کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت

منبع: همگردی

193

1400/2/21

08:01


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت.

گویی کرونا شور و شوق صنعت سبز گردشگری را به نفس هایی خسته و ناخوش احوال مبدل کرده و تن نحیف آنها را شکننده ساخته است. کرونا نشان داد خانه های بوم گردی چون نوزادی نوپا نیاز به حمایت دارند و در صورت عدم حمایت به طور قطع باید منتظر خاموش شدن یک به یک چراغ صنعت سبز گردشگری این خانه ها بود، صنعت جدیدی که تا پیش از کرونا می رفت تا به عنوان یکی از مشاغل مولد و اشتغالزا و البته درآمدزا و فانتزی اشتغال پایدار را با مهاجرت های معکوس برای جوانان روستا رقم بزند و با توسعه پایدار گردشگری و تقویت بوم گردی ضمن کمک به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت های قدیمی و ارزشمند کشور نیز مهیا سازد.

اما اکنون فعالان این عرصه در روزهای درگیری با شیوع ویروس کرونا از احوال ناخوش اقامتگاه های بوم گردی و عدم توان بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی می گویند. در این بین اکوتوریسم و صنعت سبز گردشگری استان همدان و به تبع آن شهرستان اسدآباد نیز از آسیب های کرونا بی نصیب نمانده و نفس خسته خانه های بوم گردی آن به شماره افتاده و روزگار اقتصادی را به سختی می گذرانند.

رئیس انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی استان همدان پیرامون اینکه کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت، گفت: در تعطیلات نوروز کمتر از 10 درصد ظرفیت کل اقامتگاه های بوم گردی سطح استان پذیرش مهمان داشته اند.

مهدی غنی پارسا افزود: در سطح استان همدان در حال حاضر 23 اقامتگاه بوم گردی فعال وجود دارد که به علت شیوع کرونا و رکود جذب و پذیرش مهمان در تعطیلات عید و عدم توانایی در پرداخت هزینه های جاری به ناچار مجبور به تعطیلی شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به رعایت پروتکل ها هیچ موردی از مسافران اقامتگاه های بوم گردی و پرسنل و همکاران اقامتگاه ها و سایر مراکز از این دست در استان همدان گرفتار کرونا نشده اند، خاطرنشان کرد: کلیه مجموعه اقامتگاه های بوم گردی استان توسط انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی و نیز میراث فرهنگی تحت نظارت و کنترل قرار داشتند و برای مهمان پذیری در تعطیلات عید با توجه به اینکه این اقامتگاه های مجاز دارای مجوز رسمی هستند، کد ملی افراد مهمان در سامانه جانا مربوط به میراث فرهنگی ثبت شده و از این طریق میتوان صحت و سقم گفته های بنده را بررسی و ملاحظه کرد چه تعداد از افراد در این اقامتگاه ها دچار کرونا شده اند؟

غنی پارسا خاطرنشان کرد: در اقامتگاه های بوم گردی براساس پروتکل های بهداشتی نهایت دقت در راستای سلامتی همکاران و مسافران انجام می گیرد و در تعطیلات عید نهایت حساسیت را در کل مجموعه اقامتگاه های بوم گردی شاهد بودیم.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کرونا هم با رعایت پروتکل ها کنترل و حساب شده و تحت نظارت های دقیق میتوان صنعت سبز گردشگری استان را حفظ کرده و به نظاره خاموش شدن چراغ گردشگری خانه های بوم گردی ننشینیم، ادامه داد: با راهکارهای جدی و لازم توسط دولت باید بانک ها تحت کنترل قرار گرفته و قانع شوند که حداقل تنفس و امهال را به اقامتگاه های بوم گردی در راستای بازپرداخت اقساط عقب افتاده خود بدهند چراکه این امر قانون است و بانک ها موظف به تبعیت از قوانین هستند و این قوانین مربوط به کشور دیگری نیست که بانک ها بخواهند تصمیمات ستاد کرونا را در این شرایط غیرعادی پشت گوش انداخته و نسبت به عدم امهال پافشاری و اصرار داشته باشند.

غنی پارسا همچنین با تأکید بر اینکه حتماً نباید کمک های صندوق ستاد حوادث غیرمترقبه برای سیل و زلزله باشد، مطرح کرد: از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه نیز دولت می تواند در شرایط موجود با کمک این صندوق به کمک صنعت سبز گردشگری آمده و در شرایط کرونا و آسیب های آن اقامتگاه های بوم گردی را حمایت کند.

رئیس انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی استان همدان بیان کرد: با توجه به وضعیت کرونا و محدودیت های کرونایی و مسدود بودن راه ها اقامتگاه های بوم گردی سطح استان به تبع سراسر کشور در حال حاضر دارای مهمان و مسافر نبوده و عملاً تعطیل هستند.

وی با اشاره به آسیب کرونا به خانه های بوم گردی افزود: در حال حاضر بسیاری از اقامتگاه ها به علت آسیب های کرونایی و رکود وضعیت گردشگری و عدم توانایی در پرداخت هزینه های جاری اقامتگاه های بوم گردی خود قادر به ادامه فعالیت نبوده و بازپرداخت اقساط وام های اشتغالزایی و نیز تسهیلات کرونایی برای آنها به دغدغه ای بزرگ مبدل شد که براساس دستورالعمل ستاد کرونا قرار بود این وام ها توسط بانک ها امهال داده شوند اما بانک ها عملاً زیر بار نرفتند.

غنی پارسا اضافه کرد: در حال حاضر اقامتگاه های بوم گردی سطح استان به شدت تحت فشار قرار دارند و مدام به ضامن ها در رابطه با دیرکرد اقساط تسهیلات توسط بانک ها گزارش داده می شود که برای حل این مشکل با سازمان بازرسی میراث فرهنگی، استانداری و حتی با معاون گردشگری وزارتخانه مستقیم در این رابطه در ارتباط هستیم.

وی با اشاره به اینکه اقامتگاه های بوم گردی این روزها چشم انتظار برنامه ریزی های پویا و هوشمند هستند، تصریح کرد: برای جبران خسارت حداقل ترین کار این بوده که از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه برای کمک به گردشگری اقدامی صورت گیرد.

وی مطرح کرد: به علت شرایط موجود در حال حاضر اقامتگاه های بوم گردی سطح استان یکی پس از دیگری برای همیشه از چرخه صنعت سبز گردشگری خارج شده و اعلام تعطیلی می کنند که در همین راستا تاکنون دو مورد از اقامتگاه ها رسما اعلام تعطیلی کرده اند.

غنی پارسا با اشاره به تعطیلات نوروز امسال و برنامه ریزی های لازم برای فعالیت خانه های بوم گردی با رعایت پروتکل ها با توجه به تصمیم ستاد کرونا و خوشحالی امیدبخش صاحبان خانه های بوم گردی در راستای روشن شدن دوباره چراغ گردشگری و مهمان پذیری خانه های بوم گردی گفت: متأسفانه بدلایل برخی اطلاع رسانی های نادرست مبنی بر عدم مهمان پذیری خانه های بوم گردی به علت شرایط کرونا بسیاری از خانه های بوم گردی در تعطیلات عید 1400 باز هم با کسادی بازار مواجه شده و امید خانه های بوم گردی دوباره به بن بست برخورد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از زمان سیل و بارندگی های سیل آسای نوروز سال 98 تاکنون چراغ اقامتگاه های بوم گردی سطح استان رو به ناخوشی بوده و باید برای مداوای این حال ناخوش خانه های بوم گردی سطح استان همدان تدبیری اندیشیده شود در غیر این صورت باید به نظاره خداحافظی صنعت سبز گردشگری استان بنشینیم.

غنی پارسا بیان کرد: برای مداوای ناخوش احوالی خانه های بوم گردی نیاز به نسخه ای شفابخش و حمایت همه جانبه از وزارت میراث فرهنگی تا وزارت بهداشت، استانداری ها و فرمانداری ها بوده تا در کنار حمایت ها با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانند همچون گذشته به فعالیت های خود ادامه داده و صنعت سبز گردشگری استان و کشور را حفظ کرده و رونق بخشند ضمن اینکه باید از هم اکنون به فکر صنعت سبز گردشگری در دوران پساکرونا نیز باشیم.

وی با اشاره به ضرورت پشتیبانی و حمایت از فعالان این بخش ادامه داد: باید توجه داشت که هنوز خطر شیوع کرونا وجود دارد و باید هر اقدامی در این زمینه با توجه و رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود، اما آنچه بدیهی است لزوم ایجاد ظرفیت لازم برای توسعه گردشگری در این بخش ضمن رعایت پروتکل ها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد هم با اشاره به تعطیلی تمامی خانه های بوم گردی و سفره خانه های سنتی روستاهای هدف گردشگری شهرستان به علت شرایط کرونا گفت: متأسفانه از ابتدای سال تاکنون به علت تداوم شرایط کرونا و محدودیت های جدید کرونایی خانه های بوم گردی شهرستان به تبع خانه های بوم گردی سراسر کشور جذب مسافر نداشته اند و این امر اوضاع گردشگری روستاهای هدف را ناخوش احوال کرده است.
کامران اکبری شایگان یادآور شد: خانه های بوم گردی در حال حاضر در کنار کسادی و رکود بازار گردشگری درگیر پرداخت تسهیلات کرونایی خود بوده و به علت شرایط بد اقتصادی خود قادر به پرداخت اقساط تسهیلات خود نیستند و بانک های عامل نیز در این رابطه کمک لازم را با آنها در رابطه با معوقات یا امهال بانکی ندارند که نیاز است در این زمینه برای مرتفع شدن مشکل خانه های بوم گردی با بانک ها چاره ای اندیشیده شود.

مسئول یکی از خانه های بوم گردی روستای گردشگری ملحمدره شهرستان اسدآباد گفت: بیشترین آسیب از کرونا را خانه های بوم گردی دیده اند و اگر چه در حال حاضر فعال هستند اما به علت بسته بودن راهها عملاً مسافری نداشته و در تعطیلی به سرمی برند.

لیلا حسینی با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز امسال اقامتگاه بوم گردی تنها دارای 25 مسافر برای اقامت شبانه بوده است، تصریح کرد: تنها منبع درآمد بنده از محل این اقامتگاه بوم گردی بوده و در حال حاضر با توجه به شرایط موجود به نان شب خود نیز محتاج شده ایم و بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی نیز برایمان غیرممکن شده است.

وی با بیان اینکه سنگینی سایه کرونا تمامی خانه های بوم گردی روستای ملحمدره را دچار مشکل کرده و این در حالیست که هر ساله روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور پذیرای مهمانان بسیاری بود، مطرح کرد: در حال حاضر روستای ملحمدره دارای چهار خانه بوم گردی بوده که از این تعداد تنها دو خانه فعال هستند و این دو نیز به علت نبود مسافر و مهمان اقامتی عملاً تعطیل بشمار می روند.

حسینی با اشاره به اینکه به علت بسته بودن راه ها حتی از سطح استان همدان نیز مسافر نداریم، خاطرنشان کرد: برای عبور از این وضعیت و کاسته شدن از دغدغه های اقتصادی صاحبان اقامتگاه های بوم گردی در زمینه بازپرداخت اقساط بانکی نیاز است دولت بانک ها را متقاعد به موافقت با امهال بازپرداخت اقساط وام های خانه های بوم گردی در زمینه تسهیلات کرونایی و اشتغالزایی کرده و نیز تسهیلات مناسب تر با نرخ سود کمتری را برای این اقامتگاه ها به جهت حمایت درنظر بگیرد.

وی بیان کرد: تسهیلات کرونایی شش میلیون تومانی را در سال گذشته اخذ کرده ام و به علت نیمه تعطیل بودن اقامتگاه بوم گردی خود و کاهش درآمد در حال حاضر توان باز پرداخت اقساط این تسهیلات با نرخ سود 12 درصد را ندارم.

مسئول یکی از سفره خانه های سنتی روستای گردشگری ملحمدره یادآور شد: از زمان شیوع کرونا اقامتگاه های بوم گردی و سفره خانه های سنتی در حال در جا زدن بوده و هزینه های دخل و خرج با هم همخوانی ندارد.

ابوالفضل ابراهیمی با اشاره به ناتوانی اقامتگاه های بوم گردی در بازپرداخت اقساط بانکی خود و به صفر رسیدن درآمد اقامتگاه های بوم گردی با چنین وضعیتی تصریح کرد: برای احداث سفره خانه سنتی در روستای گردشگری ملحمدره بخشی از اعتبار را از طریق اخذ تسهیلات بانکی تأمین کرده بودیم که در شرایط کرونا و نبودن مهمان و مسافر قادر به بازپرداخت اقساط نیستیم و این در حالیست که ماهیانه باید 12 میلیون تومان قسط بدهیم ضمن اینکه در این شرایط هزینه بیمه را نیز باید از جیب خود پرداخت کنم.

وی با بیان اینکه متأسفانه به علت شرایط کرونا چهار تا پنج نفر از نیروهای سفره خانه ام بیکار شده اند، مطرح کرد: در این وضعیت نیاز است بانک ها با مشتریان خود مدارا کرده و نسبت به امهال اقساط بانکی آنها اندکی تأمل کنند.

ابراهیمی خواستار حمایت و برنامه ریزی در جهت گردشگری هایی منعطف در روزهای شیوع ویروس کرونا و یا حمایت های مناسب از فعالان این عرصه در روزهای درگیری با شیوع ویروس کرونا شد.

مسئول یکی از خانه های بوم گردی گردشگری ترخین آباد شهرستان اسدآباد هم که از دو سال پیش خانه پدری را به اقامتگاه تبدیل کرد، گفت: با وجودی که خانه بوم گردی زیر نظر اداره میراث فرهنگی در تعطیلات عید نوروز دارای تور مجاز بوده، اما از نظر جذب مهمان و مسافر تعریفی نداشته و با توجه به این شرایط در حال حاضر به علت نبود مسافر عملاً تعطیل است.

کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو