موارد استفاده قطره سینالون و آنچه باید درباره مصرف این دارو بدانید

موارد استفاده قطره سینالون و آنچه باید درباره مصرف این دارو بدانید


منبع: آرگا

258

1400/2/21

11:51


برای مشاهده اطلاعات جامع قطره سینالون یا همان اشک مصنوعی می توانید، با این نوشتار از آرگا همراه شوید.

قطره سینالون در طبقه بندی دارویی از جمله قوام دهنده ها و سوسپانسیون کننده های دارویی می باشد. محلول استریل یک بار مصرف دارو در داخل ویال های پلاستیکی ۰.۵ml می باشند و هر جعبه حاوی بروشور و ۵۰ عدد ویال است.

قطره سینالون

این محلول استریل چشمی فاقد هرگونه ماده نگهدارنده می باشد و هر ۱۰۰ML از این محلول حاوی ۰/۳g هیدروکسی پروپیل متیل سلولز است.

موارد مصرف :

استفاده از این قطره چشمی در موارد کاهش (کمبود) ترشح اشک و برای برطرف کردن خشکی چشم و همچنین به منظور تحریک چشم برای افرادی که دچار التهاب خشک قرینه و ملتحمه می باشند، توسط چشم پزشک تجویز می گردد. این محلول استریل جایگزینی برای اشک می باشد، که به عنوان نرم کننده، چشم را مرطوب می کند و در موارد کاهش ترشح اشک موجب تهسیل در پلک زدن می گردد.

موارد مصرف سینالون

مکانیسم اثر قطره اشک مصنوعی

هنگامی که ترشح اشک و رطوبت سطح چشم کاهش پیدا می کند، ثبات لایه اشک ممکن است از بین برود و موجب شکسته شدن سریع این لایه و ایجاد نقاط خشکی در سطح قرنیه شود. در نتیجه باعث تحریک قرنیه و کاهش بینایی می گردد. از علائم خشکی چشم سوزش، خارش، احساس گزش، ترشح چسبناک در داخل چشم و اطراف آن، احساس وجود جسم خارجی در چشم، خستگی چشم بعد از کمی مطالعه، عدم تحمل به استفاده از لنزهای تماسی و تحریک چشم در اثر باد، دود و کشیدن سیگار می باشد. که استفاده از اشک مصنوعی سبب مرطوب شدن و نرمی سطح چشم می شود، همچنین ضخامت لایه اشک و ثبات آن افزایش پیدا می کند.

میزان مصرف این دارو:

استفاده از قطره سینالون برای بزرگسالان و کودکان برای رفع کمبود ترشح اشک، روزانه هر ۶ ساعت و یا هر ۸ ساعت می باشد، که در هر نوبت باید یک قطره در چشم چکانده شود.

برای افراد بزرگسال مبتلا به التهاب قرینه و ملتحمه سیکا در طی روز یک مرتبه می باشد و به میزان یک قطره در کیسه ملتحمه تحتانی چشم چکانده شود. البته برای برخی از بیماران ممکن است ۲ مرتبه مورد استفاده قرار گیرد.

 

مکانیسم اثر سینالون

روش صحیح استفاده از قطره چشم

در ابتدا قبل از استفاده قطره سینالون، دست هایتان را بشویید و بخش انتهایی هر ظرف یکبار مصرف را بگیرید و از استریپ جدا کنید. قسمت درپوش هر ظرف را نیز پیچانده و آن را از بدنه ظرف جدا کنید.

اکنون سرتان را به سمت عقب خم کرده و در حال نگاه کردن به بالا، پلک پایین تان را به وسیله انگشت، کمی به سمت جلو بکشید.

سپس یک قطره از محلول را در داخل حفره پلک پایین چکانده و در حالیکه به سمت پایین نگاه می کنید، چشم را آرام ببندید.

حدود ۳ تا ۵ دقیقه با انگشت گوشه چشم سمت بینی را به آرامی فشار دهید، همانطور چشم را بسته نگه دارید و با دستمال تمیزی، داروی اضافی خارج شده از چشم را پاک کنید.

در صورت تجویز دکتر برای چکاندن دو قطره از دارو، لازم است قطره دوم را حدود ۵ دقیقه بعد از قطره اول بچکانید. این عمل را برای چشم بعدی نیز تکرار کنید و سپس ظرف دارو را دور بریزید.

قطره چشم

علائم و نشانه های خشکی چشم

  • خارش و احساس سوزش در چشم و تحریک آن
  • احساس وجود جسمی خارجی در چشم
  • ترشح مایع چسبناک در چشم یا اطراف آن
  • افزایش تحریک چشمها به خاطر دود یا باد
  • خستگی چشمها بعد از کمی مطالعه
  • عدم تحمل به هنگام استفاده از لنز های تماسی

اگر ترشح معمول چشم کمتر از حد طبیعی باشد، غدد اشکی چشم در مقابل تحریکات مخاط چشم، عکس العمل نشان داده و اشک زیاد تولید خواهد کرد.

عوامل تشدید کننده خشکی هوا از جمله گرمای بیش از حد اتاق، استفاده از سشوار، باد یا هر عاملی که ماده تحریک کننده به هوا اضافه کند، موجب می شوند تا افرادی که خشکی چشم دارند، احساس ناراحتی بیشتری بابت این موضوع داشته باشند. سیگار کشیدن نیز برای این افراد بسیار آزار دهنده است،از این رو استفاده از اشک های مصنوعی می تواند برای حل مشکل افرادی که خشکی چشم دارند, کافی باشد اما گاهی مواقع نیز خشکی چشم به قدری زیاد است که موجب ایجاد صدمات جدی به چشم شده و باید حتما به نزد پزشک مراجعه شود.

داروی سینالون

توصیه های دیگر در رابطه با مصرف این قطره :

  1. همانطور که گفتیم؛ پیش از هر بار استفاده از محلول استریل چشمی سینالون، دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  2. در هر نوبت مصرف قطره سینالون تنها یک قطره از آن را در داخل چشم بچکانید.
  3. بعد از چکاندن قطره، به مدت چند ثانیه چشم های خود را بسته نگه دارید.
  4. از تماس سر ظرف حاوی محلول استریل به مژده ها و دست خودداری کنید.
  5. از این قطره حداکثر می توانید، به مدت ۳۰ روز استفاده نماید.
  6. در صورت عدم بهبودی بعد از ۷۲ ساعت و یا بروز علائمی همچون تغییر در بینایی، قرمزی و تحریک مداوم چشم و چشم درد مصرف دارو را قطع کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو