صنایع دستی منسوخ نی ریز احیا می شود

منبع: همگردی

197

1400/2/22

08:03


ایسنا/ براساس سخنان مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نی ریز، صنایع دستی منسوخ نی ریز احیا می شود.

حمیدرضا هادی گفت: با توجه به تعدد رشته های صنایع دستی در شهرستان نی ریز و لزوم شناسایی و معرفی آن این برنامه در دستور کار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نی ریز قرار گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: برخی از این رشته های صنایع دستی معمولاً توسط افراد مسن اجرا می شود و نسل جدید از وجود چنین هنرهایی بی اطلاع هستند و این هنرها در حال منسوخ شدن هستند که لزوم احیای این رشته ها ضروری به نظر می رسد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نی ریز گفت: افرادی که شناسایی و صلاحیت و تبحر آنان مورد تأیید قرار گیرد می توانند از حمایت ها، دریافت مجوز، دریافت تسهیلات کم بهره به منظور احیا و تولید صنایع دستی استفاده کنند.

هادی به فعالیت 300 کارگاه صنایع دستی در شهرستان نی ریز اشاره و اضافه کرد: در این برنامه قرار است با همکاری اداره کل آموزش هایی پیش بینی و از اجرای این هنرها فیلم آموزشی تهیه خواهد شد و با آموزش و مستندسازی میتوان نحوه اجرای این رشته های اصیل و ریشه دار را به نسل جوان علاقمند انتقال داد تا حداقل به فراموشی سپرده نشود.

علاوه بر سفالگری و چاقوسازی که در شهرستان نی ریز پیشینه تاریخی دارد و براساس کشفیات باستان شناسی به زمان هخامنشیان برمی گردد، هنرمندان صنایع دستی در این شهرستان در رشته های معرق، منبت، گلیم، خراطی، چرم دوزی، پته دوزی، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی نیز فعال هستند.

صنایع دستی منسوخ نی ریز احیا می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو