اصول استفاده صحیح از کولر خودرو

اصول استفاده صحیح از کولر خودرو


منبع: آرگا

136

1400/2/19

15:33


یکی از تجهیزات مهم رفاهی در خودروها سیستم تهویه مطبوع و کولر می باشد که امروزه جنبه عمومی پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما را با اصول استفاده صحیح از کولر خودرو آشنا سازیم تا از این قطعه بهره بهینه و بیشتری ببرید.

اکثر رانندگان از امکان رفاهی محبوب خودرو به نام کولر، در زمان مناسب بهره نمی گیرند، در صورتی که با دانستن اصول استفاده درست از کولر می توان کارایی بهینه و طولانی تری را از آن انتظار داشت.

آشنایی با اصول استفاده صحیح از کولر خودرو

سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو یکی از مهمترین امکانات رفاهی می باشد که عمومیت پیدا کرده و همزمان با تغییرات اقلیمی و افزایش گرمای زمین نیاز به این قطعه در سال های اخیر به شدت احساس می شود. گرمای شدید موجب عصبی شدن راننده و سایر سرنشینان خودرو شده که این امر بر کیفیت رانندگی و احتمال بروز تصادف تاثیر منفی می گذارد. ضمنا بخش های دیگر اتومبیل نیز مانند روکش داشبورد دچار آسیب می شوند. با این وجود اکثر رانندگان از کولر خودرو در زمان مناسب بهره نمی گیرند و برخی رانندگان نیز همچنان بر باور اشتباه گذشته استوار بوده و بجای استفاده از نعمت کولر با توجیه های نادرست و غیرعلمی خود را متحمل گرمای شدید می سازند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با اصول استفاده صحیح و درست از کولر خودرو آشنا سازیم تا بتوانید از این ابزار رفاهی بینظیر بهره بهینه و طولانی تری ببرید.

یکی از قطعات در سیستم کولر خودرو که وظیفه روشن و خاموش کردن کولر را بر عهده دارد کلید A/C می باشد که به اشکال متفاوت در خودروهای مختلف دیده می شود. معمولا یک لامپ ال ای دی حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را نمایش می دهد. البته در برخی خودروهای مدرن این قطعه حذف شده و سیستم تهویه مطبوع همزمان با روشن شدن اتومبیل فعال شده و تنها باید دما تنظیم شود. بسیاری از افراد تصور دارند که سیستم تهویه اتومبیل شامل بخاری و کولر است ولی یک حالت دیگر نیز در این سیستم وجود دارد و آن حالت پنکه می باشد. به این صورت که هوا از بیرون بدون این که بخاری یا کولر درگیر باشند وارد اتاق خودرو می شود.

اصولا این حالت مختص زمانی می باشد که هوای درون کابین نه سرد است و نه خیلی گرم و تنها به تهویه نیاز دارد تا هوا از حالت خفگی خارج شود. خوبی انجام این کار و اصلا مزیت استفاده از سیستم تهویه و کولر جلوگیری از باز شدن پنجره ها می باشد. این عمل نه تننها مانع ورود سروصدا و آلودگی می شود بلکه با بهبود اوضاع آیرودینامیکی بدنه موجب کاهش مصرف سوخت در سرعت های زیاد و بهبود ایمنی و پایداری در جاده می گردد. فراموش نکنید که باز کردن پنجره های اتومبیل به منظور تهویه داخل اتاق بخصوص در هوای آلوده شهر یا در سرعت های بالا کار اشتباهی بوده چرا که قابلیت پایین آمدن شیشه ها در واقع برای اموری مانند گفتگو با دیگران، رد و بدل نمودن اشیا و احیانا حظ بردن از هوای آزاد در طبیعت پیش بینی گردیده است.

اگر در طی سال به کولر و فیلتر آن توجه نمی کنید و با گرم شدن هوا فقط کلید آن را فشار داده تا هوای کابین خنک گردد توصیه می شود از کولر بهره نگیرید چرا که موجب سرماخوردگی و حساسیت بینی می شود. کولر خودرو فضایی مرطوب و مناسب برای رشد قارچ ها و .. بوده از این رو تمیز کردن آن بخصوص در فصولی که گرده گیاهان در هوا پراکنده است می تواند از بروز ناراحتی های دستگاه تنفسی بخصوص افراد مبتلا به آلرژی پیشگیری کند. قابل ذکر است خنک شدن در هوای گرم بویژه در فصل تابستان، رهایی از کلافگی و خواب آلودگی بخاطر گرما و بهبود تنفس و گردش خون از مزایای استفاده از کولر در فصل گرم سال می باشد. ولی کولر نیز به مراقبت و رعایت برخی نکات در استفاده نیاز دارد تا کارکرد بهتر و بازدهی کولر خودرو بیشتر شود. از این رو در ادامه مطلب با ده اصل از اصول استفاده صحیح از کولر خودرو آشنا خواهید شد.

۱. تعویض یا تمیز کردن فیلترهای تصفیه هوا

در اغاز فصل گرما از سالم بودن کولر اتومبیل خود و کافی بودن فشار گاز آن اطمینان حاصل کنید. کولر خودرو مکانی مناسب برای رشد باکتری و قارچ ها بوده از این رو تعویض یا تمیز کردن فلیتر های تصویه هوای سیستم تهویه مطبوع جهت کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و ضمنا استفاده بیشتر و بهتر از سرمای کولر خودرو امری ضروری می باشد. استفاده از کولر در فضای داخلی اتومبیل از میزان قارچ ها و آلودگی های هوا تا ۸۰ درصد می کاهد.

برای استفاده بهینه از کولر خودرو نیاز است در طی سال دریچه های کولر را تمیز کنید. این دریچه ها در طی روز مملو از گرد و خاک و آلودگی های مختلف می شوند؛ از این رو می توانید با روش مناسبی مثلا استفاده از فوم و ابرها به تمیز کردن آن اقدام کنید. به عبارت دیگر دریچه هوایی که در قسمت بیرونی خودرو و معمولا زیر برف پاک کن و شیشه جلو جای دارد برای دریافت هوا بوده که به فیلتر مجهز هستند تا از ورود آلودگی و گرد و غبار و … به درون کابین جلوگیری کنند. از این رو شاخ و برگ های ریز جمع شده را از روی آن ها تمیز نموده یا با یک فلیتر جدید جایگزین نمایید. از اسپری های هوا نیز برای تمیز کردن آن می توانید استفاده کنید.

فیلترهای کاربردی خودرو با تصفیه هوایی که توسط ورودی های کولر به داخل اتاق دمیده می شوند از ورود ذرات و گردو غبار به داخل کابین حداقل تا زمانی که شیشه های ماشین پایین نیامده اند جلوگیری می کنند. این فیلترها را نباید با فیلترهایی که مانع ورود آلودگی به موتور خودرو می شوند اشتباه گرفت. تعویض و مکان جایگیری فیلتر هوای کابین اتومبیل در خودروهای مختلف فرق دارد. برخی از این خودروها دسترسی آسانی به فیلترهای هوای خودرو از درون کابین می دهند و برخی در زیر کاپوت این امکان را فراهم می آورند. با توجه به مدل خودروی خود و دفترچه راهنمای آن محل قرارگیری این فیلتر هوا را پیدا کنید.

در اکثر خودروها مانند برخی نسخه های پژو و خودروهای هوندا و تویوتا معمولا فیلترهوای کابین در زیر داشبورد جای دارد. که احتمالا برای دسترسی به آن ها نیاز باشد چندین پیچ را باز کنید. بعد از باز نمودن دریچه فیلترهوای کابین باید فیلتر قبلی را خارج کرده و بعد با یک فیلتر نو تعویض نمایید. تایم تعویض این فیلتر با توجه به مکان استفاده از خودرو تفاوت دارد. اما برای داشتن هوای مطبوع بهتر است سالانه یکبار به تعویض فیلتر هوای کابین اقدام نمایید.

۲. عدم روشن کردن خودرو بلافاصله پس از ورود

به یاد داشته باشید سیستم تهویه یا کولر را بخصوص هنگامی که کابین خودرو خیلی گرم شده بلافاصله پس از وارد شدن به اتومبیل روشن نکنید. بعد از وارد شدن به خودرو پنجره ها را پایین آورده و صبر نمایید تا هوای درون خودرو عوض شود. پس از چند دقیقه می توانید کولر را روشن نمایید. به این خاطر که بر اساس بررسی های صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه از خود گاز بنزن آزاد می کنند که نوعی گاز بسیار سمی و سرطان زا می باشد. احتمالا بارها بویی مشابه به بوی پلاستیک گرم شده را در خودرو احساس نموده اید. این همان بوی بنزن می باشد.

۳. روشن کردن کولر در دور موتور پایین

به خاطر داشته باشید کولر را موقعی روشن کنید که موتور در دور پایین است و از روشن نمودن آن در سرعت ها و دورهای بالای موتور اجتناب کنید تا از صدمه به کلاچ کمپرسور پیشگیری شود. در آغاز کار سرعت پنکه کولر را بیشتر کنید تا هوای گرم انباشته شده در مجاری تهویه و درون اتاق سریع تخلیه شده و ضمنا تمام سیستم هم خنک و آماده کار شود.

۴. تنظیم سرعت پنکه

پنکه یا همان فن کولر به طور معمول دارای چند سرعت قابل تنظیم می باشد. در کولرهای قدیمی مانند خودروهای امریکایی دهه ۷۰ که سیستم از ترموستات و حسگر دما بی بهره بود کمپرسور کولر با روشن شدن دکمه مخصوص از روی داشبورد با موتور درگیر شده و تفاوتی نداشت که سرعت پنکه روی چه عددی تنظیم شود چون در هر صورت کمپرسور به شکل یکنواخت به وظیفه خود عمل می کرد. در اتومبیل های امروزی کولر مجهز به ترموستات بوده و هر چه سرعت پنکه بالاتر رود گازی که در اپراتور گردش و اتاق را خنک می سازد سرمای خود را سریعتر از دست داده و دستور درگیری مجدد کمپرسور یا همان اتومات کردن با فواصل کمتر صادر می گردد. از این رو کمپرسور تایم بیشتری را درگیر بوده و مصرف سوخت بیشتر می شود.

۵. تنظیم دریچه ها

بهره گیری از کولر در هوای گرم و سفرهای طولانی به ویژه در حضور کودکان ضروری می باشد چرا که از گرمازدگی جلوگیری می کند. چنانچه دریچه های کولر جلوی خودرو قرار دارد و کودکان در ردیف عقب خودور باشند حتما طوری دریچه ها را تنظیم کنید که هوا به عقب خودرو هم برسید. ولی اگر در عقب خودرو نیز برای هر فرد دریچه ای تعبیه شده باشد می توانید طوری دریچه را تنظیم کنید که باد شدید به گردن و صورت سرنشینان عقب برخورد نکند و موجب گرفتگی ماهیچه های آن ها نگردد.

۶. قراردادن کولر درحالت گردش داخلی هوا درون تونل

استفاده از دستگاه تهویه و کولر در تونل تنها در شرایطی مناسب می باشد که امکان ورود هوا از بیرون وجود نداشته باشد. در فضای تونل ها دود و ذرات معلق فراوان بوده و اگر دستگاه تهویه روی گردش داخلی قرار نداشته باشد این آلودگی ها را به داخل کابین می کشاند. هر چند تونل های شهری تهران و بعضی تونل های بین شهری سیستم های تهویه قوی مانند جت فن ها دارند. ولی توصیه می شود در هوای آلوده کولر را بر روی حالت گردش داخلی هوا تنظیم کنید.

در فضای شهری بخصوص در ترافیک ها روشن کردن کولر در حالت ورود هوا از بیرون موجب ورود دود و ذرات معلق به داخل خودرو می شود از این رو ترجیحا در هنگام توقف یا سرعت پایین سیستم تهویه را در صورت مناسب بودن دما خاموش نمایید یا حداقل آن را روی گردش داخلی تنظیم کنید. چنانچه کولر خودرو نظیر ۲۰۶ تیپ ۵ و۶ از نوع اتومات می باشد و دارای دستگاه تنظیم دماست بهتر است آن را روی دمای دلخواه خود تنظیم نموده تا به صورت اتومات روشن و خاموش گردد.

۷. عدم استفاده از کولر در هنگام توقف یا سرعت پایین

به نظر اکثر افراد خاموش نگه داشتن کولر راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین می باشد ولی واقعیت چیز دیگری است. چنانچه در هنگام توقف یا سرعت پایین از کولر بهره بگیرید؛ بنزین بیشتر مصرف می شود ولی استفاده از آن در بزرگراه ها با سرعت بالا بنزین خیلی کمی مصرف می کند به این خاطرکه اگر در همان حال به جای روشن نمودن کولر شیشه ها را پایین آورید به دلیل از بین رفتن شرایط آیرودینامیکی خودرو مقداری به مصرف سوخت اضافه خواهد شد.

۸. روشن کردن کولر در فصول سرد

کولر حداقل هر ماه یک بار به مدت نیم ساعت حتی در فصل سرد سال باید روشن گردد تا کمپرسور درگیر شده و گاز خنک کننده به اصطلاح رسوب نکند.در صورت عدم اجرای این کار باید هر چند مدتی هزینه ای برای شارژ کولر درنظر بگیرید.  ضمنا در فصل سرد که معمولا داخل اتاق و شیشه ها را بخار می گیرد چنانچه روشن نمودن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل فایده ای نداشت به عنوان راه آخر باید در حین روشن بودن بخاری و ورد هوای گرم کلید کولر را روشن نمایید تا کمپرسور هم درگیر شود. با توجه به این که از خاصیت های کولر جذب رطوبت محیط می باشد این کار علاوه بر ادامه کاری بخاری و گرم کردن اتاق موجب کاهش رطوبت داخل گردیده و به بخارزدایی شیشه ها هم کمک می کند.

۹. عدم استفاده از کولر با شیشه های باز

موقع فعالیت کولر حرکت خودرو با شیشه های باز توصیه نمی شود. بسته بودن پنجره ها از وارد آمدن فشار زیاد به کولر جلوگیری کرده و کاهش چشمگیر مصرف سوخت با به دنبال دارد.

۱۰. خاموش کردن کولر هنگام بالا رفتن دمای آب موتور

دمای آب موتور موقع فعالیت کولر معمولا اندکی بالاتر از زمانی است که کولر روشن نیست از این رو اگر نمایشگر به مدت طولانی به ویژه در ترافیک، دمای آب را بالاتر از حد مجاز نشان داد کولر را خاموش نموده و اجازه دهید دمای موتور قدری کاهش یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو