غذای عروس هلندی و نکاتی برای پرورش این پرنده

غذای عروس هلندی و نکاتی برای پرورش این پرنده


منبع: آرگا

255

1400/2/21

10:06


غذای عروس هلندی باید دارای ویتامین و پروتئین باشد.عروس هلندی یک پرنده بسیار زیبا می باشدکه نگهداری از آن دشوار نیست فقط باید غذاهای مورد علاقه این پرنده دوست داشتنی و ویژگی محیط نگهداری آن را بدانید.

عروس هلندی یک نوع پرنده بسیار زیبا و دوست داشتنی از خانواده طوطی های کاکل دار و کوچک ترین عضو این خانواده از لحاظ جثه می باشد نژادهای مختلفی دارند که معروف ترین آن ها لوتینو و خاکستری است، این پرنده زیبا در بین ایرانی ها طرفدار زیادی دارد. این پرنده به دانه های ارزن علاقه زیادی دارد ولی بیش از حد خوردن دانه ارزن باعث می شود عروس هلندی دچار کمبود ویتامین و پروتئین شود در این مقاله به غذای عروس هلندی و پرورش آن می پردازیم.

غذای مورد علاقه عروس هلندی

برای این که این پرنده زیبا و دوست داشتنی به خوبی رشد کند باید بدانید چه غذاهای را برای آن فراهم کنید غذای عروس هلندی باید همه ویتامین ها و پروتئین های لازم را داشته باشد، پس بهتراست غذای این پرنده از تنوع زیادی برخوردارباشد، زیرا غذای تکراری همان طور که برای شما خسته کننده است برای او نیز خسته کننده می باشد و همچنین باعث کاهش اشتها نیز می شود، و پس مدتی به انواع بیماری ها مبتلا می شود پس یک رژیم  غذای خوب و سالم برای این پرنده دوست داشتنی به این صورت است که، یک قسمت از چهار قسمت غذای روزانه این پرنده باید حاوی پلت، یک چهارم آن مخلوط دانه و تخمه ، یک چهارم بعدی سبزیجات و میوه و بقیه می تواند شامل برنج پخته، ذرت،نان، ماکارانی، گوشت سفید و…باشد.

غذاهای مناسب برای عروس هلندی

غذای عروس هلندی باید شامل میوه ها، سبزیجات، آجیل ها و…می شود اما نیازی به این نیست که همه این ها با هم به عروس هلندی داده شود می توانید برای این پرنده زیبا صبحانه از تخم مرغ آب پز به همراه کمی خیارو هویج استفاده کنید، زیرا پرندگان برای رشد و تکثیر به پروتئین نیاز زیادی دارند. همانطور که در بالا گفته شد عروس هلندی به دانه ارزن و…علاقه زیادی دارد بنابراین می توانید از انواع تخم ها مانند تخم کتان، شاهدانه، گشنیز، و حبوبات و … به عنوان ناهار استفاده کنید و برای شام این پرنده نیز می توانید از انواع سبزیجات و میوها استفاده کنید. مواردی که برای وعده ای غذایی عروس هلندی گفته شد صرفا مثال بود و شما میتوانید با توجه به سلیقه پرنده تان غذا های مورد علاقه اش را به او بدهید فقط تنوع غذایی را رعایت کنید.

سبزیجات مورد علاقه عروس هلندی

غذای عروس هلندی باید دارای سبزیجات نیز باشد، عروس هلندی علاقه زیادی به سبزیجاتی مانند سیب زمینی، چغندر، گوجه فرنگی پخته و…دارند می توانید با توجه به ذائقه پرنده سبزیجات مختلفی را برنامه غذایی بگنجانید.

میوه مورد علاقه عروس هلندی

عروس هلندی به میوهای زیادی علاقه دارد از جمله هلو،گلابی، پرتقال، موز، سیب و…فقط دقت داشته باشید که میوه را قبل از در اختیار گذاشتن پرنده به خوبی بشویید، زیرا امکان دارد که میوه  سم پاشی شده باشد.

نقش مولتی ویتامین ها در رشد پرنده

اگر عروس هلندی به خوردن میوه و سبزیجات که دارای ویتامین و مواد معدنی هستند علاقه ای نداشت، باید در این گونه موارد مولتی ویتامین در آب آشامیدنی بریزید اما اگر پرنده خوش اشتها باشد نیازی به این کار نیست.

غذاهایی که برای عروس هلندی ضرر دارد

غذای عروس هلندی که برایش مضر است شامل: شکلات، کافئین، کاهو، کلم،و چربی می باشد  و حتما قفس پرنده را در قسمت بالای اتاق قراردهید تا از دسترس کودکان دور باشد و از دادن خوراکی های مضر مانند چیپس و پفک خودداری شود.

نکاتی برای پرورش عروس هلندی

اولین مرحله برای پرورش عروس هلندی باید به محل نگهداری دقت کنید، زیرا مکان پرورش آن ها باید به گونه ای باشد که در جای پر رفت و آمد نباشد و از دود و بو هم دور باشد، زیرا این پرندگان نسبت به دود حساس هستند عروس هلندی به خاطر اجتماعی بودنش هم می توانید در قفس نگهداری کنید و هم به صورت گله ای فقط توجه داشته باشید که باید مکان نگهداریش به گونه ای باشد که پرنده به راحتی بتواند پرواز کند به همین دلیل پرورش گله ای برای این پرنده بهتر است، همیشه در پرورش پرنده باید دما و رطوبت را در نظر بگیرید که دمای ۲۷-۳۵ درجه سانتی گراد بسیار مناسب است و برای تامین رطوبت از دستگاه های رطوبت ساز الکتراسونیک استفاده کنید و یا یک دستمال خیس روی قفس قرار دهید. در فصل گرم به منظور خنک نگه داشتن عروس هلندی باید هفته ای سه بار به استحمام پرنده بپردازید، حال برای آشنایی با راهنمای شستن عروس هلندی می توانید د راینجا کلیک کنید.

همچنین در فصل زمستان نیز دقت داشته باشید که دمای محیط برای پرنده مناسب باشد که احساس سردی نکند و از طرفی هم دمای محیط به حدی بالا نباشد که عروس هلندی دچار گرمازدگی شود. در فصل زمستان به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی هوای خانه گرم می شود، بنابراین برای ایجاد رطوبت در محیط خانه می توانید کتری را پر از آب کنید و روی حرارت یا بخاری قرار دهید.

عروس هلندی دارای نژاد های مختلفی هستند

مصرف دان های انرژی زا و تقویت کننده در غذای پرنده

به منظور سلامتی هر چه بهتر عروس هلندی، لازم است تا تغذیه این پرنده متنوع بوده و دارای مواد معدنی و ویتامین های متنوعی باشد. حال با افزودن انواع دان مانند دانه ارزن، تخم کتان، تخم آفتابگردان، کافیشه و شاهدانه غذای پرنده تکمیل تر می شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که از دادن دان های قوی به مقدار زیاد و به صورت روزانه به عروس هلندی باید خودداری شود.

حال بهتر است از دان های مقوی بعد از بلوغ پرنده و به منظور جوجه کشی در تغذیه آن مورد استفاده قرار دهید و در برنامه غذایی اش از این دان ها به مقدار کمی و نیز هر ۳ تا ۴ روز یکبار مصرف شود. همچنین به منظور تامین پروتئین مورد نیاز پرنده نیز می توانید از حبوبات پخته شده و سفیده تخم مرغ آبپز استفاده کنید.

تامین کلسیم مورد نیاز پرنده

یکی از نیاز های مهم عروس هلندی برای رشد، کلسیم است، در واقع نوک آنها به منظور عدم رشد بیش از اندازه و نیز سفت و محکم شدن به کلسیم نیاز دارد. ضمن اینکه نوع ماده این پرنده برای تخم گذاری به کلسیم وابسته است، زیرا مقدار کلسیم در شکل گرفتن پوسته تخم پرندگان لازم و ضروری می باشد.

تغذیه عروس هلندی

بنابراین لازم است مقداری پودر صدف، کف دریا و پوست تخم مرغ پخته شده را که به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده اید با یکدیگر ترکیب کرده و در اختیار پرنده قرار دهید. همانطور که گفتیم؛ استفاده از انواع مولتی ویتامین هم برای تغذیه کامل عروس هلندی ضروری است که هر سه هفته یکبار باید مورد استفاده قرار گیرد، برای خوراندن مولتی ویتامین به پرنده می توانید آن را درون ظرف آب بریزید.

نکته : استفاده از مواد غذایی و خوراکی هایی مثل پیاز، آووکادو، سیر، قارچ، شکلات، غذا های چرب و شیرین و شور خانگی و نیز انواع لبنیات برای این پرنده ممنوع بوده و نباید به هیچ عنوان در برنامه غذایی آن مورد استفاده قرار گیرد.

نکاتی در مورد پرورش عروس هلندی

  • روزی حداقل یک ساعت از وقت خود باید با بازی و تعامل با این پرنده زیبا بپردازید.
  • به دلیل اینکه عروس هلندی به خارج از قفس علاقه زیادی دارد، در خارج از قفس یک نشیمن گاه Tشکل درست کنید .
  • روزنامه را در کف قفس قراردهید و سعی کنید که هر روز آن را عوض کنید تا دچار بیماری و عفونت های باکتریایی نشود.
  • هر روز ظرف آب و غذای پرنده را بشویید و غذا و آب تازه برای این پرنده زیبا و دوست داشتنی قرار دهید.

رژیم غذایی عروس هلندی

امیدواریم از مطالب گفته شده در مورد تغذیه عروس هلندی و پرورش آن لذت برده باشید، اگر می خواهید اطلاعات بیش تری در زمینه دانستنی ها و اطلاعات عمومی داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو