سعید جلیلی وعده انتخاباتی داد

منبع: برترین ها

35

1400/2/19

14:17


نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: اگر شما این برنامه جامع و درست را داشته باشید، سیاست خارجی شما سر سفره مردم می‌آید و آثار روابط خارجی شما را مردم با وجودشان درک می‌کنند.

فارس: سعید جلیلی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در رابطه به نحوه مدیریت سیاست خارجی گفت: "می‌توان با برنامه‌ای جامع و درست، سیاست خارجی را سر سفره مردم آورد."

بخش هایی از این گفت وگو را می خوانید:

*با روسیه می‌خواهید تعامل داشته باشید یک جور فضا می‌سازد. با چین جور دیگری. با همسایگانت یک جور. اتفاقاً هوشیاری در سیاست خارجی یعنی همین که شما بدانید اتفاقاً اینها مسیرهائی هستند که عرصه را بر او تنگ می‌کنند. او به قول خودش می‌خواهد فشار حداکثری بیاورد و شاهرگ شما را قطع کند و شما مویرگی آن‌قدر روابط را گسترش می‌دهید که او دیگر کاری نمی‌تواند بکند. مستأصل می‌شود و در افکارعمومی شما سمپاشی می‌کند. یک روز می‌گوید«چرا با همسایگانت رابطه داری؟»؛ فقط بحث چین نیست.

یک روز در این کشور فضاسازی کردند که چرا با عراق رابطه دارید؟ دو تا شایعه در فلان موضوع می‌ساختند که اتباع عراقی آمده اند و در ایران دارند این کارها را می‌کنند. مردم این چیزها را دیده‌اند. یک روز برای افغانستان مسائلی از قبیل پول‌شوئی را مطرح می‌کنند، در حالی که افغانستان یک کشور دوست و برادر است و سال‌ها ارتباط داشته‌ایم و می‌توانیم این همه صادرات به آنجا داشته باشیم. پس دشمن احساس می‌کند که این مسیر تعامل گسترده با جهان، به ویژه در عرصه‌های اقتصادی بهترین پادزهر برای زهری است که او می‌خواهد بریزد، لذا تلاش می‌کند با شیوه‌های اقتصادی یا سیاسی یا تبلیغاتی و روانی و رسانه‌ای جلوی آن را بگیرد. عرض من این است که در اینجاست که باید هوشیاری به خرج بدهیم.

*اگر شما این برنامه جامع و درست را داشته باشید، سیاست خارجی شما سر سفره مردم می‌آید و آثار روابط خارجی شما را مردم با وجودشان درک می‌کنند، یک مثالش هم همین است که شما زدید. من تقریباً به اکثر مرزهای کشور رفته و پایانه‌های مرزی را دیده‌ام. به شیخ سله (به کردی: شیخ سهله) در استان کرمانشاه رفته‌ام، ماهی‌رود در استان خراسان جنوبی و مرزهای سیستان و بلوچستان رفته و همه را دیده‌ام. در تمام این پایانه‌های مرزی، جوان رشید شما منتظر است که باری تخلیه شود و او یک کارگری ساده انجام بدهد یا کوله‌بری. یکی از ظرفیت‌های ما برای همین تبادلات و تعاملات خارجی، ظرفیت مرزنشین‌هاست. ما نزدیک به هفت میلیون مرزنشین داریم که کارت دارند که می‌توانند یک فرصت بزرگ صادراتی برای شما باشند. یعنی هر جوان مرزنشین شما به جای اینکه کوله‌بری کند، می‌تواند در حد خودش صادرکننده باشد. یک بار که برای بازدید مرزی در کردستان رفتم، با عده‌ای از این دوستان صحبت کردیم که شما چرا منتظری که باری را کوله‌بری بیاوری؟ شما می‌توانی به یک صادرکننده تبدیل بشوی.

بعد با همین مرزنشین‌ها جلساتی را گذاشتیم و درباره این بحث‌ها مفصلاً صحبت کردیم که بیائیم و وارد یک عرصه جدید بشویم. چرا جوان ما باید کوله‌بری کند و کالاهائی را با آن مشکلات ببرد؟ ما یک فرصت اقتصادی خیلی خوب هستیم. همسایگان امروز به تولیدات ما نیازمندند و این می‌تواند عرصه صادراتی خوبی برای شما باشد. یادم هست که در پایانه مرزی مریوان و بانه، با این دوستان ملاقات کردیم. می‌گفتند بعد از آن بحث‌ها، یک شرکت تعاونی تشکیل دادیم و الان داریم صادرات انجام می‌دهیم. حتی از رقم 500 میلیون دلار صحبت می‌کردند. ان‌شاءالله که اشتباه نکنم. می‌گفتند ما الان داریم این میزان کار انجام می‌دهیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو