ایمونوهیستوشیمی در پاتولوژی، چه روشی است؟

منبع: نی نی بان

87

1400/2/21

16:27


سوال : رنگ آمیزی IHC چیست و چرا در بافت های پاتولوژی انجام می شود؟

پاسخ : رنگ آمیزی IHC در واقع یک رنگ آمیزی اختصاصی و تخصصی است که روی بافت های پاتولوژی انجام میشود. نیاز به انجام این تست در خیلی از موارد ضروری است. برای بعضی از نمونه های بیوپسی که منشا اولیه تومور یا بدخیمی مشخص نیست استفاده میشود و متاستاز یا پخش شدن یک تومور اولیه را نشان میدهد. ما با رنگ آمیزی اختصاصی میتوانیم تا حدود زیادی به پزشک کمک کنیم که محل اولیه این تومور را مشخص کند یا فراتر از آن گاهی اوقات وقتی محل و نوع تومور مشخص است برای ارزیابی و گذاشتن برنامه درمانی مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین این رنگ آمیزی هم برای تشخیص در نمونه های پاتولوژی و هم بعد از تشخیص برای برنامه درمانی برای بیمار بسیار کمک کننده است.

برای آگاهی بیشتر از رنگ آمیزی IHC در بافت‌های پاتولوژی به سراغ آزمایشگاه پاتوبیولوژی و تشخیص مولکولی برسا رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به آزمایشگاه پاتوبیولوژی و تشخیص مولکولی برسا یا دریافت نوبت از آزمایشگاه پاتوبیولوژی و تشخیص مولکولی برسا کلیک کنید.

ایمونوهیستوشیمی در پاتولوژی، چه روشی است؟

ایمونوهیستوشیمی IHC

ایمونوهیستوشیمی برای تعیین آنتی ژنی خاص در بافت، سلول و یا فاز خاصی از چرخه ی زندگی سلول بر پایه ی تشخیص آنتی ژن-آنتی بادی توسط میکروسکوپ نوری می باشد.

اهداف استفاده از ایمونوهیستوشیمی

  • در تشخیص ماهیت سلولها و نوع بافت

    استفاده از ایمونوهیستوشیمی در تومورهای کم تمایز یا بدون تمایز نقش بسزایی در تشخیص دارد.
  • تعیین اولیه یا متاستاتیک بودن توده

    در تعیین اولیه یا متاستاتیک بودن توده می توان از ایمونوهیستوشیمی کمک گرفت.
    با توجه به شیوع زیاد ضایعات کبدی و نمونه های بیوپسی فرستاده شده برای پاتولوژیست یکی ازمهم ترین و بهترین راه های افتراق توده­ی اولیه از متاستاز به این ارگان استفاده از ایمونوهیستوشیمی است که با توجه به مورفولوژی نمونه، و از همه مهم تر شرح حال بیمار پانل ایمونوهیستوشیمی مربوطه انتخاب می شود. مثال دیگر استفاده از ایمونوهیستوشیمی در افتراق تومورهای اولیه تخمدان از متاستازهای گوارشی یا پستان و یا از نواحی دیگر می باشد

ایمونوهیستوشیمی IHC

  • موارد پروگنوستیک و اهداف درمانی

    در بعضی موارد تشخیص مشخص است ولی بازهم ایمونوهیستوشیمی جز اصلی کار جوابدهی محسوب می شود. مثال خوب این مورد سرطان پستان است. با اینکه در اغلب موارد سرطان پستان مشکلی در تشخیص وجود ندارد ولی برای پلن درمانی باید از مارکرهای خاص هورمونی جهت قدم بعد از کموتراپی استفاده کرد؛ بدین صورت که مثبت بودن مارکرهای هورمونی در انتخاب دارو موثر است و همچنین شدت رشد سلولی و پیش آگهی بیمار قابل تشخیص است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو