مدیرعامل پیشین آبفا گفته اند و وعده حل 10 روزه شنیده اند اما هنوز خبری نشده است.

یکی از روستاییان در خصوص مشکلات آب در روستاهای ذکر شده می گوید: «متأسفانه وقتی مسئولان قصد بازدید از روستاها را دارند ترفندهایی برای نشان دادن آب شرب پایدار به کار می‌برند به‌طور مثال اگر مسئولی قصد بازدید از روستای روزنه را دارد آب ۵ روستای دیگر را قطع می‌کنند تا آب در روستای مذکور پایدار شود.»

یکی دیگر از اهالی این روستاها می گوید: «نوبت آب ۶ روستا از شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۷، ۸ صبح تا بعد از ظهر و کمتر است، شاید سرجمع در طول هفته ۱۵ ساعت آب داشته باشیم.» دهیار یکی از روستاها هم از کیفیت پایین و کمبود آب این گونه می گوید: «مردم این منطقه بیشتر به دام‌پروری مشغول‌اند، هیچ‌کس جوابگو نیست و مسئولان فقط وعده‌های پوچ می‌دهند. آب نیز از کیفیت بدی برخوردار است و اهالی، بیشتر از آب برای مصارف شست وشو استفاده می‌کنند.»

گفت و گو با معاون بهره برداری آبفای استان خوزستان در خصوص اعتراضات برخی از اهالی 6 روستا

پایان خرداد پایان بی آبی غیزانیه

برای این که از آخرین وضعیت آب رسانی در بخش غیزانیه مطلع شویم به سراغ دکتر افشین محمدی معاون بهره برداری آبفای استان خوزستان رفتیم که درباره آخرین وضعیت آب رسانی به روستاهای غیزانیه و البته دلیل برخی اعتراض ها گفت.

دلیل تداوم مشکلات و کم آبی ها

معاون بهره برداری آبفای استان خوزستان در پاسخ به این سوال که با وجود اقدام‌های انجام‌شده، دلیل تداوم مشکلات مردم غیزانیه در دسترسی به آب ناشی از چیست، گفت: «منطقه هدف ما در غیزانیه حدود 35 هزار نفر جمعیت دارد و هیچ منبعی برای تامین آب به جز کارون ندارد. اهالی این منطقه حتی برای کشت و کار و دام هایشان هم از همین آب که از کارون به روستاها پمپاژ می شود استفاده می کنند تا پیش از این تصفیه خانه ای با ظرفیت 6 هزار متر مکعب در روز برای آب رسانی به منطقه فعال بود که هم اکنون ظرفیت تصفیه خانه به 18 هزار متر مکعب رسیده است.»

او در خصوص اعتراض برخی از روستاییان به کم آبی هم گفت: «از نظر استاندارد برای شرب روستایی 150 لیتر بر ثانیه آب لازم است و تصفیه خانه 18 هزار متر مکعبی می تواند آب بیش از 100 هزار نفر را تامین کند ولی این حجم برای 35 هزار نفر منطقه کم می آید. دلیل آن هم این است که اهالی منطقه آب را برای مصارف مختلف از جمله آبیاری درختان، احشام و ... استفاده می کنند و حتی استخرهای تعبیه شده در خانه های شان را هم پر می کنند.» محمدی می گوید اعلام شده بیش از 200 هزار راس احشام مختلف در روستاهای منطقه غیزانیه وجود دارد.

کارهای انجام شده

افشین محمدی در خصوص کارهای انجام شده برای آب رسانی به غیزانیه گفت: « ۱۰۶ کیلومتر خط انتقال اصلی و ۴۵ کیلومتر خط انتقال فرعی و شبکه توزیع در سال گذشته و توسعه تصفیه خانه و سه ایستگاه تقویت فشار به صورت ۳ فاز انجام شده است که قادر است تا 20 هزار متر مکعب آب را از دو تصفیه خانه پمپاژ کند.» او در خصوص وجود تانکر های آب رسانی در منطقه هم گفت: «تا سال قبل ۶۰ روستا با بیش از 70 تانکر سیار آب رسانی می شد اما اکنون کمتر از 8 روستا با تانکر آب رسانی می شود که تا پایان خرداد و تکمیل خطوط فرعی این تعداد هم حذف خواهد شد.» محمدی وضعیت مردم غیزانیه از حیث دسترسی به آب را نسبت به پارسال بسیار مطلوب بیان کرد و گفت: « در خطوط فرعی 10 درصد از کار باقی مانده و این وعده را می دهیم که تا پایان خرداد 10 درصد باقی مانده هم به اتمام برسد.»

دلیل اعتراضات

اما در این میان محمدی معتقد است که تنها مشکلات کمبود آب دلیل اعتراضات برخی از اهالی روستا نیست. او می گوید: «در سال گذشته از همه جا برای آن ها ارزاق و کمک های مردمی ارسال شد ولی بسیاری از اهالی مایل نبودند این بحران تمام شود و الان هم به دنبال جلب توجه به سمت خودشان هستند و الا بعد از یکپارچه سازی کار عظیمی صورت گرفت و آب رسانی به اهالی نسبت به قبل بسیار بهتر شده است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو