آن ‌هم در شرایطی که تاکنون چهره‌های متعددی از جریان‌های مختلف سیاسی پیشگام شده و حضورشان در ستاد انتخابات، از آنجا که صراحتا از تمایل‌شان سخن گفته‌اند، قطعی است و بسیاری از چهره‌ها نیز اگر چه خود کلامی در این رابطه نگفته‌اند اما گمانه‌زنی‌هایی درباره‌شان مطرح شده و می‌شود و باید دید در روزهای پیش ‌رو گذرشان به ستاد انتخابات می‌افتد یا نه؟

 تا این جای کار در شرایطی که در جریان اصلاحات قرار به نام‌نویسی ۱۴ نفر بود اما در حال حاضر گفته می‌شود که احتمالا ۱۲ نفر از این ۱۴ چهره سیاسی اصلاح‌طلب به ‌طور تشکیلاتی و در چارچوب «جبهه اصلاحات ایران» اعلام کاندیداتوری خواهند کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، مصطفی تاج‌زاده از فعالان سیاسی مشهور جریان اصلاحات، مسعود پزشکیان نماینده مجلس، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، محمد شریعتمداری وزیر کار، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، زهرا شجاعی، کنشگر سیاسی، شهیندخت مولاوردی، دستیار سابق رییس‌جمهوری در امور شهروندی، عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی دولت روحانی و صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان افرادی هستند که به «جبهه اصلاحات ایران» برنامه ارائه کرده و بنا بر قرار از پیش تعیین ‌شده در این نهاد اجماع‌ساز نام‌نویسی می‌کنند. در این میان اما تکلیف محمدجواد ظریف و محمدرضا عارف که ازقضا جزو ۵ نفر نخست فهرست ۱۴ نفره پیشنهادی بودند، هنوز نامشخص است و به‌خصوص احتمال کاندیداتوری ظریف بسیار اندک است. بماند که این احتمال در مورد اسحاق جهانگیری نیز مطرح شده است.

در میان اصلاح‌طلبان اما افراد دیگری هم هستند که به‌ طور مستقل نام‌نویسی می‌کنند. محسن مهرعلیزاده و محسن رهامی ازجمله این افراد هستند. همزمان اما نام علی مطهری و علی لاریجانی که این سال‌ها به عنوان اصولگرایان میانه‌رو نزدیک به جریان اصلاحات شناخته می‌شوند نیز مطرح است. با این تفاوت که اولی صراحتا اعلام کاندیداتوری کرده و دومی، هنوز کلامی نگفته است. هر چند گمانه‌زنی‌ها درباره نام‌نویسی لاریجانی تقویت شده و دیروز هم جمعی از نمایندگان ادوار مجلس در بیانیه‌ای از او برای نام‌نویسی دعوت کردند.

قاعده‌ای نانوشته بر انتخابات حاکم است که گزینه‌های اصلی اغلب کاندیداتوری خود را پیشاپیش اعلام نمی‌کنند در ساعات پایانی مهلت نام‌نویسی به وزارت کشور مراجعه می‌کنند. البته با توجه به اخبار منتشر شده احتمالا سیدابراهیم رییسی روز عید فطر به وزارت کشور می‌رود اما هنوز خبری از ورود محمدباقر قالیباف به انتخابات نیست. سعید جلیلی از دیگر گزینه‌های اصلی اصولگرایان است، هر چند تاکنون در این باره صحبت نکرده است. اما در این بین محمود احمدی‌نژاد هم حاضر است و از ماه‌ها پیش فعالیتش را معطوف به انتخابات دنبال می‌کند. اصولگرایان نیز اگر چه در چند نهاد موازی از گزینه‌هایی تا حدودی مشخص صحبت می‌کنند اما حتی در این جمع نیز با چهره‌هایی چون عزت‌الله ضرغامی مواجهیم که نامه موحدی‌کرمانی و شورای وحدت را دریافت کرد و جواب منفی داد.

از دیگر سو چهره‌هایی با پیشینه نظامی نیز از عزم‌شان برای اعلام کاندیداتوری گفته‌اند و رستم قاسمی، سعید محمد، محسن رضایی و حسین دهقان از شاخص‌ترین چهره‌های دارای پیشینه نظامی هستند. اما چهره‌هایی چون سردار علیرضا افشار فرمانده اسبق بسیج و معاونت وزیر کشور دولت نهم نیز هستند که رسما اعلام کاندیداتوری کرده است. سرتیپ محمدحسن نامی، عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی نیز پیش از این اعلام کاندیداتوری کرده بود.

سیاسیونی که از مجلس کنونی پیشگام شدند هم کم نیستند؛ گزینه‌هایی ازجمله سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد، نواب رییس مجلس و فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس. صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران، شاهین محمدصادقی مسوول سابق سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و سیدعباس نبوی مدیر موسسه تمدن و توسعه اسلامی دیگر افرادی هستند که طی روزهای گذشته از تمایل‌شان به نام‌نویسی و ورود به صحنه انتخابات پرده برداشته‌اند.