مدت زمان نگهداری غذا در یخچال

مدت زمان نگهداری غذا در یخچال حداکثر

یخچال و فریزر، یکی از ضروری ترین لوازم آشپزخانه است که برای نگهداری مواد غذایی برای مدت کوتاه و بلند استفاده می شود. اغلب افراد، تجربه های ناموفقی در نگهداری مواد غذایی در یخچال داشته اند، برای مثال، غذای داخل یخچال خراب شده و یا طعم و کیفیت آن کم شده و یا اینکه همیشه با مشکل بوی بد یخچال مواجه شده اند. نگهداری مواد غذایی، به ویژه باقی مانده خورش ها و وعده های غذایی، یک مساله انکار ناپذیر است و بهتر است با اصول این کار آشنا باشیم تا سلامتی خود و افراد خانواده را به خطر نیاندازیم. ما در این مقاله، به نکات بسیار ارزشمندی پیرامون نگهداری مواد غذایی در یخچال می پردازیم که با دانستن این نکات، از بسیاری خطرات ناشی از مسمومیت و انواع آلودگی ها در امان خواهید بود. با ما همراه باشید.

مدت زمان نگهداری غذا در یخچال

ویژگی های یخچال را بشناسید.

سرد بودن فضای داخلی یخچال، برای سالم ماندن مواد غذایی تا هر زمانی که بخواهید کافی نیست. برودت یخچال ها با هم متفاوت است و توصیه می شودکه این درجه را در فصول گرم و سرد تغییر دهید تا همیشه سرمای استانداری در داخل یخچال در جریان باشد و در نتیجه مواد غذایی درون آن بهتر و سالم تر باقی بماند. متاسفانه باید بدانید که یخچال مکان مناسبی برای رشد انواع باکتری و کپک است و چنانچه مواد غذایی بدون درپوش باشد این آلودگی به سرعت از یک ماده خوراکی به سایر مواد منتقل می شود.

درجه سرمای یخچال را تنظیم کنید.

امروزه یخچال های مدرن، به شکل اتوماتیک مناسب ترین سرما را متناسب با فصل برای فضای داخلی یخچال برقرار می کنند. به شکل سنتی، توصیه می شود که برودت یخچال را بر روی ۴ درجه سانتی گراد قرار دهید. با این سرما، بسیاری از باکتری ها از بین رفته و یا به حالت غیر فعال در می آیند اما متاسفانه این تمام ماجرا نیست! بسیاری از باکتری ها در این دمای پایین نیز رشد می کنند. به همین دلیل است که گاهی می بینید مواد غذایی با وجود اینکه در یخچال بوده اند، همچنان فاسد شده اند.

بهداشت یخچال را جدی بگیرید.

چنانچه مواد غذایی داخل یخچال ریخت، بلافاصله آن را با یک پارچه نخی تمیز مرطوب تمیز کنید. بهتر است هر دو هفته یک بار کل فضای داخلی یخچال را تمیز کنید. به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای این منظور استفاده نکنید. ترکیب آب و کمی سرکه را با یک دستمال نخی تمیز، بر روی سطوح داخلی یخچال بککشید و سپس به خوبی خشک کنید. با این کار علاوه بر جلوگیری از بوی بد یخچال، میزان آلودگی های داخل آن نیز به شکل چشم گیری کاهش می یابد.

مواد غذایی بدون در پوش

این اشتباه بسیار مهلک است. نه تنها بوی مواد غذایی مختلف روی هم دیگر اثر می گذارد بلکه طعم غذاها نیز به شکل چشمگیری تغییر می کند و این مساله به رشد هرچه بیشتر باکتری ها کمک می کند. به هیچ وجه نباید مواد غذایی را بدون درپوش در یخچال قرار دهید.

نگهداری باقی مانده نهار و شام در یخچال هم آداب خودش را دارد. اگر از غذای نهار یا شام کمی اضافه آمد. می توانید آن را برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری کنید. در صورتی که می خواهید برای مدت طولانی تری این مواد غذایی را نگهداری کنید، آن ها را داخل فریزر بگذارید.

اصل اول نگهداری غذا در یخچال

اجازه دهید تا غذا کاملا سرد شود. اگر غذا یا ظرف حاوی مواد غذایی هنوز داغ باشد، برای سرد کردن آن انرژی بیشتری مصرف شده و در طولانی مدت به موتور یخچال فشار می آورد.

اصل دوم نگهداری غذا در یخچال

خیلی نباید غذا خارج از یخچال بماند، چرا که باکتری ها و قارچ هادر این بازه زمانی به سرعت رشد می کنند.

اصل سوم نگهداری غذا در یخچال

باقی مانده غذا را به ظرفی با ابعاد مناسب منتقل کرده و در ظرف را به خوبی ببندید.

اصل چهارم:

در یخچال به مدت ۲۴ ساعت و در فریزر برای مدت طولانی تر می توانید این مواد غذایی را نگهداری کنید. البته در نظر داشته باشید که نگهداری طولانی مدت غذا در فریزر ارزش غذایی آن را به شدت کاهش می دهد.

اصل پنجم:

در صورت نگهداری از مواد غذایی در فریزر، از ظروف مخصوص انجماد در فریزر استفاده کنید.

اصل ششم:

حتما غذا را بعد از خارج کردن از یخچال، حرارت داده و میل کنید.

اصل هفتم نگهداری غذا در یخچال

غذایی را که یک بار از یخچال خارج کرده و داغ کرده اید، دوباره به یخچال منتقل نکنید.

آیا نگهداری از مواد غذایی در یخچال از فساد آن جلوگیری می کند؟

خیر! سرمای یخچال، تنها فساد مواد غذایی را به نسبت دمای آشپزخانه کندتر می کند. به همین دلیل است که هر ماده غذایی را تنها برای مدت مشخصی می توانید در یخچال نگهداری کنید. برای مثال گوشت خام تنها به مدت ۲ روز و گوشت و مرغ پخته تنها به مدت ۴ روز در یخچال قابل نگهداری است. بعد از این مدت فرایند فساد مواد غذایی شروع می شود. در نظر داشته باشید که فرایند فساد مواد غذایی در یخچال، تنها کمی کندتر می شود و هرگز متوقف نمی شود.

آیا می توان تمامی مواد غذایی را در فریزر برای مدت طولانی به شکل منجمد نگهداری کرد؟

خیر! متاسفانه سرمای فریزر نیز نمی تواند معجزه کند و برخی از مواد غذایی را بهتر است هرگز منجمد نکنید. در زیر فهرستی از این مواد غذایی آورده شده است. سالادهایی که سس دارند. به ویژه سس مایونز. به هیچ وجه سالاد ماکارونی یا الویه را منجمد نکنید.

سفیده تخم مرغ

غذاهایی که نشاسته بالا دارند مانند ماکارونی و رشته و حتی سیب زمینی

برنج پخته شده

امیدواریم با رعایت نکاتی که در این مقاله مطرح شد، بتوانید به شکلی بسیار موثرتر مواد غذایی را در یخچال نگهداری کرده و از بروز مشکلات گوارشی و مسمومیت های ناشی از فساد مواد غذایی جلوگیری کنید.