پرورش گل آرمریا و دانستنی های مهم کاشت و تکثیر آن

پرورش گل آرمریا و دانستنی های مهم کاشت و تکثیر آن


منبع: آرگا

111

1400/2/19

14:11


توجه داشته باشید که پرورش گل آرمریا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت و روش های مراقبت از این گیاه آشنا شوید با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید گیاه آرمریا از دسته گل های معطر و زیبا می باشد که اغلب برای کاشت در باغ ها، باغ های صخره ای، مناطق ساحلی و مرزبندی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین گل آرمریا به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل آرمریا

بهتر است بدانید که آرمریا در واقع از دسته گیاهان پوششی و همیشه سبز پلامباگیناسه می باشد که بومی مناطق انگلیس و کوهستان های نیمکره شمالی می باشد. این گیاه امروزه به عنوان گل شاخه ای در سراسر کشور های دنیا توزیع می شود. جالب است بدانید که نام های دیگر این گیاه شامل عود قرمز و چمن هلندی هستند که از دسته گیاهان چند ساله و همیشه سبز محسوب می شود و ارتفاعش در اغلب اوقات بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر خواهد بود. این گیاه معمولا به سرعت پراکنده می شود و بین ۵ الی ۱۰ سال زمان نیاز است تا به رشد نهایی خود برسد و همچنین به دلیل متراکم بودن برگ ها از گیاهان پوششی محسوب می شود. برگ ها معمولا نیزه ای شکل و به رنگ سبز تیره هستند و عمدتا بین ۲ الی ۱۵ سانتی متر طول خواهند داشت. گل های آرمریا به صورت خوشه ای رشد می کنند و در فصل بهار نیز شکوفا خواهند شد به گونه ای که هر گل دارای ۵ گلبرگ خواهد بود. جالب است بدانید که این گل ها معطر بوده و حشرات زیادی را به سمت خود جذب می کنند و به رنگ های صورتی، ارغوانی، بنفش و سفید دیده می شوند.

چگونگی پرورش گل آرمریا

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که روش های مختلفی برای تکثیر گیاه آرمریا وجود دارد که از آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد که در این میان بهترین روش قلمه زنی خواهد بود. بهتری زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل تابستان است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کنید و حداقل سه برگ داشته باشند.

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که از قبل آن را ضدعفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا ۵ الی ۸ سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداقل دارای سه برگ است جدا نمایید.

دقت کنید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید و سپس برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و تنها دو الی سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش خواهد یافت.

پس از برش دادن قلمه های گیاه توصیه می شود برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش پیدا کند آن ها را ابتدا به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. همچنین می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر خواهد شد.

به طور کلی می توانید هر ۵ الی ۷ قلمه را در یک گلدان بکارید و همچنین بهترین ترکیبی که می توانید برای بستر آماده کنید ترکیبی از پرلایت و پیت ماس است.

دستورالعمل کاشت گیاه آرمریا

توصیه می شود که برای بستر کشت رطوبت کافی را فراهم کنید که برای این کار در ابتدا باید روی سطح گلدان ها را با نایلون شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

برای قلمه های به دست آمده باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد و برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید و برای اینکه قلمه ها بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. البته که نور مستقیم خورشید می تواند باعث صدمه دیدن گیاه شود.

پس از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود چندین هفته نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی کامل قلمه ها می توانید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کودهای مناسب گیاهتان را تغذیه نمایید.

به طور کلی پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند را عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی کشت نمایید. توصیه می شود که پس از ریشه زایی قلمه های گیاه را زمانی که هوای محیط مناسب است به زمین اصلی برای کشت انتقال دهید.

ویژگی های گل آرمریا

شرایط مورد نیاز برای کاشت گل آرمریا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما فراهم کنید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل آرمریا پرداخته ایم:

خاک مناسب:

بهتر است بدانید که ترکیب ایده آل برای بستر گیاه آرمریا حاوی خاک شنی، ماسه ای، لومی، مرطوب به همراه زهکشی عالی است و در مقابل نیز گیاه اگر در خاک های شور، خشک و نابارور قرار گیرد رشد چندانی نخواهد داشت. در مورد کوددهی و تغذیه گیاه آرمریا نیز می توان گفت که این گیاه در طول سال نیاز به دو مرتبه کوددهی دارد که بایستی اصولی و منظم انجام شود.

شرایط لازم برای کاشت گل آرمریا

آبیاری منظم:

به صراحت می توان گفت که گیاه آرمریا در برابر کمی آبی و خشکی بسیار مقاوم است و به همین خاطر نیاز آبی کمی هم خواهد داشت. معمولا توصیه می شود در آبیاری این گیاه افراط نکنید و در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.

دما و نور:

توجه داشته باشید که بازه دمایی ایده آل برای رشد و پرورش گل آرمریا معمولا بازه منفی ۳ تا ۱۶ درجه سانتی گراد خواهد بود که اگر از این حد تجاوز کند با پژمردگی گیاهتان مواجه خواهید شد. همچنین در مورد نور مورد نیاز گیاه هم می توان گفت که آرمریا برای رشد نیاز به آفتاب کامل دارد و به عبارتی اگر در سایه قرار به سرعت از بین خواهد رفت.

بازه دمایی مورد نیاز برای رشد آرمریا

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت گل راعی و همچنین مطلب کاشت گل رز نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو