یاهو نیوز جزییات کامل ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را افشا کرد

منبع: روزیاتو

89

1400/2/19

11:06


وبسایت خبری یاهو نیوز در گزارشی ۱۲ صفحه ای به تشریح جزییات کامل ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نقشه پیچیده این عملیات پرداخته است. این مطلب توسط جک مورفی و زک دورفمن نوشته شده و ظاهراً نتیجه مصاحبه این دو با تعدادی از مقامات آمریکایی و نیروهای دخیل در این عملیات ترور سردار شهید سلیمانی است.  در این مطلب شرح عملیات ترور سردار شهید سلیمانی به شرح زیر روایت شده است:

سه تیم از مأموران دلتا فورس در ژانویه گذشته از مکان‌های پنهان در فرودگاه بین المللی بغداد با دوربین‌های خود اطراف را زیر نظر داشته و منتظر هدف خود بودند: قاسم سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران. آنها با لباس‌های مبدل کارگران تعمیرات، در ساختمان‌های قدیمی یا وسایل نقلیه کنار جاده مخفی شده بودند.

یک شب خنک و ابری بود و ضلع جنوب شرقی فرودگاه با اطلاعیه‌ای دیرهنگام [توسط آمریکایی‌ها] برای یک تمرین آموزشی نظامی بسته شده بود – یا البته به دولت عراق اینطور گفته شده بود. سه تیم تک‌تیرانداز خود را در فاصله ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر دورتر از «منطقه ترور» مستقر کرده بودند، که همان جاده ورودی به فرودگاه بود، و به نحوی قرار گرفته بودند تا هدف خود را هنگام خروج از فرودگاه در یک مثلث احاطه کنند. دوربین یکی از ‌تک‌تیراندازها به طور مستقیم به سفارتخانه آمریکا در بغداد متصل شده بود، جایی که فرمانده نیروی زمینی دلتا فورس با کارمندان پشتیبانی مستقر بود.

پرواز از مبدأ دمشق، سوریه، سرانجام پس از چند ساعت تأخیر و بعد از نیمه شب در سوم ژانویه ۲۰۲۰، [در فرودگاه بغداد] به زمین نشست. سه پهپاد آمریکایی بالای آن چرخ می‌زدند. هنگامی که هواپیما از باند به سمت قسمت بسته فرودگاه حرکت می‌کرد، یکی از مأموران کردستانی که لباس کارمندان فرودگاه را پوشیده بود، هواپیما را برای توقف روی آسفالت هدایت کرد. هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد، مأموران امنیتی کردستانی (CTG) نیز که به‌عنوان کارکنان حمل چمدان تغییر قیافه داده بودند، در آنجا حضور داشتند تا او را شناسایی کنند.

[سردار شهید] سلیمانی تازه به فرودگاه بغداد رسیده بود. ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت منطقه ترور حرکت کردند، جایی که تک‌تیراندازان دلتا فورس در کمین بودند. آن دو خودرو که در یکی از آنها [سردار شهید] سلیمانی حضور داشت، برای خروج از فرودگاه وارد خیابان شدند. سه تیم ‌تک‌تیرانداز دلتا فورس آماده بودند، ضامن‌های سلاح‌های بلند خود را آزاد کرده و انگشتانشان روی ماشه بود. بالای سر آنها، سه پهپاد بود که درآسمان شب پرواز می‌کردند، دو فروند از آنها به موشک های هِل‌فایر مجهز بودند.

در شش ساعت قبل از سوار شدن [سردار شهید] سلیمانی به هواپیما در دمشق، این ژنرال ایرانی سه بار تلفن همراه خود را عوض کرد. در تل آویو، رابطان فرماندهی عملیات ویژه مشترک آمریکا با همتایان اسرائیلی خود برای کمک به ردیابی الگوهای تلفن‌همراه [سردار شهید] سلیمانی همکاری کردند. اسرائیلی‌ها که به شماره‌های [سردار شهید] سلیمانی دسترسی داشتند، آنها را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند، که آنها نیز [سردار شهید] سلیمانی و تلفن فعلی او را تا بغداد ردیابی کردند.

آن مقام نظامی آمریکایی می‌گوید اعضای واحد ارتش مخفی، معروف به گروه ضربت نارنجی نیز همان شب در بغداد در میدان حضور داشتند، تا به‌عنوان متخصصان اطلاعاتی سیگنال‌های بُرد نزدیک، برای بخش تاکتیکی عملیات به ردیابی دستگاه‌های الکترونیکی [سردار شهید] سلیمانی کمک کنند.

همزمان با ورود آن دو خودرو به منطقه ترور، هدایت‌کنندگان پهپادها به سمت خودروها شلیک کردند. دو موشک هل‌فایر به خودروی حامل [سردار شهید] سلیمانی برخورد کردند… راننده خودرو دوم برای گریختن، بیشتر گاز داد. راننده قبل از اینکه تک‌تیرانداز دلتا فورس به سمت خودرو شلیک کند و مجبور به توقف شود، حدود ۹۰ متر حرکت کرد. در زمانی که خودرو نقلیه متوقف شد، سومین موشک هل‌فایر نیز به آن اصابت کرد.

وبسایت خبری یاهو نیوز در گزارشی 12 صفحه ای به تشریح جزییات کامل ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نقشه پیچیده این عملیات پرداخته است.

نویسندگان مقاله که مدعی هستند این اطلاعات را پس از مصاحبه با ۱۵ مقام آمریکایی کسب کرده اند، می گویند که ترور سردار شهید قاسم سلیمانی «یکی از پرپیامدترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود، که تأثیرات آن برای سال‌های آینده بازتاب خواهد یافت و احتمالاً فضای استراتژیک رئیس جمهور بایدن را که اکنون در منطقه با آن روبرو است، شکل می‌دهد… به گفته یک مقام ارشد سابق سیا که طرفدار این ترور بود، این ترور به حدی قابل توجه بود که شاهد تغییر شکل خاورمیانه در ۵۰ سال گذشته بودیم و در عرض چند ساعت اتفاق افتاد. این تغییردهنده قواعد بازی بود».

در ادامه این مقاله طولانی آمده است: «بحث در مورد ترور [سردار شهید] سلیمانی در کاخ سفید در تابستان ۲۰۱۸آغاز شد، تقریباً در همان زمان که دولت [آمریکا] به طور رسمی اعلام کرد از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌ها را دوباره به عنوان بخشی از استراتژی «فشار حداکثری» بر ایران اعمال می‌کند. اما در آن زمان، برنامه‌ریزان شورای امنیت ملی به دنبال واحدهای عملیات ویژه پنتاگون و نه شبه‌نظامیان سیا یا گروه‌های نیابتی آنها، تا این حمله را انجام دهند».

 

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو