عوارض قلبی دیابت را جدی بگیرید

75

1400/2/20

15:23


هنگامی که به دیابت مبتلا می‌شوید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و تنگی عروق کرونرقرار می‌گیرید. بیماری عروق کرونر می‌تواند منجر به حملات قلبی و مغزی شود. عوارض قلبی دیابت روی گردش خون تأثیر می گذارد که باعث می شود حتی عوارض زخم های دیابتی، مشکلات شبکیه چشم و بیماری های مربوط به پا شدیدتر شود. به همین دلیل مراقبت از قلب و توجه به سلامت قلبی در هنگام ابتلا به دیابت بسیار اهمیت دارد.

عوارض قلبی دیابت را جدی بگیرید

به گزارش بهداشت نیوز،  هنگامی که به دیابت مبتلا می‌شوید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و تنگی عروق کرونرقرار می‌گیرید. بیماری عروق کرونر می‌تواند منجر به حملات قلبی و مغزی شود. عوارض قلبی دیابت روی گردش خون تأثیر می گذارد که باعث می شود حتی عوارض زخم های دیابتی، مشکلات شبکیه چشم و بیماری های مربوط به پا شدیدتر شود. به همین دلیل مراقبت از قلب و توجه به سلامت قلبی در هنگام ابتلا به دیابت بسیار اهمیت دارد.

تعریف دیابت

دیابت یا بیماری قند از شایع ترین بیماری های متابولیکی به شمار می‌رود. در واقع این بیماری در اثر کاهش تولید انسولین و یا کم شدن قدرت آن در تجزیه مواد قندی ایجاد می‌شود. به طور کلی سه نوع دیابت وجود دارد:

دیابت نوع 1: در این نوع دیابت لوزالمعده قادر به تولید انسولین نیست. بدون انسولین کافی، گلوکز نمی‌تواند وارد سلول ها شده و در خون باقی می‌ماند. در دیابت نوع 1 فرد تا آخر عمر باید انسولین مصرف کند.

دیابت نوع 2: در این نوع دیابت لوزالمعده انسولین تولید می‌کند اما مقدار آن برای هدایت گلوکوز به درون سلول ها کافی نیست.

دیابت حاملگی: در این بیماری، سطح قند خون زنان باردار، بالا می‌رود. این شرایط معمولاً موقتی است.

عوارض قلبی عروقی دیابت

در افراد دیابتی تغییراتی در رگهای خونی ایجاد می شود مانند ضخیم تر شدن لایه های رگ های خونی که منجر به کاهش جریان خون در عروق می شود.

باریک شدن رگ های خونی، علاوه بر عروق خون رسان قلب، می‌تواند سایر قسمت های بدن این افراد مانند بازوها یا پاها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در این حالت فرد به بیماری عروق محیطی (PVD) مبتلا می شود که در صورت عدم درمان مناسب، می‌تواند منجر به قطع عضو شود.

عوارض قلبی دیابت را جدی بگیرید

به مروز زمان، دیابت می‌تواند به عروق خونی و اعصاب آسیب بیشتری برساند. با اختلال جریان خون در رگ ها، مشکلات قلبی عروقی یا سکته مغزی رخ می دهد.

هر چه میزان قند خون و نوسانات آن در فرد بیشتر باشد، احتمال ابتلای او به عوارض قلبی دیابت به خصوص بیماری عروق کرونر قلب نیز افزایش می‌یابد.

احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در سنین جوانی به دلیل وجود دیابت نسبت به افراد سالم بیشتر است. در افراد بزرگسالی که دچار بیماری دیابت هستند، مرگ در اثر عوارض قلبی و سکته تقریباً دو برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی است. همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در زنانی که دیابت دارند سه برابر بیشتر است.

مشکلات چشمی، نفروپاتی و نروپاتی از دیگر عوارض مربوط به دیابت هستند.

شایع ترین عوارض قلبی دیابت

سکته قلبی و سخت شدن عروق کرونر و یا آترواسکلروزیس که ناشی از تجمع کلسترول در عروقی است که مسئول رساندن غذا و اکسیژن به قلب هستند از شایع ترین عوارض قلبی دیابت محسوب می‌شوند.

نحوه تشخیص بیماری های قلبی عروقی در افراد دیابتی

در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، نخست پزشک معالج فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همانند موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • فشار خون بالا
  • چربی خون بالا
  • استعمال دخانیات
  • چاقی
  • سابقه بیماری های قلبی و عروقی در خانواده
  • علائم بالینی همچون درد قفسه سینه، تنگی نفس و ...

در گام بعدی در صورتی که پزشک به وجود عوارض قلبی دیابت مشکوک شود، از آزمایش های تشخیصی زیر استفاده می‌کند:

پس از انجام آزمایش های مورد نیاز، پزشک با توجه به علائم، فاکتورهای خطر و بررسی آنها، می‌تواند وجود یا عدم وجود بیماری های قلبی عروقی را تشخیص داده و روش های مناسبی را جهت درمان و کنترل عوارض قلبی دیابت اتخاذ کند.

پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی دیابتی

علاوه بر اینکه دیابت روی عملکرد رگ های خونی و قلب تأثیر می‌گذارد، اما عوامل دیگری همچون چربی و فشار خون بالا نیز در بیماران دیابتی مهم است.

برای کنترل یا کاهش عوارض قلبی دیابت، داشتن یک سبک زندگی سالم و کنترل دیابت، بسیار حیاتی و مهم است. با رعایت موارد زیر می‌توانید از آسیب عروق خونی و قلب جلوگیری کنید:

  • سطح قند خون را همواره بررسی کنید. از آنجا که نوسان قند خون یک عامل خطرناک مهم برای بیماری های قلبی و مغزی است، نگه داشتن سطح قند خون در حد طبیعی را در اولویت قرار دهید.
  • داروهای کنترل قند خون را طبق دستور پزشک به موقع مصرف کنید و هرگز به صورت خودسرانه مصرف آنها را قطع، کم یا زیاد نکنید.
  • یک رژیم غذایی متنوع از میوه و سبزیجات سالم داشته باشید. از مصرف قند های ساده، چربی های اشباع و فست فوت پرهیز کنید.
  • فعالیت فیزیکی داشته باشید و حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
  • سطح کلسترول و فشار خون خود را کنترل کنید و آن ها را در حد طبیعی نگه دارید.
  • از مصرف دخانیات همچون سیگار و قلیان به شدت دوری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.
  • چکاپ های دوره ای سلامت قلب داشته باشید.

همواره به علائم بالینی خود توجه داشته باشید و در صورت تغییر در آنها فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. انجام معاینات دوره ای قلب، بررسی کلسترول، فشار خون و اندازه گیری نبض در پاها بسیار حائز اهمیت است.

دیابت کنترل نشده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. بیماران دیابتی در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب، نابینایی، قطع عضو و نارسایی کلیه قرار دارند. بهترین راه برای تشخیص عوارض قلبی دیابت انجام معاینات منظم سلامت قلب است. اگر دچار دیابت هستید، می‌توانید سلامت قلب خود را با مدیریت قند خون، فشار و کلسترول خون حفظ کنید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو