با شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی گناباد آشنا شویم

منبع: همگردی

194

1400/2/19

20:02


گناباد یکی از نواحی تاریخی استان خراسان رضوی بوده که میتوان ردی از آن را در شاهنامه فردوسی نیز پیدا کرد. این شهر باستانی و تاریخی را میتوان جز یکی از خاص ترین نواحی استان خراسان رضوی بشمار آورد؛ خطه ای که همواره مورد توجه مسافران مشهد بوده و علاقمندان به تاریخ این مرز بوم، زمانی را به بازدید از این شهر کهن اختصاص می دهند. با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های دیدنی گناباد همراه باشید تا شما را با شماری از بهترین جاذبه های گردشگری گناباد آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با دیدنی های معروف گناباد برایتان جالب خواهد بود.

آتشکده گناباد و مسجد جامع گناباد

قدمت ساخت آتشکده گناباد بنابر بررسی های باستان شناسی، به امپراتوری هخامنشی می رسد. گمان می رود که این آتشکده منطقه ای استراتژیک در گناباد آن دوراه بود، چرا که میتوان انواع قلعه ها را در نواحی اطراف آتشکده مشاهده کرد. اگرچه قلعه های به جای مانده در این ناحیه به دوران پیش از اسلام مربوط هستند، اما از اهمیت بالای گناباد در آن تاریخ می گویند. مسجد جامع گناباد از بناهای به جای مانده از دوران خوارزمشاهیان است. بنای این مورد از دیدنی های معروف گناباد به صورت دو ایوانی طراحی شده و به شبستان، میانسرا و ایوان های شمالی و جنوبی مجهز است. انواع کتیبه های قرآنی، نقوش هندسی و کاشیکاری های فوق العاده بنا و طراحی منحصر بفردش، از مهارت معماران آن دوره حکایت دارند.

مسجد جامع گناباد

امامزاده احمد بیمرغ

این امامزاده در 35 کیلومتری شرق شهر گناباد واقع شده و از محبوب ترین اماکن زیارتی منطقه است. کتیبه قرآنی نصب شده در فضا بر معروفیت و شهرت این بنا افزوده و طی بررسی هایی که بر روی بنا صورت گرفته، مشخص شد که قدمت این بارگاه به عهد صفویه می رسد. این آرامگاه در حال حاضر از معروف ترین اماکن زیارتی گناباد بوده و هر روزه توسط گردشگران مورد بازدید قرار می گیرد.

امامزاده احمد بیمرغ

دهکده ریاب

دهکده ریاب که به عنوان یک سند تاریخی از اهمیت و قدمت منطقه گناباد حکایت دارد، در 5 کیلومتری جنوب غربی از گناباد قرار گرفته است. خانه های قدیمی، معماری کهن، بادگیرها، مساجد و آب انبارهای این روستا در نوع خود منحصر بفرد و دیدنی هستند. قدمت این روستا به دوران صفویه می رسد و از پر ترددترین سایت های گردشگری گناباد بحساب می آید.

دهکده ریاب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو