اولين «واكسن ايراني كرونا» به توليد انبوه رسيد

81

1400/2/22

13:52


اولين «واكسن ايراني كرونا» به توليد انبوه رسيد

سلامت نیوز:اولين محموله واكسن ايراني كرونا به ميزان ۳۰۰ هزار دوز، رونمايي و آماده تحويل به وزارت بهداشت شد. صبح ديروز نخستين محصول انبوه توليدشده واكسن «كوو ايران بركت» در مراسمي با حضور رييس ستاد اجرايي فرمان امام، رييس سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، استاندار البرز، نماينده مردم كرج در مجلس در محل كارخانه توليد واكسن در شهرك شفافارمد كردان، رونمايي و آماده تحويل به وزارت بهداشت شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،محمد مخبر رييس ستاد اجرايي فرمان امام در آيين رونمايي از اين محموله گفت: زحماتي كه همكارانم در اين ۱۵ ماه گذشته در بخش‌هاي مختلف ستاد اجرايي فرمان امام كشيدند قابل توصيف نيست؛ عمده مديران ستاد، ۱۵ ماه است كه حتي يك روز نيز به مرخصي نرفته‌اند. او افزود: سايتي كه براي توليد واكسن كرونا راه‌اندازي شده به بزرگ‌ترين كارخانه توليد واكسن در منطقه تبديل خواهد شد.

او گفت: در اين مدت هرجا وزارت بهداشت اعلام نيازي در حوزه دارو تجهيزات پزشكي كرد، بلافاصله ورود كرديم و با كمك دانشمندان نخبه جوان‌مان در كوتاه‌ترين زمان ساختيم و به وزارت بهداشت تقديم كرديم. رييس ستاد اجرايي فرمان امام با بيان اينكه اين ستاد، محور اصلي رفع مشكلات ۵ تا ۶ سرفصل در كرونا بوده است، گفت: در زمينه توليد ماسك، وقتي ظرفيت توليد كل كشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ماسك در روز بود، ما كارخانه توليد ماسك با ظرفيت ۵ ميليون ماسك در روز را طي ۲۳ روز راه‌اندازي كرديم، در زمينه توليد كيت تشخيص كرونا به دليل تحريم دچار مشكل در واردات بوديم اما دانشمندان ستاد اجرايي فرمان امام ظرف دو تا سه هفته تست‌هاي تشخيص سريع كرونا را ساختند و در طرح شهيد سليماني در سراسر كشور به كار گرفته شد.

مخبر با اشاره به موفقيت‌هاي به دست‌آمده در زمينه توليد داروهاي كاربردي در درمان كرونا تصريح كرد: در هر كجاي دنيا كه احتمال اثربخشي دارويي در درمان كرونا بود ما به توليد آن پرداختيم و در يك و نيم ماه توانستيم رمديسيور را كه در بازار سياه به قيمت ۸۰ ميليون تومان فروخته مي‌شد به قيمت ۶۰۰ هزار تومان در اختيار مردم قرار دهيم.

او با اشاره به تجهيزات كارخانه توليد واكسن ستاداجرايي تاكيد كرد: در اين مجموعه قادر به توليد واكسن‌هاي DNA و ساب يونيت و هر واكسن پيشرفته و پيچيده ديگري هستيم. مخبر افزود: به جز كوو ايران بركت از ۶ مسير ديگر مانند mRNA، DNA مزانشيم، ساب يونيت و... توليد واكسن كرونا را دنبال مي‌كنيم و همگي اين ۶ پلتفرم تست‌هاي حيواني را پشت سر گذاشته و به مرحله تست انساني رسيده‌اند و به محض اينكه واكسن mRNA توسط وزارت بهداشت تاييد شود آن را نيز توليد مي‌كنيم.

مخبر گفت: ما در ارديبهشت‌ماه يك ميليون واكسن توليدشده را تحويل وزارت بهداشت خواهيم داد كه زمان‌بندي مصرف آن توسط خود وزارت بهداشت تعيين مي‌شود، در خردادماه 3 تا 4 ميليون دوز، در تيرماه ۱۰ تا ۱۲ ميليون دوز، در مردادماه ۲۰ ميليون و تا شهريور ماه حداقل ۳۰ ميليون دوز واكسن كرونا تحويل وزارت بهداشت خواهيم داد.

او افزود: مراحل تست انساني كوو ايران بركت در فاز يك و دو با موفقيت به اتمام رسيده و ايمني آن رسما تاييد شده و فاز سوم مطالعات باليني هم در 6 شهر كشور در حال انجام است. محمدرضا شانه‌ساز، رييس سازمان غذا و دارو و معاون وزير بهداشت نيز با بيان اينكه حامل پيام تشكر و سپاس وزير بهداشت براي اين دستاورد بزرگ ستاد اجرايي فرمان امام درخصوص توليد انبوه واكسن كرونا و تحقق اين آرزوي ارزشمند هستم، ادامه داد: خدا را شاكرم كه در سرزميني زندگي مي‌كنم كه مهد تبديل تهديدها به فرصت‌هاست؛ از ستاد اجرايي فرمان امام كه در تمام اين مدت هرجا به گره و مشكلي خورديم به كمك وزارت بهداشت آمد، تشكر مي‌كنم.

معاون وزير بهداشت افزود: تحريم‌ها قرار بود وضعيت دارو و درمان را در ايران به زمين بزند، اما با تلاش نهادهايي مانند ستاد اجرايي فرمان امام نه‌تنها اين اتفاق نيفتاد بلكه در حوزه توليد و خودكفايي دارو سربلند شديم و امروز بعد از ۱۰۰ سال در جمع ۵ كشور توليدكننده واكسن كرونا هستيم. او تاكيد كرد: برآوردمان اين است كه تا فروردين‌ماه سال آينده، ظرفيت توليد ۱۹۷ ميليون دوز واكسن كرونا در كشور ايجاد شود كه به جرات مي‌گويم اين يك معجزه است. رييس سازمان غذا و دارو گفت: تا چندهفته آينده محموله‌هاي ميليوني واكسن را از توليدكنندگان داخلي از جمله شفافارمد خواهيم گرفت و واكسيناسيون عمومي با واكسن ايراني را در خردادماه آغاز خواهيم كرد.

او تاكيد كرد: از اين پس سياست ما تامين واكسن از توليدكنندگان داخلي است.مينو محرز، عضو ستاد ملي مقابله با كرونا نيز در اين مراسم گفت: دانشمندان جوان ايراني در اين مجموعه ماه‌هاست به خانه‌هاي خود نرفته‌اند و توانسته‌اند به توليد اولين واكسن ايراني كرونا بپردازند و همه اين دستاوردها به دليل حضور مديران عالم و هوشمند در ستاد اجرايي فرمان امام است.

او افزود: به مردم مي‌گويم ديگر نگران نباشيد، واكسن ايراني كرونا هم به ميدان آمد، با خيال راحت بزنيد، من خودم هم چون به كيفيت آن اطمينان پيداكردم واكسن را تزريق كردم و به عنوان يك ايراني افتخار مي‌كنم به خاطر ساخت اين كارخانه مجهز و بزرگ توليد واكسن در كشورمان، با راه‌اندازي اين كارخانه ديگر هيچ كمبودي در حوزه توليد واكسن نخواهيم داشت.

عزيزالله شهبازي، استاندار البرز نيز با بيان اينكه يكي از مولودهاي مقدس سال ۱۳۵۷ ستاد اجرايي فرمان امام بود، گفت: اين ستاد بالنده و پرفروغ است و هرجا نياز بوده به كمك ملت ايران آمده و از امكاناتي كه در اختيار دارد به نحو مطلوب استفاده كرده است. او با اشاره به راه‌اندازي كارخانه توليد ماسك در دوران كرونا طي ۲۳ روز افزود: ستاد اجرايي فرمان امام در بحث كمك‌هاي معيشتي و سيل و زلزله و واكسن كرونا هم فعال بود و در همه اين زمينه‌ها سربلند شده است.او ادامه داد: شهرك دارويي بركت به منطقه ويژه اقتصادي تبديل شده است و اميدواريم قطب دارويي كشور شود. حدادي، نماينده مردم البرز در مجلس شوراي اسلامي نيز در بخش ديگري از مراسم رونمايي از محموله واكسن انبوه ايراني گفت:

امروز سجده شكر به‌ جا مي‌آورم بابت دستاورد بزرگ و ملي ستاداجرايي فرمان امام كه تحت شديدترين تحريم‌ها، توانستند عزت مردم ايران را حفظ كنند و نخستين واكسن كرونا را بسازند.او افزود: اين زميني كه در آن هستيم يك قطعه بيابان در كرج بود كه با تدبير دكتر مخبر و مديريت جهادي و انقلابي‌شان به يك شهرك دارويي تبديل شد و هرروز يك افتخار جديد توسط دانشمندان جوان‌مان درآن ثبت مي‌شود.

او با اشاره به كيفيت توليد واكسن و رعايت زمان‌بندي در نظر گرفته شده براي توليد آن گفت: هر ماه كه وارد شهرك دارويي بركت مي‌شوم تحول و پيشرفت ويژه‌اي مي‌بينم كه نشانگر اهميت اعتماد به جوانان دانشمند ايراني است و به همه ثابت كرد اعتماد به توان داخلي و خودباوري جواب مي‌دهد. گفتني است در مراسم ديروز يك محموله شامل 300هزار دوز واكسن كرونا در حضور معاون وزارت بهداشت بارگيري و آماده تحويل شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو