اختصاصی| گردش کرونای هندی و آفریقایی در کشور/ منشأ کرونای آفریقایی چه بود؟

42

1400/2/22

08:27


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه ۵ نفر از ۲۱ تبعه پاکستانی و هندی که توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نمونه‌گیری کرونا از آنها به‌عمل‌آمده است جواب تست کرونای هندیشان مثبت اعلام‌شده ، گفت: اما همه آنها را چون کنار هم بودند مثبت در نظر گرفتیم و تحت قرنطینه هستند.

اختصاصی| گردش کرونای هندی و آفریقایی  در کشور/ منشأ کرونای آفریقایی چه بود؟

بهداشت نیوز- مشکات سخاوتی: شاید دیگر نیازی نباشد که به تعریف کرونا یا همان کووید 19 بپردازیم زیرا کمتر کسی است که حداقل اطلاعات را در رابطه با این بیماری ویروسی و تنفسی نداشته باشد. البته این ویروس و بیماری جدید آن، تا قبل از شروع شیوع بیماری در ووهان چین در دسامبر 2019 ناشناخته بود.  بنابراین منشاء شیوع آن به چین برمی گردد که به "کرونای چینی" هم معروف شد.

از طرفی پس از گذشت بیش از یک سال از همه گیری کووید در دنیا، بیش از صدها جهش در ویروس شناسایی شده است اما بسیاری از جهش‌‌های ویروسی یا تشخیص داده نمی‌‌شود یا آن‌‌قدر پیش‌‌‌پاافتاده و خفیف هستند که تغییری در وضعیت بیماری‌‌زایی ایجاد نمی‌‌کنند.

اولین جهش جدی ویروس اولین بار در دسامبر ۲۰۲۰ در انگلیس "سوش انگلیسی" شناسایی شد و درحال حاضر  در ۶۲ کشور گزارش شده است. این واریانت ۱۷ موتاسیون جدید به خصوص در ناحیه اسپایک ویروس و در توالی متصل شونده به رسپتور ACE۲ دارا می باشد که ۳۰ تا ۷۰ درصد قدرت انتقال واریانت افزایش یافته است.  این واریانت ویروسی، تنها واریانتی است که تا ۳۰ درصد ویرولانس واریانت افزایش یافته است.

اما آن‌‌چه درباره جهش های جدید در ویروس کرونا  گفته شده این است که این جهش ها، سرعت انتشار بیماری کرونا را افزایش داده اما فعلاً روی الگوی بالینی بیماری و علائم و نشانه‌‌های کرونا تأثیری نداشته اند.

پس از شیوع سوش انگلیسی که در موج چهارم کرونا در ایران آن را تجریه کردیم و هنوز هم درگیر آن هستیم، همزمان خبر انتشار  سوش های دیگری چون سوش هندی و آفریقایی در برخی استان ها نیز تأیید شد و ایران در حال حاضر با انواع سوش های کرونا مواجه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در خصوص منشأ شیوع سوش هندی کرونا در بوشهر به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: در بررسی‌هایی که صورت گرفت تعدادی از تبعه‌های هندی و پاکستانی به تازگی از طریق مرزهای هوایی سایر استان‌ها وارد کشور شده‌ و به استان بوشهر واردشدند که بعد از بررسی‌ها نمونه ها برای تعیین سوش به تهران ارسال شد.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان افزود:  ۵ نفر از ۲۱ تبعه پاکستانی و هندی که توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نمونه‌گیری کرونا از آنها به‌عمل‌آمده است جواب تست کرونای هندیشان مثبت اعلام‌شده اما همه آنها را چون کنار هم بودند مثبت در نظر گرفتیم و تحت قرنطینه هستند.

وی با بیان اینکه از تمام افرادی که با این ۲۱ نفر نیز کوچک‌ترین ارتباطی داشته‌اند نیز تست کرونا گرفته‌شده است تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شناسایی افراد مشکوک به کرونا در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است و این کار از راه‌های مختلف از جمله پایگاه مراقبت مرزی و بازدیدهای که صورت می‌گیرد در حال انجام است.

خواجه ئیان گفت: یکی از کارهای مهمی که در دستور کار ویژه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر قرار گرفته، شناسایی بیماران و پیگیری برای قطع زنجیره انتقال است که خوشبختانه در خصوص سوش هندی بیماری کرونا این اتفاق افتاد و افراد در سریع‌ترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و قرنطینه شدند و زنجیره انتقال در مراحل اولیه سریعاً قطع شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر خاطرنشان کرد: تمامی مبادی مرزی در استان بوشهر کنترل می‌شوند تا در صورت مشاهده موارد مشکوک سریعاً مورد بررسی قرار گیرند و اگر بیمار هستند شناسایی و زنجیره انتقال را قطع کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در خصوص منشاء انتشار سوش هندی کرونا در استان قم به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: بیش از دو هفته قبل ۱۱ نفر تاجر از هند وارد قم شده بودند که در هتل محل سکونت بلافاصله شناسایی و با توجه دستورالعمل وزارت بهداشت تست بر روی آنها انجام شد،که تست کرونای سه نفر مثبت و جهت بررسی نوع جهش یافته هندی به انستیتو پاسپور تهران ارسال شد.

سیامک محبی اضافه کرد: در این مدت این افراد کاملا در هتل قرنطینه بوده اند و به تازگی جواب مثبت بودن ویروس هندی جهش یافته آن ها مشخص شده و مستقیما به وزیر بهداشت اعلام شده و سپس استان در جریان قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: قرنطینه این افراد از همان ابتدا انجام و عملیات رهگیری صورت گرفت که در این خصوص ۳۰۰ نفر که با این مسافران در ارتباط بودند نیز مورد رهگیری و تست قرار گرفتند .از این ۳۰۰ نفر رهگیری صورت گرفته، تست کرونای معمولی ۵ نفر مثبت اعلام شد که ارتباط های آن ها هم در حال بررسی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با بیان اینکه تا کنون  38 نقر در استان هرمزگان مبتلا به سوش آفریقایی ویروس کرونا شناسایی شده اند به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: آزمایشات آن ها را برای تایید به انستیتو پاستور تهران فرستاده ایم و وزارت بهداشت 5 نفر آن ها را تایید و هنوز جواب قطعی بقیه نیامده است.

دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: از این تعداد مبتلایان و افراد مشکوک به ویروس آفریفایی کرونا، حدودا 5 نقرشان بستری شدند اما چون زود تشخیص و درمان شده اند، حال عمومی خوبی دارند و مرخص شده اند و فعلا مرگ و میر براثر سوش جدید نداشته ایم.

وی افزود: زود قرنطینه شدن شهر و قرنطینه شدن کامل افراد شناسایی شده باعث شده  فعلا این ویروس به جای دیگری انتشار پیدا نکند.

حسین پور در خصوص منشاء شیوع سوش آفریقایی کرونا در استان هرمزگان هم گفت: یک فردی از پارسیان(از توابع استان هرمزگان) با یک فردی که در عسلویه کار می کرده ارتباط داشته و ویروس را از او گرفته و در مراسم عروسی به بقیه سرایت داده است.

وی ادامه داد: با توجه به نمونه های کمی که تا الان داشته ایم احتمالا علائم سوش آفریقایی کرونا با سوش های قبلی خیلی متفاوت نباشد و تا الان تفاوت عمده ای دیده نشده اما به نظر می رسد قدرت سرایت آن مانند ویروس انگلیسی بالاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص اقدامات صورت گرفته به بهداشت نیوز  گفت: پس از شناسایی سوس آفریقایی با رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی بوشهر ، شیراز و بندرعباس جلسه ای فوری برگزار کردیم و نمونه های بیماری را مطرح  و هر دانشگاه اقدامات مربوط برای جلوگیری از شیوع ویروس آفریقایی و هندی را توضیح داد و قرار شد انسجامی بین این سه دانشگاه برای عدم انتشار آن برقرار شود.

شواهد نشان می دهد با یک ویروس چند چهره ی پر ماجرا مواجهیم و در برابر سؤالاتی از این دست که آیا استان های دیگر ما طی روزهای آتی امکان دارد با ویروس های جهش یافته درگیر شوند یا نه و در آینده چه اندازه ویروس به نفع یا ضرر ما جهش پیدا می کند، فعلا یک علامت سوال بزرگ می گذاریم زیرا هنوز برای قضاوت در خصوص آینده ی این ویروس زود است.

از طرفی طبق گفته های  متخصصین حوزه ویروس شناسی و اپیدمیولوژی، تا کنون جهش‌‌های ویروس کرونا عمدتاً در نواحی‌ای از ویروس کرونا صورت گرفته است که تداخلی با اثربخشی واکسن‌‌های مورد آزمایش نداشته است و به‌نظر نمی‌‌رسد تأثیری جدی بر روند تولید واکسن کرونا داشته باشد اما به‌هرحال نیاز است که مطالعات دقیقی روی این جهش ها صورت بگیرد. البته جهش های ویروس، صد درصد نیاز به اصلاح در فرمولاسیون واکسن ها را در آینده ایجاب می کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو