مراحل انجام لیزر موی زائد

مراحل انجام لیزر موی زائد


منبع: پارس ناز

75

1400/2/22

12:45


مراحل انجام لیزر موی زائد

لیزر وسیله‌ای است كه نور را درون یك محفظه جمع و تقویت كرده و طی فرایند گسیل خود القایی، تشعشعات الكترومغناطیس را به صورت پرتوهای موازی با فركانس‌های مختلف ساطع می‌كند. از این وسیله در صنعت، پزشكی، ستاره‌شناسی، فرآوری اطلاعات نوری، سرعت‌سنجی، بازرسی، صنایع نظامی، زیست‌شناسی، فیزیك و شیمی و سایر موارد استفاده می‌شود.

 

یكی از كاربردهای لیزر، استفاده در حوزه پزشكی برای از بین‌بردن موهای زائد است. لیزر موی زائد موجب می‌شود رشد مو به تدریج كاهش یابد و سپس متوقف یا بسیار كند و طولانی شود. از آنجایی‌كه این وسیله كاربردهای بسیار و طرفداران زیادی مخصوصاً در زیر شاخه‌های پزشكی دارد، در این مقاله سعی داریم توضیحات بیشتری در رابطه با این وسیله پر كاربرد ارائه دهیم. بنابراین با ما همراه باشید و مطالب خوب این مقاله را از دست ندهید.

 

عملكرد لیزر در از بین‌بردن موی زائد

موی زائد، رشد مو در الگوی مردانه است كه می‌تواند ناشی از افزایش آندروژن‌ها مخصوصاً هورمون مردانه تستوسترون(عدم تعادل هورمونی)، سندروم تخمدان پلی‌كیستیك، یائسگی، فعالیت بیش از حد غدد فوق‌كلیوی، اضافه‌وزن، بارداری، مصرف دارو و سایر موارد باشد.

مراحل انجام لیزر موی زائد

جلسات لیزر درمانی

 

قطعاً وجود موهای زائد برای خانم‌ها مورد نا خوشایندی است كه آنها را وادار به استفاده از شیو، اپیلاسیون، كرم‌های موبر و سایر روش‌های از بین‌برنده موهای زائد می‌كند. ولی به طور یقین یكی از روش‌های مبارزه با موی زائد استفاده از لیزر موی زائد است كه می‌تواند اثری به مراتب ماندگارتر از سایر روش‌ها در پی داشته‌باشد و رضایت متقاضی را جلب كند.

 

عملكرد لیزر بدین صورت است كه نور لیزر، هر چیز تیره‌رنگ را با حرارت می‌سوزاند و از بین می‌برد. به همین دلیل است كه افرادی با پوست و موی روشن به جلسات لیزر درمانی بیشتری نیاز دارند. حرارت و نور ساطع‌شده از لیزر، ساقه و فولیكول مو Hair follicle ) ) را می‌سوزاند و نابود می‌كند.

 

ذكر این نكته لازم است كه هر فولیكول مو یك دوره رشد و یك دوره استراحت دارد. بنابراین هنگامی كه نورهای ساطع‌شده از لیزر به مو اصابت می‌كنند و مو در فاز استراحت است، فقط آن‌هایی كه در فاز رشد هستند، از بین می‌روند. از اینرو برای اینكه تمام موهای آن قسمت از بدن منهدم‌شوند، لازم است جلسات لیزر درمانی ادامه یابند  تا موهایی كه از فاز استراحت به فاز رشد می‌روند، نیز با نور و حرارت لیزر نابود شوند.

 

به منظور دریافت نتایج بهتر از لیزر موی زائد، آگاهی از برخی نكات و موارد لازم به نظر می‌رسد كه در ادامه به آن خواهیم‌پرداخت.

 

رعایت برخی نكات قبل از انجام لیزر موی زائد

گرچه لیزر موی زائد، روشی كارآمد و پرطرفدار برای از بین‌بردن موهای زائد محسوب می‌شود اما این روش هم مانند هر تكنولوژی دیگری ممكن است مورد سوء‌استفاده قرار گیرد. بنابراین كسانی كه به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها فریب تبلیغات نادرست را می‌خورند، ممكن است با انتخاب مركزی نامناسب و ارزان‌قیمت یا كمك‌گرفتن از فردی كه در این زمینه فاقد مهارت‌های لازم است و حتی استفاده از دستگاهی كه با نوع و رنگ پوست آن‌ها هم‌خوانی ندارد، دچار عواقب نا خوشایندی شوند كه آنها را از نتایج استفاده از لیزر موی زائد دلسرد و مأیوس كند.

مراحل انجام لیزر موی زائد

عملكرد لیزر در از بین‌بردن موی زائد

 

بنابراین به منظور جلوگیری از هدر رفتن وقت و پول خود، همچنین دریافت نتایج مطلوب، به شما توصیه می‌كنیم به موارد زیر توجه نمایید.

 

* جلسات لیزر موی زائد را بر اساس آنچه به شما توصیه‌شده، كامل كنید.

* از رجوع به مراكز نامعتبر یا استفاده از دستگاه‌هایی كه با پوست شما هم‌خوانی ندارند، اجتناب كنید.

* به مراقبت‌های بعد از لیزر موی زائد توجه كنید.

* در طول جلسات لیزر موی زائد، فقط از روش شیو استفاده كنید.

* از قرارگرفتن در معرض نور خورشید، پرهیز كنید.

 

جلسات لیزر موی زائد را بر اساس آنچه به شما توصیه‌شده كامل كنید.

قطعاً یكی از گلایه‌ها و دلایل نارضایتی استفاده‌كنندگان لیزر موی زائد، رشد مجدد مو در قسمتی است كه قبلاً لیزر كرده‌اند. این بدان دلیل است كه آن‌ها، جلسات لیزر درمانی را كامل نكرده‌اند؛ زیرا برای دریافت نتایج ماندگار لازم است این جلسات بر اساس آنچه با توجه به نوع پوست و رنگ پوست شما توصیه‌شده، به طور تكمیل انجام شوند. همان‌طور كه گفته‌شد، رشد مو در دو فاز رشد و استراحت اتفاق می‌افتد. پس به منظور حصول نتیجه  بهتر شما به 8 الی 10 جلسه لیزر نیاز دارید تا شاهد رویش مجدد موهایی كه تحت لیزر قرار گرفته‌اند، نباشید.

 

انتخاب دستگاه متناسب با ضخامت و رنگ پوست

دستگاه‌های لیزر موی زائد با توجه به نوع و رنگ پوست طراحی شده‌اند. بنابراین باید از دستگاهی استفاده كنید كه با ضخامت و رنگ پوست شما هم‌خوانی داشته‌باشد تا از جلسات لیزردرمانی نتیجه مطلوب و دل‌خواه را دریافت كنید.

 

به مراقبت‌های بعد از لیزر موی زائد توجه كنید.

خانم‌هایی كه پوست نازك و حساس دارند، لازم است با پوشیدن لباس‌های راحت، استفاده از كرم‌های ضد التهاب و كمپرس سرد از عوارض ناشی از لیزر موی زائد، پیش‌گیری كنند؛ زیرا قرمزی، التهاب و سوزش پوست، از عوارض بعد از جلسات  لیزر درمانی است. در جلسات آخر كه اثر بخشی لیزر بیشتر می‌شود، این عوارض حتی شدیدتر احساس می‌شوند.

مراحل انجام لیزر موی زائد

لیزر موی زائد

در طول جلسات لیزر موی زائد، فقط از روش شیو استفاده كنید.

   از بین‌بردن موی زائد به روش اپیلاسیون، بندانداختن و سایر روش‌ها، از بازدهی لیزر موی زائد می‌کاهد. تنها روشی که در این شرایط توصیه می‎شود، استفاده از روش شیو است. بدین منظور بهتر است 24 ساعت تا 48 ساعت قبل از رجوع به کلینیک لیزر موی زائد ، موهای روییده‌شده را شیو نمایید. این روش در کم‌کردن جلسات لیزردرمانی به شما کمک می‌کند.

 

از قرارگرفتن در معرض نور خورشید، پرهیز كنید.

چنانچه می‌خواهید به مناطق ساحلی رفته و از حمام آفتاب استفاده کنید، مطمئن شوید پوست‌تان نمی‌سوزد. چنانچه با قرار دادن بدن خود در معرض نور خورشید، پوست‌تان را تیره و برنزه کنید، باعث نازک‌شدن پوست خود خواهید شد، که این کار عوارض لیزر موی زائد را در بدن شما افزایش می‌دهد. بعد از لیزر نیز نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید زیرا سوزش ناشی از لیزر را در بدن شما افزایش می‌دهد.

مراحل انجام لیزر موی زائد

عوارض ناشی از لیزر درمانی

مراحل انجام لیزر موی زائد

خلاص‌شدن از شر موهای زائد توسط لیزر، دارای مراحلی به شرح زیر است:

 

* یافتن کلینیک مناسب و معتبر

* مشاوره با پزشک متخصص این حوزه

* آمادگی برای اولین جلسه لیزر موی زائد

* لیزر موی زائد از جلسه 2 تا 10

 

یافتن کلینیک مناسب و معتبر

این یکی از اقدامات مهم است که می‌تواند در نتایج لیزر موی زائد تأثیر مستقیم داشته باشد. بنابراین از کلینیکی استفاده کنید که دارای تجهیزات مناسب با پوست و موی شما باشد و افراد ورزیده و دارای مهارت مرتبط در آن‌جا مشغول به کار باشند و آن مرکز زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند و از آن وزارت‌خانه مجوز و پروانه فعالیت داشته‌باشد.

 

مشاوره با پزشک متخصص این حوزه

در این مرحله لازم است شما با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را در این خصوص دریافت کنید. چنانچه بیماری خاص یا زمینه‌ای دارید یا سابقه ابتلاء به بیماری پوستی داشته‌اید، حتماً پزشک را از آن آگاه کرده و داروهای مصرفی خود را به اطلاع او برسانید. این موارد به شما کمک می‌کنند مراحل لیزر موی زائد را با موفقیت و خیالی آسوده پشت سر گذارید.

 

آمادگی برای اولین جلسه لیزر موی زائد

قبل از اولین رجوع به مرکز لیزر موی زائد، شیو نمایید، در واقع هر جلسه قبل از رفتن به آن مرکز باید این کار را انجام دهید. در جلسه اول لیزر درمانی، تنها رشد موهای شما کند خواهد شد. بنابراین باید انتظارات واقع‌بینانه از جلسات لیزر درمانی داشته باشید. پس از گذشت یک هفته موهای زائد مجدداً رشد می‌کنند که شما باید پس از هفته دوم آنها را شیو کنید.

 

لیزر موی زائد از جلسات دوم تا دهم

 

آنچه در جلسات لیزر موی زائد می‌گذرد

معمولاً افراد به 8 الی 10 جلسه با توجه به ضخامت و رنگ پوست، به لیزر موی زائد نیاز دارند. در انتهای جلسات دوم و سوم تا اواسط ماه، موهای زائد شما رشد نخواهند کرد ولی پس از گذشت 10 الی 15 روز، موهای شما به آهستگی رشد مجدد خواهند داشت.

 

ممکن است لازم باشد بین جلسه سوم و چهارم یک بار شیو نمایید. در طی جلسات چهارم و پنجم، شما شاهد رشد نامحسوسی خواهید بود و موهایی که در جلسات قبل در فاز استراحت بوده‌اند، به رشد خود ادامه می‌دهند.

مراحل انجام لیزر موی زائد

در جلسات ششم و هفتم، شما آثار لیزر موی زائد را شاهد خواهید بود. در این مرحله موهای زائد رشد کمی دارند و پوست به تدریج و به آهستگی روشن و صاف می‌شود. موهای ناحیه تناسلی همچنان کمابیش رشد دارند ولی دیگر قسمت‌ها خالی از مو شده‌اند. ممکن است تصمیم بگیرید که از بقیه جلسات لیزر موی زائد صرف‌نظر کرده یا آنها را به تأخیر بیندازید ولی چنانچه روال درمان را ناقص و ناتمام بگذارید، مجدداً شاهد رویش موها خواهید بود.

در جلسه هشتم بیشتر قسمت‌هایی که موی زائد داشتند، عاری از مو شده‌اند ولی در ناحیه تناسلی رشد مو کماکان ادامه دارد. لازم است شما جلسات را تا انتها مطابق نظر پزشک خود پیش بروید تا موهایی که در فاز استراحت قرار داشتند نیز از رشد مجدد باز بمانند.

 

چنانچه رشد مو در ناحیه تناسلی شما ادامه یابد، یکماه بعد از جلسه هشتم مجدداً برای لیزر موی زائد مراجعه کنید ولی چنانچه در حال از دست دادن مو در آن قسمت هستید، برای دو ماه بعد وقت بگیرید.جلسات نهم و دهم با فاصله دو ماهه انجام می‌شوند و به این ترتیب همه موها، حتی آن‌ها که در فاز استراحت بوده‌اند هم از بین می‌روند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو